دیدبان

روحانی: هیچ قدرتی حق تعیین آینده سوریه را ندارد

روحانی: هیچ قدرتی حق تعیین آینده سوریه را ندارد

به گزارش دیدبان به نقل از باشگاه خبرنگاران ، نشست خبری روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اتریش پس از امضای چهار یادداشت تفاهم در سعد آباد برگزار شد.

رئیس جمهور اتریش در پاسخ به سوال خبرنگار ایرانی مبنی بر اینکه جناب آقای رئیس جمهور شما با هیئتی ۲۴۰ نفری و بلندپایه همراه با گروه‌های اقتصادی و سیاسی و... به تهران آمدید و اعلام کرده بودید که به دنبال ایجاد پل ارتباطی با ایران هستید و خواهان ۵ برابر کردن صادرات به ایران هستید چطور ایران می‌تواند وارد بازار اتریش و اروپا شود، پاسخ داد: مایلم به اطلاع برسانم که روابط ایران و اتریش دیرینه است و خوشبختانه ما سابقه استعماری در ایران نداشتیم و مذاکرات بین ایران و ۱+۵ در مرحله آخر در وین و قبل از آن در سوئیس برگزار شد که نتیجه مثبتی را به همراه داشت و بسیاری از کشورها و همچنین دبیر کل سازمان ملل هم از این توافق حمایت کردند و حاصل این توافق رابطه جدید با کشورها بود و امیدواریم این توافق دارای محتوای خوبی باشد.

وی به وجهه خوب کشور اتریش اشاره کرد و گفت: ما کشوری هستیم که از لحاظ دموکراتیک دارای وجهه خوبی بوده و به دنبال توازن هستیم ما خود را از اروپا دانسته و خواهان رابطه با کشورهای مختلفیم و تلاش داریم روابط خود را با ایران به حجم ۳۰۰ میلیون یورو برسانیم.

رئیس جمهور اتریش با بیان اینکه حمایت از افزایش همکاری در زمینه علمی و فرهنگی بسیار مهم است تصریح کرد: حمایت‌های علمی و فرهنگی نیز نباید یک طرفه باشد و ما می‌بایست برای این کار تلاش کرده و اسنادی که امضا شده‌اند را عملی کنیم و همه ما به سمت دنیایی مسالمت آمیز حرکت کنیم.

خبرنگار اتریشی خطاب به دکتر روحانی ضمن تشکر و قدردانی از میهمان نوازی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: سیاست ایران در سوریه اکنون منجر به ایجاد پناهندگان زیادی به سمت غرب هجوم ببرند، ایران هنوز می‌خواهد کماکان حمایت خود را از رژیم اسد و حزب‌الله ادامه بدهد اکنون می‌خواهیم بدانیم ایران چه برنامه‌ای برای آینده سوریه در نظر گرفته است و اینکه گفته شده برای فعالیت شرکت‌های غربی محدودیت‌هایی اعمال شده، آیا این موضوع صحیح است؟

رئیس جمهور در پاسخ ضمن خوش آمد به رئیس جمهور اتریش و هیئت همراهش بیان داشت: امیدوارم این سفر سرآغاز تحول مثبت در توسعه روابط دوکشور دوست ایران و اتریش باشد.

روحانی ادامه داد: سوابق روابط ما به قرن‌ها پیش برمی‌گردد بسیار دوستانه بوده و در طول این چند سال که به دلیل خاص تحریم روابط دو کشور روبه کاهش رفته است امیدواریم در ماه‌ها و سالهای پیش رو با سرعت قابل قبولی گذشته را جبران کنیم.

وی همچنین از میزبانی دولت اتریش در اجلاس مذاکرات ۱+۵ با ایران که منتهی به توافق نهایی شد تشکر کرد و گفت:این یک توافق تاریخی بود که به نفع ایران، اتحادیه اروپا، منطقه، کشورهای جهان و ۱+۵ است.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: ما در مذاکرات چه خصوصی و چه عمومی امروز یکی از مسائلی را که دنبال کردیم همین بحث منطقه، تروریست و مشکلاتی که در کشورهای منطقه به ویژه سوریه وجود دارد بود، ما در مورد اینکه تروریسم یک معضل جهانی است هم نظر بودیم.

رئیس جمهور در ادامه افزود: تروریسم نه تنها امنیت و ثبات منطقه بلکه جهان را تهدید می‌کند و امروز دل نگرانی‌هایی که در اروپا در رابطه با تروریسم و آوارگان منطقه وجود دارند حاکی از آثار تروریسم است که می‌تواند اروپا و دیگر کشورها را دربر گیرد.

روحانی اظهار داشت: برای حل معضل تروریسم مسئله حمایت از فرد و یا دولت خاص نیست، سوریه دارای یک دولت، مخالفان و گروه‌های تروریستی است اکنون اولویت در کدام یک است.

وی بیان داشت: آیا اولویت با این است که در مورد دموکراسی سوریه بحث شود یا در مورد گروه‌های مخالف و موافق و یا اینکه در مورد تغییر قانون اساسی در این کشور بحث شود اما مردم اکنون در این کشور کشته شده و یا آواره می‌شوند.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: میلیون‌ها نفر به دلیل این کشتار در سوریه آواره شده‌اند، کشور سوریه کاملا ناامن و بی‌ثبات شده و نفت مردم سوریه توسط تروریست‌ها استخراج شده و در بازار فروخته می‌شود.

رئیس جمهور تأکید کرد: پول این نفت بجای آنکه صرف رفاه مردم سوریه شود منجر به کشتار و آوارگی این مردم شده است لذا بحث سر انتخاب اولین قدم است.

روحانی گفت: اگر اولین قدم اشتباه برداشته شود هیچگاه به مقصد نخواهیم رسید و اولین قدم آن است که جلوی خونریزی را در این کشور بگیریم و امنیتی نسبی در سوریه ایجاد شده تا آوارگان به خانه‌های خود بازگردند و بعد می‌شود در مورد آینده سوریه، دموکراسی، گروه‌های مخالف و موافق، رأی و امثال این‌ها بحث کنیم.

وی با بیان اینکه آینده سوریه توسط آراء خود مردم این کشور ساخته می‌شود گفت: این مردم سوریه هستند که نسبت به حکومت آینده‌شان و شیوه دولت تصمیم خواهند گرفت.

رئیس جمهور با تأکید براینکه هیچ کشور و قدرت خارجی نباید و نمی‌تواند راجع به آینده سوریه تصمیم بگیرد گفت: همه باید به مردم این کشور و ایجاد امنیت کمک کنند تا شرایطی فراهم شود که دموکراسی برقرار شود.

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه و تأثیرگذار باید در این زمینه تلاش کنند تأکید کرد: ایران در کنار هر میزی که ببیند آینده امن ، باثبات و دموکراتیک سوریه نتیجه آن جلسه خواهد بود حضور پیدا خواهد کرد.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه آنچه برای ما مهم است جان مردم سوریه و بازگشت آوارگان این کشور است تأکید کرد: اگر یک روز سوریه امن‌تر شود به نفع جهان است.

روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک وظیفه بزرگ بین‌المللی و منطقه‌ای برای مبارزه با تروریسم و بیرون راندن آنها از سوریه بازگشت آوارگان و جلوگیری از خشونت هر قدمی که بتواند را برمی‌دارد و کنار هر میزی که به این نتیجه برسد حتی با حضور کشورهای منطقه یا غیر منطقه و قدرت‌های بزرگ خواهد نشست.

وی تأکید کرد: آنچه که مهم است میز مذاکره نیست بلکه دستیابی به صلح و ثبات در منطقه حساس خاورمیانه است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن