دیدبان
«الدیار» گزارش داد؛

اسرار فرودگاه جبله لاذقیه

اسرار فرودگاه جبله لاذقیه

به گزارش دیدبان به نقل از مهر، روزنامه الدیار لبنان در گزارشی نوشت: این روزها فرودگاه «جبله» واقع در استان لاذقیه سوریه به روی خبرنگاران بسته شده و هیچ خبرنگاری حق ورود به این فرودگاه و فیلمبرداری در آن را ندارد. در همین راستا این روزنامه در گفتگویی با یکی از فرماندهان نیروی هوایی ارتش سوریه سؤالاتی را در خصوص این فرودگاه مطرح کرد که خلاصه پاسخ های داده شده به این سؤالات به شرح ذیل است:

ـ اراضی واقع در اطراف فرودگاه «جبله» به مساحت ۱۴۰ هکتار توسعه یافته است.

​ـ طول باند این فرودگاه به ۴ کیلومتر و عرض آن به ۱۰۰ متر افزایش یافته است.

ـ مکانی زیر فرودگاه و در زیر زمین برای نگهدای هواپیماها ساخته شده که ظرفیت نگهدای از ۲۵ هواپیما را دارد.

ـ عمق این مکان به ۲۵ متر می رسد و علت آن هم این است که هیچ موشکی قادر به شکافتن عمق ۲۵ متری در زیر زمین نیست.

ـ روسیه متعهد به ساخت فرودگاه «جبله» به گونه ای که نیمی از آن پایگاه هوایی این کشور باشد، شده است؛ پایگاهی که قادر است «هواپیمای غول‌پیکر آنتونوف ۲۲۵»، «سوخو ۳۵» و «میگ ۳۱» از پیشرفته ترین هواپیماهای ارتش روسیه را در خود جای دهد.

ـ ارتش سوریه نیز هواپیماهای خود در این فرودگاه را حفظ خواهد کرد.

این فرمانده نیروی هوایی ارتش سوریه در پاسخ به سؤالی درباره نحوه تأمین امنیت فرودگاه «جبله» از حملات رژیم صهیونیستی گفت: سوریه از توانایی موشکی کافی به منظور مقابله با هواپیماهای اسرائیل برخوردار نیست، به همین دلیل روسیه موشک هایی را برای مقابله با تهدیدات هواپیماهای اسرائیلی به این پایگاه منتقل خواهد کرد. وی ادامه داد: موشک هایی که روسیه با خود به پایگاه «جبله» خواهد آورد آنقدر قوی هستند که می توانند اهداف خود را از ۱۰۰ کیلومتری هدف قرار دهند.



 




این فرمانده سوری با بیان اینکه برای تأمین امنیت این پایگاه از طریق دریا نیز سه کشتی نظامی روسیه در نزدیکی ساحل سوریه پهلو خواهند گرفت، اظهار داشت: روسیه اولین پایگاه خود در خاورمیانه را تأسیس کرده است؛ پایگاهی که از بُعد استراتژیکی با پایگاه نظامی آمریکا در قطر برابری می کند و هواپیماهایی که از این پایگاه بلند می شوند قادر خواهند بود طرف چند دقیقه به لبنان، اردن و اسرائیل برسند.

این فرمانده روسی ضمن خودداری از اعلام تعداد هواپیماهای روسی مستقر در پایگاه «جبله» تأکید کرد که این مسأله یک راز نظامی بوده و قابل فاش شدن نیست.

روزنامه الدیار در ادامه گزارش خود می نویسد: همه چیز در «جبله» تغییر و به یک پایگاه نظامی تبدیل شده و به گفته یکی از فرماندهان نیروی دریایی سوریه این پایگاه تنها با گذشت سه ماه برای ورود تعداد زیادی از هواپیماهای روسی علاوه بر هواپیماهای سوری موجود در آن، آماده خواهد شد.

علاوه بر این، نظامیان روسی به منظور آموزش چگونگی جنگاوری در هوا رزمایش هایی را با خلبانان سوری برگزار می کنند. روس ها همچنین نحوه استفاده از موشک های پیشرفته ای که هواپیماهای سوری به آنها مجهز خواهند شد را به نظامیان سوری آموزش می دهند.

این فرمانده نیروی هوایی ارتش سوریه اظهار داشت: فرودگاه «جبله» صِرفا یک فرودگاه بود اما پس از سه ماه به بزرگترین پایگاه نظامی در دریای مدیترانه تبدیل خواهد شد. وی ادامه داد: این پایگاه بسیار بزرگتر از پایگاه های نظامی ترکیه، اسرائیل، اردن و مصر خواهد بود. تجهیز این پایگاه تاکنون نیم میلیارد دلار هزینه دربر داشته است و امکان دارد این مبلغ در نهایت به بیش از یک میلیارد دلار هم برسد.

وی تصریح کرد: تنها هواپیماهای سوری و روسی از پایگاه «جبله» به پرواز درخواهند آمد. هواپیماهای سوری که از این پایگاه پرواز می کنند تحت فرماندهی مقامات نظامی روسی هستند؛ این در حالی است که هواپیماهای روسی از فرماندهان سوری دستور نخواهند گرفت.

این فرمانده سوری با اشاره به یک راز نظامی در خصوص فرودگاه «جبله» تأکید کرد: در این فرودگاه ۱۴۰ هواپیما و بیش از ۳۰۰۰ مهندس فنی و خلبان جای می گیرند و مقر مهندسان و خلبانان نیز در داخل فرودگاه ساخته می شود.

وی در پاسخ به نحوه واکنش آمریکا به توسعه فرودگاه «جبله» و تبدیل شدن آن به یک پایگاه نظامی گفت: آمریکا در کشورهایی نظیر ترکیه، اردن و عراق پایگاه هوایی ندارد، بنابراین روسیه با در اختیار گرفتن فرماندهی پایگاه هوایی جبله در سوریه در این زمینه بر آمریکا برتری پیدا خواهد کرد.

در همین راستا «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه اخیرا اعلام کرده که این کشور به منظور کمک به سوریه در مبارزه با تروریست های تکفیری داعش به ارائه کمک های نظامی به این کشور ادامه می دهند.

پوتین تأکید کرد: ما از دولت سوریه در مواجهه با تروریست های تکفیری داعش حمایت می کنیم و همانگونه که در گذشته از این کشور تمامی حمایت ها از جمله حمایت های نظامی را به عمل آورده ایم در آینده نیز از هیچ کمک نظامی به این کشور دریغ نخواهیم کرد. ما همچنین از کشورهای دیگر نیز می خواهیم که در این راه به ما بپیوندند.

وی با تأکید بر لزوم همکاری های منطقه ای و بین المللی در زمینه مبارزه با تروریسم، اظهار داشت: بدون تحقق این مهم، حل بسیاری از قضایا و مسائل مانند بحران پناهندگان میسر نخواهد بود.

پوتین تأکید کرد: هیچ ارتباطی میان کمک های نظامی ارائه شده به دمشق توسط مسکو وجود ندارد و نمی توان گفت که این کمک ها موجب سرازیر شدن پناهندگان سوری به کشورهایی نظیر افغانستان، لیبی و عراق شده است. آنچه مسلم است، این است که مردم سوریه از جنایت های هولناک تروریست های تکفیری علیه خود اقدام به فرار از خانه و کاشانه خود می کنند.

وی با تأکید بر تمایل بشار اسد برای مشارکت دادن مخالفان خود در اداره امور کشور اظهار داشت: اسد آمادگی دارد تا بحران سوریه از طریق راهکارهای سیاسی حل شود.

از سوی دیگر، «مانوئل والس» نخست وزیر فرانسه در جدیدترین اظهارنظر خود درباره آخرین تحولات سوریه گفته است: در حال حاضر اراضی سوری به پناهگاه امنی برای تروریست های داعش تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه هواپیماهای شناسایی فرانسوی از مدتی پیش پرواز خود بر فراز آسمان سوریه را آغاز کرده اند، مدعی شد: ما به دنبال شناسایی مواضع و مراکز وابسته به تروریست های داعش در سوریه هستیم تا آنها را بمباران کنیم.

نخست وزیر فرانسه با تأکید بر اینکه مبارزه این کشور با تروریسم در سوریه به معنی تغییر سیاست پاریس در قبال دولت دمشق نیست، ادعا کرد: این اقدام تنها به منظور مبارزه با تروریسم صورت می گیرد نه کمک به اسد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن