دیدبان

از جار و جنجال برای بورسیه‌های دولت قبل تا تخلفات در سکوت دولت حال!

از جار و جنجال برای بورسیه‌های دولت قبل تا تخلفات در سکوت دولت حال!

به گزارش دیدبان ، روزنامه جوان نوشت: ۹۰۰ نفر در دولت یازدهم بی‌سروصدا بورسیه گرفتنددر شرایطی که هنوز مسئله بورسیه‌ها برای ذی‌نفعان و افکار عمومی بسته نشده و به‌رغم قول مساعد مسئولان وزارت علوم این افراد برای جایابی خود در دانشگاه‌ها و مراکز علمی دچار مشکل هستند، یک‌شنبه گذشته رسانه‌ها خبری به نقل از معاون دولت قبل از بورسیه بی‌سر و صدای ۹۰۰ نفر در دولت یازدهم منتشر کردند. این خبر تاکنون از سوی هیچ‌یک از ارکان دولت تکذیب نشده است.

موضع مقام معظم رهبری در خصوص بورسیه‌ها در دیدار رمضانیه‌شان با اساتید دانشگاه‌ها فصل‌الخطاب این پرونده به شمار می‌رفت، با این حال این پرونده برای افکار عمومی و ذی‌نفعان آن بسته نشد و محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در تنها نشست خبری‌اش اواسط مرداد‌ ماه گفت: مسائل مربوط به حواشی بورسیه‌ها بیش از ۱۹۴ بار در رسانه‌ها مطرح شده که بسیاری از آنها مربوط به سال ۹۰ بوده و اصلاً به دولت یازدهم مربوط نمی‌شود. وی گفت: در دو سال دولت یازدهم وزارت علوم ۱۰ آمار ارائه کرده بود اما هیچ اسمی به میان نیاورده بود. افراد دیگری اسامی بورسیه‌ها را اعلام کردند که به نظر من نیز خلاف و ظلم بوده و باید با آنان برخورد شود.

۳۶ نفر پرسرو صدا و ۹۰۰ نفر بی‌سرو صدا!

نمی‌دانم چند بار باید در این زمینه شفاف‌سازی شود؛ داستان بورسیه‌ها به بیش از ۳ هزار نفر ختم می‌شد، این درحالی بود که ۶ هزار بورسیه دیگر هم داشتیم که مشکلی نداشتند که از این میزان ۵هزار مورد آن مربوط به دولت دهم بوده است.

وزیر علوم با عنوان کردن مطلب فوق و با بیان اینکه افراد ایثارگر، مربیان، کارمندان دولت و دو‌شغله‌ها دارای شرایط خاص بودند گفت: بورس برخی از آنها (۳۶نفر) که خارج از آیین‌نامه‌های مرتبط بورسیه شده بودند، لغو شده است.

این اظهارات هر‌چند در عمل با تناقضاتی همراه بود اما این مسئله به اینجا هم ختم نشد و دانشجویان بورسیه خواستار ورود قوه قضائیه به مسئله و بازنگری در مصوبه ۶۳۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی شدند.

در این میان انتشار خبر بورسیه شدن ۹۰۰ نفر در دولت فعلی از زبان لطف‌الله فروزنده، معاون دولت سابق جمع بیشتری را به دایره منتقدان دولت به ویژه در این مسئله افزوده است. فروزنده یک‌شنبه گذشته در همایش استکبارستیزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه جنبش دانشجویی باید در حوزه مطالبه‌گری پیشرفت و جهاد علمی پیشگام باشد، اظهار داشت: باخبر هستم که در دولت فعلی به ٩٠٠ نفر بی‌سروصدا بورسیه تحصیلی اعطا شده است.

غلط‌ترین و البته دامنه‌دار‌ترین اتفاق دو سال اخیر!

از سوی دیگر مقام معظم رهبری در دیدارشان با اساتید دانشگاه‌ها در ۱۳ تیرماه گذشته فرمودند: «یکی از غلط‌ترین کارهایی که در این یکی دو سال اخیر اتّفاق افتاد، این مسئله بورسیه‌ها بود. اگر راست هم بود این حرف - که البتّه بعد تحقیق کردند، معلوم شد به آن شکل، راست هم نیست، آن‌طوری که روزنامه‌ها با آن بازی کردند هم نبود، به ما گزارش‌های دقیق و بر اساس بررسی‌ها دادند- راهش این نبود که ما مسئله را روزنامه‌ای کنیم. یک تعدادی برخلاف قانون یک امتیازی به‌دست آوردند؛ خیلی خب، راه قانونی وجود دارد: لغو کنند آن امتیاز را؛ سروصدا ندارد.»

مقام معظم رهبری ادامه دادند: «جنجال درست کردن، حاشیه درست کردن است و این سمّ برای محیط علمی است که بایستی با آرامش کار خودش را دنبال بکند. این سم را متأسفانه افرادی بر اساس همان پایه‌های بینش فکری مبنی بر سیاسی‌کاری و سیاست‌بازی به کام دانشگاه کشور ریختند؛ چرا؟ علاوه بر اینکه ظلم هم شد - به خیلی‌ها ظلم شد- هم خلاف قانون بود این کار، هم خلاف تدبیر بود این کار، هم خلاف اخلاق بود؛ آن‌وقت مدام دم از اخلاق هم می‌زنند. توبه‌فرمایان چرا خود توبه کمتر می‌کنند! این کار اخلاقی بود؟ حاشیه‌سازی نشود. نگذارید محیط آموزش عالی اسیر حواشی بشود.‌»

تصریح مقام معظم رهبری در این رابطه تنها توانست در ادبیات مسئولان وزارت علوم تغییر ایجاد کند و طبق گفته دانشجویان بورسیه که هر چند وقت یک بار رسانه‌ای می‌شود، هیچ تغییری در روند جایابی و ثبت نام بورسیه‌ها ایجاد نشده است و دانشگاه‌ها همچنان در ادامه تحصیل آنان کارشکنی می‌کنند. ادامه این شرایط باعث شده این دانشجویان و خانواده‌های آنان به قوه قضائیه و دیوان عدالت تظلم‌خواهی کنند.

علاوه بر این، بعد از انتشار خبر بورسیه کردن ۹۰۰ نفر در دولت فعلی، این سؤال مطرح می‌شود که این افراد دارای چه شرایطی بوده‌اند که از نظر وزارت علوم دولت یازدهم شرایط برخورداری از امتیاز بورسیه را داشته‌اند.
گفتنی است تا لحظه تهیه این گزارش خبری از تکذیبیه وزارت علوم نیست.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن