دیدبان
جنگ تمار عیار اقتصادی

ارزش پول، جنگ ارزی و ربای زرد

ارزش پول، جنگ ارزی و ربای زرد

نویسنده: علی قانع

دیدبان: جیمز ریکاردز در کتاب جنگ ارزی از خاطرات حضور خود در اتاق جنگ ارزی می گوید. به گفته خودش اتاق جنگ ارزی که در آن بودم من را یاد اتاق جنگ های هسته ای در فیلم های دکتر استرنج لاو و فیل سیف می انداخت.  در این دو فیلم اتاق جنگ هسته ای در دوران جنگ سرد دیده می شود. جنگ ارزی چیست که تا این اندازه مهم است؟ این جنگ در حال حاضر در چه مرحله ایست؟نقش طلا و ربای زرد در این جنگ چیست؟ در نوشتار زیر قصد پاسخ به سه سوال مطرح شده فوق را داریم.

دلیل آن که آلمان و ژاپن جنگ جهانی دوم را به راه انداختند این بود که ارزش پولشان افت کرد. اما وقتی ارزش پول یک کشور افت می کند، ذخایر طلا چیزی است که آن کشور می تواند به آن اتکا کند. در سال 1939 ذخایر طلای هیتلر نیز به پایان رسیده بود و برای غارت ذخایر طلای سایر کشورها شعله  جنگ جهانی را بر افروخت. طلای کشورها را به غارت می برد و بدین وسیله هزینه های جنگ خود را نیز تأمین می کرد.

امروز نیز دلار آمریکا در حال سقوط است و بیش از 120 کشور در حال حاضر دلار آمریکا را به صورت تقلبی چاپ می کنند. جیمز ریکاردز در کتاب جنگ ارزی ادعایی دروغ را مطرح می کند. او می گوید اگر پول آمریکا به طور کامل سقوط کند به اندازه کافی ذخایر طلا در بانک های نظامی خود یعنی بانک فورت ناکس دارد. این ادعا دروغی بیش نیست. چرا که هم پول آمریکا در حال سقوط است و هم ذخایر طلایش به پایان رسیده است. این که ذخایر طلای آمریکا به پایان رسیده است را در مستند دنیای پنهان طلا (The Secret World of Gold) می توان مشاهده کرد. به پایان رسیدن ذخایر طلای آمریکا در سال 2012 اتفاق افتاد. بنابراین آقای ریکاردز با نوشتن این کتاب و مطرح کردن این دروغ کلیدی در حال عملیات روانی برای نجات آمریکا از افول قدرت اقتصادی اش است. می خواهد القا کند که درست است که پول آمریکا سقوط کرده و همه این را می دانند اما آمریکا هنوز ذخایر طلا دارد پس می تواند خودش را از این بحران نجات دهد. با این عملیات روانی ای که آقای ریکاردز از خود نشان می دهد عده ای فریب خواهند خورد و دچار این توهم خواهند شد که آمریکا هنوز می تواند قدرت خود را حفظ کند در نتیجه منفعل خواهند شد و دست از مبارزه با این دولت زورگوی بین المللی خواهند کشید. اما همان طور که پیشتر اشاره شد در مستند دنیای پنهان طلا این حقیقت که آمریکا دیگر ذخایر طلایی برایش نمانده روشن می شود. کتاب آقای ریکارزد کتابی است که مثلاً قرار است از مسایل پشت صحنه جنگ ارزی در آمریکا پرده بردارد و افشاگری کند. اما این کتاب با اجازه پنتاگون منتشر شده است. چطور ممکن است افشاگری های آن درست و قابل اعتماد باشد؟ مگر ممکن است کتابی که قرار است در جنگی به این اهمیت افشاگری های کلیدی از مسایل پشت صحنه داشته باشد با اجازه پنتاگون منتشر شود؟  امروز دیگر سال 1964 نیست که فیلم گلدفینگر را بسازند و نشان دهند کسی می خواهد ذخایر طلای بانک فورت ناکس را بدزدد و جیمز باندِ خیالی آمریکا را نجات دهد. در فیلم گلدفینگر، میلیونری خبیث، به نام گلدفینگر به همراه گروهی از تبهکاران بین‌المللی، با طرح نقشه‌ای قصد سرقت خزانه طلای فورت ناکس را دارد. جیمز باند با بازی کانری که در جریان قتل دختری جوان به گلدفینگر مشکوک شده، با ورود به ماجرا و پس از درگیری با دستیار تنومند گلدفینگر، آدجاب، موفق می‌شود نقشه‌های او را ناکام بگذارد. اما حقیقت آن است که دیگر دوران قهرمان بازی های اینچنینی برای آمریکا به پایان رسیده است.

در جنگ جهانی دوم هیتلر به طمع ذخایر طلای کشورها به آن ها حمله ور می شد. هیتلر حتی برای پر کردن دندان خود از این طلاها استفاده کرد. او در فرانسه طلایی پیدا نکرد چون فرانسوی ها پیش تر ذخایر طلای خود را از طریق دریا به آمریکا و کانادا برده بودند. انگلیس هم تحت یک عملیات کاملاً سری طلاهای خود را به کانادا و سپس آمریکا می برد. طلای باد آورده انگلیس، آمریکا را از بحران اقتصادی آن سال ها بیرون آورد. آمریکایی که پیش از این موقعیت باد آورده در سال 1933 آن قدر با کمبود ذخایر طلا مواجه بود که از مردم خود تقاضا کرده بود هر چه طلا در خانه دارند بیاورند و تحویل دولت بدهند.

نکته کلیدی آن است که ذخایر طلای جهان محدود است. این محدودیت یک حسن دارد و یک عیب. حسنش آن است که به دلیل محدودیت می تواند مبنای معاملات قرار گیرد و وجه رایج برای تبادل کالا باشد. اما همواره انسان های حریص در طول تاریخ به فکر سوء استفاده و ربا به وسیله طلا افتاده اند و همیشه تاریخ این سوء استفاده اتفاق افتاده است. در حقیقت تاریخ طلا، تاریخ ربای زرد است. در روزگاران دور عده ای با این بهانه که طلاهای مردم را در مکان های امنی به نام بانک نگه داری کنند به مردم بابت میزان طلای دریافتی رسید می دانند. این رسیدها اولین پول ها در تاریخ بوده اند. از آن جایی که چاپ این رسید ها برای این افراد سود جو کار دشواری نبود، بیش از ذخایر طلای خود به مردم رسید می دادند. این کار آن ها تورم و فقر را برای مردم به همراه می آورد و خود به ثروت هنگفتی دست می یافتند. لذا همواره بهترین پول و وجه رایج برای تبادل کالا طلا بوده است. چرا که ذخایر طلا محدود است و امکان این سوء استفاده را به کسی نمی دهد. این مسأله امروز نیز وجود دارد. جریان قدرت در آمریکا  با چاپ پول های بدون پشتوانه توسط بانک مرکزی خود یعنی فدرال رزرو، مصیبت بزرگی بر سر مردم خود و اقتصاد جهان آورده است. خصوصی بودن فدرال رزرو در آمریکا باعث می شود نه کنگره، نه دولت و نه هیچ کس نتواند برای فدرال رزرو تعیین تکلیف کند. یکی از عواقب این پول های بدون پشتوانه و چاپ پول در عین نداشتن ذخایر طلا این است که هر روز می بینیم نرخ ارزها مدام در حال جا به جا شدن هستند. پول و ارز خودشان معیار اندازه گیری هستند. مانند متر، کیلومتر، سانتی متر و ... . چطور ممکن است که امروز یک کیلومتر هزار متر باشد و فردا 800 متر؟ نرخ ارز در واقع معیار ارزیدن است. این مسائل صرف نظر از مشکلات اقتصادی، امکان سود جویی را نیز در اقتصاد کنونی به وجود آورده اند. یکی از اتفاقاتی که در جنگ ارزی رخ می دهد آن است که ملاک ارزیدن را بالا و پایین می کنند و ضمن سود بردن خود، کشور رقیب را زمین می زنند. اگر معیار ارزیدن نسبی شد یعنی عدالت نابود شده است. جنگ ارزی در دسته بندی انواع جنگ ها جزو جنگ های نیمه سخت محسوب می شود. برای جنگ سخت در سال 1929 در کنوانسیون ژنو قوانینی تصویب شده و در واقع جنگ های نظامی را قاعده مند کرده است. جنگ های نظامی که جنگ سخت محسوب می شوند با همه زیان هایشان لا اقل قاعده و قانون دارند. اما کدام کنوانسیون بین المللی برای جنگ نیمه سختی مانند جنگ ارزی وجود دارد؟ جنگی که آقای ریکاردز می گوید اتاق جنگ اش من را یاد اتاق جنگ های هسته ای در دوران جنگ سرد که در فیلم استرنج لاو و ... نشان داده می شد می اندازد.

کلام آخر

به نظر دیدبان مهم ترین سنگر فتح نشده انقلاب اسلامی که هنوز خالی از نیروهای انقلابی است، جنگ ارزی، مسائل پولی و اقتصادی است. حتی امروز نیاز به تدوین مسایل فقهی و خط قرمز های شرعی و تدوین اصول جنگ برای این حوزه احساس می شود. جنگ ارزی یکی از محورهای مهم جنگ تمام عیار اقتصادی است. حقیقت آن است بزرگ ترین شخصیت های تاریخ از مدرسه خود آموزی فارغ التحصیل شده و منتظر ایجاد دانشکده، کادرسازی و .. نبودند گرچه که این مسائل بایستی به سرعت راه اندازی گردد. اما به هر حال جنگ ارزی یکی از مسائل مهم پیش روی انقلاب است که برای آن نیاز به تربیت نیرو، بصیرت و اشراف به صحنه، تبیین مسائل فقهی آن و حضور فعال در صحنه داریم و اگر اهمیت آن از هشت سال دفاع مقدس بیشتر نباشد کمتر نیست.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن