دیدبان
تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛

آب سرد وزیر دادگستری روی سر حامیان رفع حصر

آب سرد وزیر دادگستری روی سر حامیان رفع حصر
 به گزارش دیدبان به نقل از مشرق:
رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح طلب آخرین روز کاری هفته را با تمرکز بر سخنان حجت‌الاسلام پورمحمدی، وزیر دادگستری، پیرامون حصر سران فتنه آغاز کردند.

از سوی دیگر اصلاح‌طلبان پس از گام ابتدایی خود که القای گسست‌های پایدار در بدنه اصولگرایان است؛ فاز جدید عملیات روانی خود را ضد اضلاع همگرایی اصول‌گرایان آغاز کردند. اصلاح‌طلبان پس از حضور حزب موتلفه اسلامی در یکی از اضلاع وحدت هجمه‌های خود برای بر این حزب باسابقه اصولگرا متمرکز ساخته‌اند. آنان مدعی هستند که این فرآیند همگرایی «تله» انتخاباتی تحول‌خواهان و پایداری برای راست سنتی است و همچنین یک گزاره‌ها را اعلام می‌کنند که موتلفه «تغییر» کرده و از آموزه‌های سلف خود فاصله گرفته است و سودای ائتلاف با تندروهای اصولگرا را در سر می‌پروراند.

روزنامه مردم‌سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌سالاری پنج‌شنبه را با تیترهای «شکست مخالفان توافق هسته‌ای در آمریکا» و «ایران از ابتدا راه مذاکره را تنها راه‌حل مشکل می‌دانست» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· تصمیم در مورد «حصر»

روایت وزیر دادگستری از «حصر» رساترین بیان از سوی یک مقام برجسته دولتی است؛ وی مرجع تصمیم‌گیری را شورای عالی امنیت می‌دانست.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه مردم‌سالاری نوشت: «حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در دیدار برخی مدیران رسانه و دانشجویان در پاسخ به سوالی درباره حصر موسوی و کروبی گفت: بحث حصر یک بحث حقوقی- قضایی نیست، بی‌تردید بحث‌های مربوط به حصر یک موضوع سیاسی و امنیتی محسوب می‌شود این تصمیم سیاسی و امنیتی بعد از یک کشمکش اجتماعی اتفاق افتاده است؛ بنابراین نمی‌توانیم موضوع حصر را با مبانی حقوقی- قضایی توضیح و تشریح کنیم. البته تلاش ما باید این باشد که حصر در یک چارچوب حقوقی تفسیر شود. به عقیده بنده شما باید این موضوع را خارج از احساسات در یک فراز و فرود اجتماعی تبیین کنید. رویدادهای منتهی به حصر در یک فضای پرتنش، پرالتهاب و پرآشوب رخ داده است. بی‌تردید مدیریت، به نظم درآوردن و به آرامش رساندن آن نیازمند گذشت زمان می‌باشد. این بحث در خصوص حصر به فضای امنیتی و سیاسی آن دوران مربوط می‌شود. حتی ممکن است بحث حصر با مباحث قضایی موجود سازگاری نداشته باشد. اما باید بپذیریم، از زاویه نگاه امنیتی حصر محصول شرایط خاص آن دوران بوده است و باید در پارامترهای خاص خودش آن را تحلیل و تفسیر کرد.

وزیر پیشین کشور تاکید کرد: چون این تصمیم سیاسی و امنیتی بوده و به دنبال هرج و مرج و فتنه در کشور گرفته شده است، بی تردید برای حل آن کشور نیاز به آرامش دارد. طبعاً این بحث نه در دولت قابل طرح و رسیدگی است و نه در قوه قضاییه. این بحث در شورای عالی امنیت ملی طرح و پیگیری می‌شود. شورای عالی امنیت ملی متشکل از روسای سه قوه به همراه نمایندگان رهبری و نهادهای نظامی و امنیتی است و تصمیمی هم که گرفته می‌شود امنیتی و سیاسی است. بی‌گمان این تصمیم فراتر از تصمیم قواست. پس این تصمیم مخصوص دولت، یا هر قوه دیگری نیست.»

روزنامه ابتکار

آب سرد وزیر دادگستری روی دست حامیان رفع حصر/ مرثیهٔ برای شوخی‌های دولتمردان/ عصبانیت از ورود مؤتلفه به فرایند وحدت//آماده انتشارروزنامه ابتکار پنج‌شنبه را به تیترهای «بازخوردهای یک بازتاب اشتباه» و «تراژدی پناهجویان» اختصاص داد.

· مرثیهٔ برای شوخی‌های دولتمردان

سرمقاله‌نویس روزنامه ابتکار به نقد اظهارات اخیر مسئولین دولتی که باعث واکنش شدید افکارعمومی به آنان شده است، پرداخت؛ وی معتقد است که مسئولین در عصر ارتباطات باید مراقب کلام خود باشند تا سوء برداشت برای جامعه شکل نگیرد.

در همین راستا سرمقاله نویس روزنامه ابتکارنوشت: «وزیر کشور چندی پیش در مصاحبه‌ای، دولت روحانی را دولتی «هشت ساله» نامید. هرچند در اصل مصاحبه و در ابتدای این پاسخ رحمانی فضلی عبارت «با خنده» به معنی شوخی و مطایبه بودن نوشته شده بود، اما این موضوع در بازنشر و انتخاب تیتر برای انتشار مجدد آن در رسانه‌های دیگر مورد توجه قرار نگرفت و در نهایت همین سخنان باعث هجمه به وزارت کشوری شد که به عنوان عامل اجرایی برگزاری انتخابات نباید مورد شک و تردید در طرفداری از گروهی خاص قرار گیرد. این موضوع البته با توضیح وزیر کشور مواجه شد، اما باید دانست که تأثیر یک خبر، حتی به دروغ با موج اولیه‌ای که به راه می‌اندازد از اصلاحیه، توضیح و تکذیبیه بعد از آن بیشتر است. این توضیحات اغلب بازخوردی مثل اصل خبر ندارند و بسیار ممکن است شنوندگان خبر اصلی، توضیحات بعدی را نشنیده و براساس همان نگاه اولیه قضاوت کنند. با این حال هرچقدر که سخنان رحمانی فضلی با توضیح «شوخی بودن» - هر چند شاید چنین شوخی‌ای برای فردی در قامت وزیر کشور مناسب نباشد  توجیه شود.

سخنان اخیر محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره کمپین نخریدن خودروهای ایرانی با هیچ معیاری قابل توجیه نیست. این اظهارات با محور آن بخش که «اگر کسی چنین کمپینی را دنبال کند به نیروی انسانی و اشتغال و تولید داخلی و درآمد ملی خیانت می‌کند» در فضای جامعه و شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های فراوانی به دنبال داشته و حتی کمپین درخواست عذرخواهی و استعفا برای نعمت‌زاده تشکیل شده است. هرچند می‌توان بخشی از شانتاژکنندگان این کمپین را چهره‌های منتقد و مخالف دولت دانست، اما برای مدافعان دولت نیز دفاع از چنین سخنانی بسیار دشوار است. این که مدافعان کمپینی اجتماعی از سوی وزیر ضدانقلاب و حرام نامیده شود، موضوعی است که نمی‌توان از تأثیر آن در فضای اجتماعی گذشت. به علاوه چنین سخنانی می‌تواند مورد بهره‌برداری‌های سیاسی فراوانی نیز قرار گیرد. این سخنان هرچند با توضیح روابط‌عمومی وزارت صمت مواجه شده و در بخشی از آن به نقل از نعمت‌زاده آورده شده است که «مردم ولی‌نعمت ما هستند» و ادعا دارد که این بخش از سخنان وزیر توسط رسانه‌ها منتشر نشده است، اما بنا به همان اثر کم و پایین توضیح‌ها و اصلاحیه‌ها و تکذیبیه‌ها نمی‌توان انتظار داشت که فشارها در این زمینه کاسته شود.»

روزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «رأی 34» و «سر فیلمم را دارند می‌برند» اختصاص داده است.

· ارسال پیامک به مردم برای شناسایی علاقمندان است

پس از آغاز رزمایش اقتدار ثارالله در بوستان ولایت تهران پیامک‌های اطلاع‌رسانی آن برای مردم ارسال می‌شود. روزنامه اعتماد در گفت‌وگو با سردار شعبانی، معاون عملیات قرارگاه ثارالله (ع) تهران و سخنگوی رزمایش اقتدار ثارالله به این موضوع پرداخته است.

سخنگوی رزمایش در پاسخ به این سؤال که نکته‌ای که در مورد این رزمایش متفاوت از سایر رزمایش‌ها مطرح می‌شود بحث اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی آن است. ما در این دو روز اخیر شاهد بودیم که پیامک‌هایی برای مردم فرستاده می‌شود که در مورد رزمایش اطلاع‌رسانی می‌کند. ظاهراً این رزمایش قرار است با مردم هم از طریق تکنولوژی ارتباط داشته باشد. در این مورد هم توضیح می‌فرمایید که این پیامک‌ها برای چه کسانی ارسال می‌شود و انتخاب آن‌ها چگونه صورت می‌گیرد؛ اظهار داشت: «ما معتقدیم که امنیت پایدار یعنی امنیت مردمی. یعنی هرکس در هرکجا هست به عنوان یک ایرانی مسوولیت دارد بر امنیت و سرنوشتی که بر او است آگاه شود. یکی از کارهای ما در بحث آمادگی‌های مردم این است که از طریق ارتباطات نو، به آنان آموزش دهیم. آن هم در مورد نیازمندی‌هایی که مردم در مقابله با هر حرکت غیرمنتظره می‌توانند داشته باشند. یکی از این سیستم‌های آموزشی موبایل است. این ارتباطات به طور رسمی از شبکه‌ای که شما می‌بینید موبایل است، دو شبکه دیگر هم هست که از روز پنجشنبه که مردم همه مطلع می‌شوند خبر آن هم اعلام شود.»

سردار شعبانی در ادامه تصریح کرد: «به همه مردم. هدف ما از اینکه پیامی را اعلام کنیم این است که هرکس از این طریق با ما ارتباط برقرار کند ما متوجه می‌شویم که علاقه‌مند است و ما از وی می‌خواهیم که به شبکه بیاید. اگر آمد در آینده پیام‌ها را تنها به همان افرادی که قابلیت و آمادگی برقراری ارتباط را دارند ارسال می‌کنیم.»

روزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «حصر، فساد دولت احمدی‌نژاد و حوادث 67» و «سیاسیون بازار» اختصاص داد.

· هجمه به موتلفه اسلامی

اصلاح‌طلبان پس از حضور حزب موتلفه اسلامی در یکی از اضلاع وحدت هجمه‌های خود برای بر این حزب باسابقه اصولگرا را آغاز کردند. آنان مدعی بودند این «تله» انتخاباتی تحول‌خواهان و پایداری برای راست سنتی است و همچنین یک گزاره‌ها را اعلام می‌کردند که موتلفه «تغییر» کرده است و از آموزه‌های سلف خود فاصله گرفته است و سودای ائتلاف با تندروهای اصولگرا را در سر می‌پروراند.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه شرق به تحلیل رفتار سیاسی حزب موتلفه اسلامی پرداخته است و نوشت: «این روزها اعضای حزب در هر زمینه‌ای مجاز به صحبت هستند، اما درباره حزب، حتماً باید با تأیید مقامات بالا به گفت‌وگو با رسانه‌ها بپردازند. جواد آرین‌منش به خبرنگار «شرق» اعلام کرد چون دبیر استانی شده و در شورای مرکزی نیست، بهتر است درباره این حزب سخن نگوید، علی عباسپور هم دبیرکل، بادامچیان و ترقی را پیشنهاد کرد و حتی حمیدرضا ترقی هم که معمولاً از رسانه‌ای‌ترین‌های این حزب است، نامه‌نگاری با مسئولان حزب برای اجازه گفت‌وگو را خواستار شد. دبیرکل مؤتلفه در نشست اخیر خبری خود، آخرین مواضع تشکل متبوعش را بیان کرده است: «ما در مقابل مخالفین انقلاب موضع داریم و حضور آن‌ها را در انتخابات مجلس مشروع نمی‌دانیم و یکی از خطوط قرمز ما خط فتنه و دیگری جریان انحرافی است. حزب مؤتلفه اسلامی تا مقطعی از احمدی‌نژاد حمایت می‌کرد، اما پس از آن دست از حمایت از وی کشید... . همه از رابطه بین علی لاریجانی و جبهه پایداری مطلع هستند. مؤتلفه اسلامی در جلسات متعددی که با جبهه پایداری داشت در همین راستا با لاریجانی نیز دیدار و ملاقاتی دوساعته داشت. عده‌ای عنوان می‌کنند شما، هم با لاریجانی ملاقات می‌کنید و هم با جبهه پایداری. به‌هرحال آنچه مشخص است ما حزب مؤتلفه اسلامی هستیم و اگر کسی این تصور را داشته باشد که در صورت ملاقات با یک طیف، سلیقه و نظر آن طیف را اجرا و عملیاتی خواهیم کرد در حقیقت توهین بزرگی به حزب مؤتلفه اسلامی کرده است. اینکه سلیقه‌های مختلف با یکدیگر اصطکاک داشته باشند و ما نیز به این اصطکاک دامن بزنیم، خلاف مشی مؤتلفه اسلامی است زیرا ما علی لاریجانی و جبهه پایداری را اصولگرا می‌دانیم و معتقدیم برای انتخابات ۹۴ هیچ راه دومی جز ائتلاف اصولگرایان وجود ندارد و ائتلاف اصولگرایان را نه‌تنها برای انتخابات بلکه برای تمام اصول انقلاب ضروری و لازم می‌دانیم.»

حالا مؤتلفه مدتی است که به سوی «یاران مصباح‌یزدی» متمایل شده و با دو تشکل جمعیت ایثارگران و جبهه پایداری، نشست مشترکی آن هم با حضور دبیران استانی برگزار می‌کند. این تغییر مسیر اگرچه می‌تواند با استدلال «مقتضیات زمان» مواجه شود اما درباره یکی از باسابقه‌ترین تشکل‌های سیاسی کشور، اما و اگرهایی را پدید می‌آورد.

روزنامه آرمان‌امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «به من گفتند پرونده‌ات را رو می‌کنیم» و «توقیف خودروی بدحجاب‌ها» اختصاص داد.

· انتقاد از احزاب جدید اصلاح‌طلب

حزب کارگزاران سازندگی دلواپس است؛ آنان که خود را محور اصلی اصلاحات در انتخابات می‌دانند، هرگونه حرکت حزب دیگر در جغرافیای سیاسی اصلاحات را تعبیر به «سهم‌خواهی» می‌کنند و مانع از حضور آنان به بهانه القای اختلاف از سوی رقیب می‌شوند.

گروه سیاسی روزنامه آرمان‌امروز در همین راستا به تحلیل چرایی مخالفت با احزاب جدید پرداخته است «بنابراین در چنین بلبشویی در جریان اصولگرایی القای تعدد نهادهای تصمیم‌گیر در جریان رقیب یعنی اصلاح‌طلبان شیوه خوبی برای منحرف کردن افکار عمومی است. این جریانات اصولگرا برای کمرنگ شدن اختلافات درون خود گاهی انگ و گاهی خبر کذب و گاهی تشتت‌آرا را به اصلاح‌طلبان نسبت می‌دهند تا به خیال خود در امان باشند و نیاز ندانند پاسخی به حامیان خود که در سال‌های اخیر ریزش قابل توجهی داشته است، بدهند. از سوی دیگر باید به این مهم توجه داشت که جنگ روانی اصولگرایان تندرو علیه اصلاح‌طلبان از مدت‌ها قبل آغاز شده است به نحوی که مثلاً آن‌ها از حزب ندا در شرایطی حمایت می‌کنند که اصلاح‌طلبان نسبت به عملکرد این حزب که مدعی اصلاح‌طلبی است انتقادات زیادی دارند و آن را به اصلاح خود فرا می‌خوانند. حمایت آن‌ها در واقع نوعی شکاف‌اندازی در اردوگاه اصلاح‌طلبی است که تا امروز با تدبیر بزرگان اردوگاه اصلاحات ناموفق بوده و شکاف نه در بین اصلاح‌طلبان بلکه در میان لایه‌های اصولگرایی حتی رده‌های بالای آن نفوذ پیدا کرده است. اکنون نیز به نظر می‌رسد برنامه‌ای برای ورود به تشکیلات جدیدی به نام اعتدال دارند که شاید از سوی خودشان برنامه‌ریزی و تأسیس شده باشد. این جریان احتمال دارد به درون اردوگاه میانه‌رو یا اصلاحات قصد نفوذ داشته باشد و بخواهد با مواضعی متفاوت برنامه القای اختلاف و شکاف میان اصلاح‌طلبان و میانه‌روها را رقم بزند. به نظر می‌رسد اکنون باید منتظر ماند و مشاهده کرد که پروژه جدید تندروها چگونه به شکست منتهی می‌شود.»

روزنامه ایران

آب سرد وزیر دادگستری روی دست حامیان رفع حصر/ مرثیهٔ برای شوخی‌های دولتمردان/ عصبانیت از ورود مؤتلفه به فرایند وحدت//آماده انتشارروزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «سد مخالفت هسته‌ای کنگره فرو ریخت» و «پارلمان‌ها به یاری دیپلماسی می‌آیند» اختصاص داد.

· پاسخ به سعید جلیلی

سعید جلیلی مسئول سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان برای اولین بار در کمیسیون ویژه برجام به دفاع از کارنامه خود در روند مذاکره با طرف غربی پرداخت. این اظهارات با واکنش‌های مختلفی در محافل سیاسی همراه شد و برخی آن را آغاز تقابل میان تیم‌های هسته‌ای گذشته و فعلی تعبیر کردند.

گروه سیاسی روزنامه ایران پیرامون پاسخ به اظهارات جلیلی نوشت: «سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به مسائل مطرح شده از سوی برخی از مسئولان سابق پرونده هسته‌ای کشور، از جمله اینکه بازدیدی در دوره قبل از مراکز نظامی مورد درخواست آژانس صورت نگرفته است، گفت: «سیاست ما این نیست که هر روز بخواهیم پاسخ اظهارات افراد مختلف را بدهیم. ممکن است این روزها افرادی که دیگر چندان مسئولیت مستقیمی در رابطه با مذاکرات ندارند مطالبی را مطرح کنند؛ قرار نیست ما پاسخ همه آن‌ها را بدهیم. وقت این کار را هم نداریم. اما همین میزان می‌توانم بگویم که تاکنون در دولت یازدهم هم بازدید از تأسیسات نظامی ما انجام نشده است.» وی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: «در حال حاضر تمرکز اصلی ما روی پیشبرد برجام و ترتیبات توافق شده با آژانس است، فعلاً اینکه در گذشته چه اتفاقی افتاده است، موضوعیت ندارد.» سخنگوی سازمان انرژی اتمی یادآور شد: «هر دولتی مسئولیت پیگیری موضوع‌های ناتمام مانده از دوره‌های قبل را برعهده دارد.» کمالوندی اظهار داشت: «حل مسأله هسته‌ای با حفظ حقوق کشور و نشاط این صنعت سیاست دولت بوده و با همه توان و جدیت این سیاست را پیگیری می‌کند. ما عنداللزوم صحبت می‌کنیم و ضرورتی ندارد مدام وارد جزئیات مسائل بشویم. در حال حاضر همه تمرکز ما روی برجام است و موضوع هسته‌ای را یک مسأله ملی می‌دانیم و مسائل جناحی برایمان موضوعیتی ندارد

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن