دیدبان
محمد دهقان:

برخی افراد می خواهند در بلند مدت کلاً انتخابات را تعطیل کنند

برخی افراد می خواهند در بلند مدت کلاً انتخابات را تعطیل کنند

دیدبان: محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب درباره نظارت شورای نگهبان، اظهار داشت: شورای نگهبان یکی از نهادهای متمایز شده در قانون اساسی ماست.

وی با بیان اینکه تعبیه چند نهاد در قانون اساسی اتفاقاً نقطه قوت قانون اساسی ماست، افزود: این نهادها توانستند طی ۳۶ سال گذشته نظام را علیرغم همه دشمنی‌های بیگانگان و ساده‌لوحی‌ها و وادادگی‌های برخی مسئولین، روز به روز قدرتمندتر کنند و توطئه‌ها نتوانستند در آن تأثیر بگذارند.

دهقان یادآور شد: یکی از این نهادها و جایگاه‌ها «ولایت‌فقیه» است و دیگری شورای نگهبان است که هم نظام جمهوری اسلامی را متناسب با معیارهای اسلام قرار داده است و هم ساز و کارهای قانون اساسی را تضمین کرده است.

وی با بیان اینکه اگر شورای نگهبان وجود نداشت از قانون اساسی منحرف شده بودیم، تصریح کرد: در قوانین اساسی دنیا هم نهادهایی مانند شورای نگهبان پیش‌بینی شده است، مثل دادگاه که در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد و حافظ اصول قانون اساسی هستند، همچنین بخش دیگری از وظایف شورای نگهبان در برخی کشورهای دیگر به وسیله نهادهای ملی دیگری مانند کمیته‌ها یا کمیسیون‌های ملی انتخابات که یک سازمان و تشکیلات فراقوه‌ای هستند و می‌توانند بر انتخابات نظارت کنند، در نظر گرفته شده است.

نماینده طرقبه و چناران در مجلس متذکر شد: قانون اساسی ما این دو نیاز حفاظت از قانون اساسی و نظارت بر انتخابات را در یک نهادی به عنوان «شورای نگهبان» جمع کرده است؛ در هیچ کجای دنیا اجازه داده نشده که فقط قوه مجریه بر انتخابات نظارت کند، بلکه در همه دنیا هم آمده‌اند کمیسیون‌های ملی انتخابات را قرار دادند که جلوی برخی از تخلفات یا اختلافات را بگیرند.

وی همچنین گفت: در کشور ما چنین نهادی را در یک جا در نظر گرفتند و نامش را «شورای نگهبان» گذاشتند که هم مطابق قانون اساسی مراقب و هم مفسر قانون اساسی است و هم بر انتخابات‌ نظارت می‌کند.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: اگر انتخابات دچار اغتشاش یا خدشه شود، اصل قانون اساسی و دموکراسی و مردم‌سالاری زیر سؤال می‌روند، همان نهادی که خودش حافظ قانون اساسی است به خاطر اهمیت انتخابات در کشور ما، همان نهاد حافظ انتخابات است، شاید این مهمترین مؤلفه دموکراسی باشد.

وی با بیان اینکه مهمترین نشانه‌های دموکراسی و مردم‌سالاری در یک کشور برگزاری انتخابات است، یادآور شد: دموکراسی بدون برگزاری انتخابات بی‌معناست، دموکراسی هم وزن و هم سنگ انتخابات است، اگر انتخابات نباشد دیگر دموکراسی و مردم‌سالاری نیست و جمهوریت نظام زیر سؤال می‌رود.

دهقان بیان کرد: اگر انتخابات در کشور ما خدشه‌دار شود قانون اساسی زیر پا گذاشته می‌شود، به همین دلیل این جایگاه فراقوه‌ای را برای شورای نگهبان در نظر گرفتند تا بر انتخابات نظارت کند.

وی تصریح کرد: کسانی که می‌گویند نطارت شورای نگهبان بر انتخابات وجود نداشته باشد، هیچ جایگزینی برای شورای نگهبان ندارند، بلکه می‌گویند انتخابات به دست قوه مجریه سپرده شود، در حالی که در هیچ کجای دنیا از صفر تا صد انتخابات در اختیار قوه مجریه نیست، چون خود قوه مجریه جریانی است که تا دیروز در تلاطم رقابت‌های انتخاباتی بوده لذا آنان نمی‌توانند کل انتخابات را به دست بگیرند.

این عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا چنین اختیاری به قوه مجریه داده نشده است که بدون نظارت یک نهادی یا سازمان فراقوه‌ای بیاید اختیار کل انتخابات را به دست بگیرد، عنوان کرد: کسانی که می‌گویند نظارت شورای نگهبان بر انتخابات وجود نداشته باشد، عملاً کشور را به سمت هرج و مرج سوق می‌دهند و خودشان هم هیچ نهاد جایگزینی ندارند و می‌گویند خود قوه مجریه انتخابات را به دست بگیرد، در حالی که این امر اصلاً منحرف کردن قانون اساسی محسوب می‌شود و خلاف منطق هم هست، جدای از آن خلاف رویه و تجربه بشری است و بالاتر اینکه خلاف قانون اساسی ماست.

وی همچنین تأکید کرد: افرادی که می‌گویند شورای نگهبان نظارت بر انتخابات نداشته باشد یا نظارت کاریکاتوری یا تشریفاتی داشته و چشم و گوش بسته باشد و فقط نگاه کند و هیچ تأثیری در انتخابات نداشته باشد، در واقع این افراد عملاً‌ کشور را به سمت تعطیل کردن انتخابات پیش می‌برند.

دهقان یادآور شد: در این شرایط هر انتخاباتی آغاز یک معرکه در کشور می‌شود، لذا خطر این موضوع برای کشور هم بیشتر است و عملاً وقتی مردم ببینند که انتخابات به بستری برای معرکه و درگیری در کشور تبدیل شده طبیعتاً دیگر در انتخابات هم شرکت نمی‌کنند، انتخابات باید تبدیل به بستری برای دموکراسی و مردم‌سالاری دینی شود اما عملاً به دست یک جریانی می‌افتد که می‌خواهد همچنان در قدرت باقی بماند و انتخابات را آنطور که دلش می‌خواهد طراحی کند و یک انتخابات صدامی در کشور به راه بیندازد.

وی اضافه کرد: اگر شورای نگهبان وجود نداشته باشد، انتخابات واقعی نخواهیم داشت و یک انتخابات فرمایشی خواهیم داشت که همان قدرت و جریان حاکم دائم رأی می‌آورد، کسانی که دائم شورای نگهبان را تضعیف می‌کنند چه بدانند و چه ندانند عملاً گامی به سمت تعطیل کردن انتخابات و تعطیل کردن مردم‌سالاری دینی و نابود کردن جمهوری اسلامی برمی‌دارند.

دهقان در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با فارس با اشاره به انگیزه‌های این افراد در تضعیف شورای نگهبان تصریح کرد: برخی از افراد با تضعیف شورای نگهبان انگیزه‌های سیاسی در کوتاه‌مدت دارند و در بلندمدت نیز می‌خواهند کلاً انتخابات را تعطیل کنند، این افراد در کوتاه‌مدت می‌خواهند افکار عمومی را علیه شورای نگهبان سازمان‌دهی کنند و عملاً به دنبال منفعل کردن شورای نگهبان هستند.

وی گفت: این افراد می‌خواهند عناصر فاقد صلاحیت را با پروپاگاندا و ایجاد جوِّ روانی و سیاسی به درون نظام جمهوری اسلامی ایران نفوذ دهند که در واقع هیچ پایبندی به هیچ چیزی ندارند.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: خیلی از زمانی که در این کشور نمایندگانی در مجلس ششم بودند و شعارهایی علیه نظام می‌دادند، نگذشته است، آنانی که به هر طریقی رأی مردم را گرفتند و الآن هم در خدمت سرویس‌های امنیتی خارجی چه در انگلیس و چه در آمریکا قرار دارند.

وی با بیان اینکه آن زمان اگر کسی می‌گفت این افراد نفوذی هستند، کسی در داخل کشور باور نمی‌کرد، تأکید کرد: این افراد همان نفوذی‌هایی بودند که از غفلت شورای نگهبان استفاده کردند و در مجلس ششم به درون نظام نفوذ و علیه نظام تحصن کردند و بعد هم که کارشان تمام شد و در اثر هوشیاری ملت به نتیجه نرسیدند، به آمریکا فرار کردند و الآن هم در خدمت سرویس‌های امنیتی بیگانه قرار دارند و علیه ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران موضع‌گیری و تبلیغات می‌کنند.

دهقان در پایان خاطرنشان کرد: از بین بردن شورای نگهبان یعنی ایجاد یک بستر نفوذ برای دشمنان انقلاب به درون نظام اسلامی که نتیجه‌ای جزء از هم پاشیدگی نظام را به دنبال نخواهد داشت، افرادی که شورای نگهبان را تضعیف می‌کنند باید به عواقب کارشان فکر کنند البته هدف عده‌ای این نیست که نظام اسلامی را فروبپاشند بلکه آنان کسانی هستند که به خاطر سیاست‌زدگی مفرط پیروزی خودشان در انتخابات را در این می‌دانند که شورای نگهبان را تضعیف کنند تا بتوانند عناصری که با خودشان رابطه دارند را وارد مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان رهبری کنند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن