دیدبان

هشداربه‌ اسراییل درباره‌اشغال کرانه‌باختری

هشداربه‌ اسراییل درباره‌اشغال کرانه‌باختری

به گزارش دیدبان به نقل از فارس، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل باید درک کند که ادامه شهرک‌سازی در کرانه باختری، تهدیدی برای بقای اسرائیل است؛ این موضوع تازه‌ترین یادداشت «جفری گلدبرگ» تحلیلگر اسرائیلی-آمریکایی نشریه «آتلانتیک» است.

وی در ابتدایی این یادداشت به حمایت‌های عملی و لفظی باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا از رژیم‌صهیونیستی اشاره کرده و نوشته است که به عنوان نمونه اوباما در یکی از مصاحبه‌هایش با آتلانتیک، گفته بود: «حامی اسرائیل و حامی یهودیت بودن، برای من از همان زمانی که به درک سیاسی رسیدم و شروع به فعالیت‌های سیاسی کردم، بخش و جزئی از ارزش‌هایی بود که برای آن می‌جنگیدم.»

گلدبرگ نوشته است که اوباما می‌توانست به عنوان اولین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست آمریکا، نماینده‌ای برای تبلیغ بیش از پیش اسرائیل باشد، اما سیاست‌های نتانیاهو از جمله تداوم شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری، مانع این امر شد.

او با بیان اینکه نتانیاهو باید به پیشرفت مذاکرات سازش کمک می‌کرد، به گسترش جریان بایکوت و تحریم اسرائیل از سوی گروه‌های حامی حقوق بشر و طرفدار فلسطین اشاره کرده و آن را تهدیدی برای بقای اسرائیل دانسته است.

در بخشی از یادداشت گلدبرگ آمده است: «به نظرم رد کردن این گفته اوباما که زمان برای آنکه اسرائیل شرایطی را فرام کند که یک دموکراسی با اکثریت یهودی بماند یا مأمنی برای یهودیان باشد، رو به پایان است، دشوار به نظر می‌رسد. اکنون در چهل و هشتمین سال اشغال کرانه باختری هستیم. امیدها برای تحقق راهکار دو دولتی روز به روز کم رنگ‌تر می‌شود.»

وی ادامه داد: «اکنون چهره‌های چپ میانه‌ای در آمریکا و اروپا وجود دارند که معتقدند اسرائیل یک کشور آپارتاید هست یا در حال تبدیل شدن به آن است.»

او نوشته است که نتانیاهو یا باید راهکار دو دولتی را پیش ببرد، یا به فلسطینی‌ها حق رأی دهد و یا اینکه شاهد محرومیت روزافزون ساکنان کرانه باختری خواهد بود که این هم از سوی جامعه بین‌الملل با واکنش منفی مواجه خواهد شد.

گلدبرگ در پایان تداوم اشغال کرانه باختری را «تهدیدی برای بقای اسرائیل» و «تهدیدی برای جایگاه و مشروعیت اسرائیل» توصیف کرده است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن