دیدبان
نقوی حسینی:

نگاه کمیسیون به «برجام» جدی و فنی است نه سیاسی

نگاه کمیسیون به «برجام» جدی و فنی است نه سیاسی

دیدبان: سید حسین نقوی حسینی در نشست خبری خود که امروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد در پاسخ به این سوال که شبهاتی در مورد نگاه سیاسی کمیسیون به برجام و مهمانان کمیسیون یعنی عراقچی و جلیلی وجود دارد گفت: به هیچ عنوان اینگونه نیست و اگر احساس این است که با آقای جلیلی به گونه دیگری برخورد شده از صدا وسیما درخواست می کنیم نشست آقای جلیلی را پخش کند. زیرا نشست ایشان پخش نشده در حالیکه هر دو نشست آقای عراقچی پخش شده است و اگر جلسه کمیسیون با آقای جلیلی هم پخش شود به این شبهات پاسخ داده می‌شود.

وی اضافه کرد: بحث ما در کمیسیون بحث جدی است و کسی با نگاه سیاسی از مهمانان سوال نمی‌کند بلکه اعضا در پی پاسخ به ابهامات هستند. ان شاء الله در فیلم نشست آقای جلیلی هم خواهید دید که بحث ها جدی است و حتی گاهی به تندی می گراید. البته در همه جلسات هم همین طور است. برخی رسانه‌ها می گویند در جلسه آقای عراقچی تنش وجود داشته در حالیکه تنشی نبوده بلکه بحث‌ها جدی است و اعضای کمیسیون از همه گرایش ها و جریانات حضور دارند و بنا بر این است که هیچ کس به عنوان موافق یا مخالف حرف نزد تا ارزیابی درستی از برجام داشته باشد و دیدگاه سیاسی را کنار بگذاریم لذا برخورد سیاسی با برجام را تکذیب می‌کنم.

وی درباره نحوه گزارش جلسات کمیسیون برجام نیز خاطر نشان کرد: من به عنوان سخنگو باید امانتدار باشم و آنچه که در کمیسیون می گذرد را منتقل می‌کنم. اگر چه آنچه من می گویم ممکن است با دیدگاه برخی افراد منطبق نباشد اما اینکه مثلا اینکه آقای عراقچی از برجام دفاع کرده را منتقل می کنم که این به معنای طرفداری از عراقچی نیست. مثلا ایشان گفت که به عنوان کارشناس صلاح نمی داند برجام به شکل لایحه به میدان بیاید و من هم همین را منتقل کردم این که ممکن است شخص من یا کمیسیون نظر دیگری داشته باشیم اما باید امانتدار کسی باشیم که در کمیسیون اظهار نظر می‌کند و همان را به مردم منتقل می کنیم.

نقوی حسینی در پاسخ به سوال دیگری در مورد حضور برخی نمایندگان غیر عضو در کمیسیون برجام نیز گفت: مطابق آیین نامه داخلی مجلس حضور نمایندگان در جلسات کمیسیون‌ها با حق اظهار نظر و بدون حق رای مجاز است و نیاز به دعوت نیست؛ لذا ۲۹۰ نماینده مجلس مجاز هستند در جلسات کمیسیون حضور یابند و حق اظهار نظر هم دارند.

وی درباره ارائه یا عدم ارائه برجام به عنوان لایحه به مجلس نیز خاطر نشان کرد: مطابق آیین نامه داخلی مجلس، ما نمی‌توانیم دولت را ملزم به ارائه لایحه کنیم و این امر در اختیار دولت است اما ممکن است نمایندگان طرحی را ارائه کنند که دولت را ملزم به اقدامی در رابطه با اجرای برجام کند. همچنین مطابق تفسیر پژوهشکده شورای نگهبان که یک بررسی پژوهشی است و نظر شورای نگهبان نیست دولت باید لایحه بدهد و نمایندگان هم می‌توانند طرح بدهند.

سخنگوی کمیسیون ویژه برجام درباره موضع این کمیسیون نسبت به پخش تلویزیونی جلسات اظهار کرد: ما معتقدیم کلیه نشست و اظهارنظرها به طور کامل و با همه حواشی می‌تواند پخش شود تا مردم در جریان کلیه گفت‌وگو ها قرار گیرند اما ممکن است مهمانان جلسه بخواهند بخش‌هایی محرمانه بماند و پخش نشود. همچنانکه آقایان عراقچی، جلیلی و شمخانی هر کدام خواسته‌اند که بخش‌هایی پخش نشود اما غیر از این خواست کمیسیون این است که نشست‌ها به طور کامل پخش شود و اگر این اتفاق نیفتاده صدا و سیما پاسخگو است. البته مسئولان صدا و سیما به رئیس کمیسیون گفته اند که برنامه کمیسیون سنگین و حدود ۶ ساعت است و محدودیت وقت به آن‌ها اجازه نمی‌دهد تمامی نشست را پخش کنند بنابراین آن را باید چند قسمت کنند یا آن را محدود کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات سعید جلیلی در مورد صد مورد حقی که در برجام از ایران سلب شده نیز تصریح کرد: ایشان این موارد هم به شکل مکتوب و به صورت شفاهی مطرح کردند و البته نگفتند که ما از صد حق محروم شده‌ایم بلکه گفتند جمهوری اسلامی از صد حق خود صرفه نظر کرده است. این موارد به طور کامل مطرح شده و یک موضوع محرمانه نیست.

نقوی حسینی درباره برنامه هفته آینده کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام نیز گفت: قرار است در نوبت صبح یکشنبه هفته آینده آقای ظریف وزیر امور خارجه‌ در کمیسیون حضور یابد و در جلسه بعد از ظهر نیز آقای جلیلی برای جمع بندی صحبت‌های خود در جلسه کمیسیون حضور یابد. همچنین آقای عراقچی مهمان جلسه صبح روز دوشنبه کمیسیون خواهد بود و اعضا بعد از ظهر دوشنبه از آب سنگین اراک بازدید خواهند کرد.

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام اضافه کرد: در جلسه صبح سه‌شنبه آینده تیم اقتصادی ابعاداقتصادی برجام را مورد بررسی قرار می‌دهند و به همین منظور آقایان نهاوندیان، ‌سیف و طیب نیا در جلسه کمیسیون حاضر می شوند و در جلسه سه‌شنبه نیز ابعاد امنیتی دفاعی برجام در دو بخش مورد رسیدگی قرار می گیرد. در بخش امنیتی وزیر اطلاعات و همکارانش و در حوزه دفاعی، ‌وزیر دفاع و مهمانانی از ستاد کل نیروهای مسلح در کمیسیون حضور خواهند یافت.

وی با اشاره به دعوت از ولایتی برای حضور در جلسه صبح چهارشنبه هفته آینده کمیسیون اضافه کرد:‌ آقای ولایتی که در جریان مراحل مذاکرات بودند در نوبت صبح جلسه روز چهارشنبه در کمیسیون حضور می یابند و بعد از آن برخی حقوقدانان برای بررسی ابعاد حقوقی برجام در کمیسیون حاضر می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از سیروس ناصری و موسویان اعضای تیم های مذاکره کننده پیشین هسته‌ای نیز برای حضور در جلسات کمیسیون برجام دعوت شده اظهار کرد: بنا داریم فقط تیم فعلی و قبلی هسته‌ای را دعوت کنیم. البته قرار است با آقای لاریجانی هم به عنوان دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی و هم به عنوان رئیس مجلس ملاقاتی داشته باشیم ایشان پیش از این هم از کمیسیون خواسته بودند با جدیت به فعالیت خود ادامه دهد.

نقوی حسینی در پاسخ به سوالی در مورد حضور خبرنگاران در جلسات کمیسیون و بازدید از مراکز هسته‌ای نیز گفت: مشکلی وجود دارد این است که گاهی مهمانان درخواست می‌کنند بخشی از جلسات رسانه‌ای نشود یا در مورد بازدید از سایت‌ها محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی وجود دارد.

وی درباره روند کار کمیسیون ویژه بررسی برجام نیز گفت: کمیسیون ویژه مطابق آیین نامه داخلی مجلس با رای نمایندگان و با سقف تعداد ۱۵ عضو تشکیل شده و بررسی خود را انجام می‌دهد .گزارش هایی تهیه می‌کند که این گزارش ها با پیشنهادی همراه خواهد بود و گزارش و پیشنهاد توامان تقدیم هیأت رئیسه خواهد شد تا در صحن علنی مجلس به استحضار نمایندگان برسد. اما اینکه چه پیشنهاداتی ارائه خواهد شد یا به رای داده می‌شود به عهده کمیسیون نیست.

نقوی حسینی افزود: ‌ما برای این که اطلاع رسانی کمیسیون را مدیریت کنیم سندی را تحت عنوان سند اطلاع رسانی به تصویب رساندیم. یکی از نکاتی که در سند آمده این است که چون دیدگاه اعضای کمیسیون برجام با هم متفاوت است بنا بر این شد که دیدگاه‌ها را پشت در کمیسیون کنار بگذاریم و به عنوان داور و قاضی قضاوت درستی از برجام داشته باشیم. همچنین مقرر شد اخبار و گزارشات کمیسیون صرفا از طریق سخنگو انتقال یابد و اعضای دیگر صرفا در اظهارنظرها دیدگاه شخصی خود را مطرح کنند. اگر هم بنا شد کسی از کمیسیون در سخنرانی و میزگردی حضور داشته باشد این موضوع باید به تصویب هیأت رئیسه برسد.

این نماینده مجلس درباره حاشیه ایجاد شده پیرامون حضور زاکانی رئیس کمیسیون ویژه برجام در صدا و سیما نیز اظهار کرد: صدا و سیما از ایشان به عنوان رئیس کمیسیون دعوت کرد که طبعا ایشان پیرامون اقدامات و فعالیت‌ها و دیدگاه کمیسیون اظهار نظر کند. یعنی نمی توانست در جایگاه مخالف یا موافق بنشیند. زیرا در جایگاه رئیس کمیسیون دعوت شده بود اما به ایشان نگفته بودند که مهمان دیگری هم است و قرار است مناظره باشد. این موضوع را زمانی ایشان گفتند که آقای زاکانی در مسیر صدا و سیما باشند که ایشان به این مساله اعتراض می‌کنند و می‌گویند این بداخلاقی است زیرا ما بنا نیست مناظره داشته باشیم به هر حال در مناظره باید موافقت یا مخالفت صورت گیرد و اگر مناظره باشد شرکت نمی کنم.

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام اضافه کرد: کمیسیون در بخش اول بررسی‌های خود تلاش کرد با دعوت از تیم مذاکره کننده قبلی و فعلی و روسای سازمان انرژی هسته‌ای قبلی و فعلی هم تاریخچه مذاکرات را به بحث بگذارد و هم برجام را از لحاظ حقوقی، فنی، تخصصی و سیاسی مورد رسیدگی قرار دهد. در ادامه نیز بررسی برجام از بعد اقتصادی (نقش تحریم ها در حوزه اقتصاد) و امنیتی و دفاعی در دستور کار کمیسیون قرار خواهد گرفت.

منبع: ایسنا

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن