دیدبان

بررسی اعلامیه حقوق بشر

 بررسی اعلامیه حقوق بشر

به گزارش دیدبان به نقل از ریشه، اصطلاح «حقوق بشر» اولین بار در تاریخ بشریت در جریان «انقلاب کبیر فرانسه» در سندی تحت عنوان «اعلامیه ی حقوق بشر و شهروند» عنوان شد. این سند که در تاریخ 26 اوت 1789 به تصویب مجلس ملی فرانسه رسید در سال 1793 به عنوان دیباچه ی قانون اساسی فرانسه پذیرفته شد . نه تنها فرانسه که تا مدت های مدید، قوانین اساسی کشور های زیادی مبتنی بر الهام گیری از این اعلامیه حقوق بشر و شهروند بود. در واقع می توان گفت اعلامیه حقوق بشر و شهروند فرانسه، به ظاهر مانیفست حقوقی عصر روشنگری است.
 

01

اعلامیه حقوق بشر و شهروند فرانسه

 کمی قبل تر، آزادی خواهان و انقلابیون فرانسه موفق شده بودند لویی شانزدهم را مجاب کنند که دستور تشکیل مجلس طبقات را پس از گذشت 175 سال از زمان تعطیلی آن صادر کند. البته در جریان تحولات سیاسی منجر به انقلاب فرانسه، این مجلس خیلی زود جای خود را مجلس ملی و پس از آن به مجلس موسسان داد. مجلسی که به موجب یکی از نخستین اقدامات خود پس از اعلام فروپاشی ساختار استبدادی سلطنت لویی شانزدهم، مبادرت به تدوین و تصویب اعلامیه ای نمود که به ظاهر رویکردی آزادی خواهانه و برابری طلبانه داشت.

 یک دهه قبل از تصویب اعلامیه حقوق بشر و شهروند فرانسوی در سال 1776 "کنگره عمومی" ایالات متحده به اتفاق آرای نمایندگان سیزده ایالتی که برای استقلال از بریتانیا سر به شورش گذاشته بودند، اعلامیه ای را در بستون آمریکا به تصویب رساند که به «اعلامیه استقلال» (4 ژوئیه 1776) مشهور شد.

02

اعلامیه استقلال آمریکا

با وجود جریان خاص لائیسیته در قرن هیجدهم، رگه های مذهبی اعلامیه آمریکا برجسته ترین مشخصه ای است که می توان از آن سخن گفت که نوعی استثناء است. در واقع در حال صحبت از مشخصه ای هستیم که هیچ گاه در سایر اسناد حقوق بشری به صراحت به آن اشاره نشده است...

 در فاصله تصویب نخستین اعلامیه حقوق بشر (اعلامیه حقوق بشر و شهروند فرانسه)  تا نیمه قرن بیستم، قوانین اساسی بسیاری از کشورها در چهارچوب همین اصول تدوین شده و اعلامیه جهانی حقوق بشر که در سال 1948 به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید، نسخه مکمل همین اعلامیه است، ولی با کمال تاسف باید اذعان کرد که بعد از گذشت بیش از دویست سال از تصویب نخستین اعلامیه جهانی حقوق بشر، حقوق و آزادی‏های تصریح شده در این اعلامیه، برای اکثر مردم روی کره زمین، آرزویی دست نیافتنی است تا چه رسد به اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوبه سال 1948 که حقوق و آزادی‏های بیشتری را برای انسان‏ها در نظر گرفته است.

 اعلامیه ها و قوانین و اسناد حقوق بشری مدت هاست که دیگر فقط زینت بخش کاغذ ها و کار ویژه ی بیکاری سازمان های بین المللی غربی است. این اسناد بر “حقوق طبیعی و غیر قابل تخطی” و به ویژه حق “مالکیت، آزادی، امنیت، برابری” و غیره متکی است. همان حقوق طبیعی و غیر قابل تخطی ای که به راحتی از انسان ها سلب می کنند و به خود لقب کدخدا می دهند.

 نمونه های نقض حقوق بشر و در حقیقت وحشی گری دولت مردان فرانسه آنقدر زیاد است که انعکاس همه آن ها در این مقال نمی گنجد.

 فرانسه امروز از کشتار وحشیانه مردم سوریه و هواداران اسد و سر بریدن شیعیان به دست تروریست‌ها در این کشور حمایت می‌کند. گویا دولتمردان فرانسوی با حمایت ها مستقیم و غیر مستقیم  قلبا به عمل سر بریدن مسلمانان خو کرده و حتی گاهی از آن لذت هم می‌برند. دولت فرانسه! که هیچ اعلام برائتی در برابر جنایت در تاریخ خود ندارد ، خود امروز متحد اصلی آمریکا در حمله به سوریه و حمایت از تکفیری‌های تندروست.

 "انقلاب الجزایر" که در منابع انگلیسی ‌زبان، بیش‌ تر با نام "جنگ الجزایر" شناخته شده است، تلاش مردمی مظلوم در کشوری مستعمره برای آزادی و رهایی از استعمار فرانسه بود. ملت الجزایر در این انقلاب که از سال 1954 تا سال 1962 یعنی مدت 8 سال طول کشید، یک میلیون قربانی داد و در تاریخ کشورهای عرب و شمال آفریقا، به عنوان "ارض میلیون شهید" به معنای "سرزمین یک میلیون شهید" مشهور شد.

 

03

   سرهای بریده مسلمانان آزادی خواه الجزایر، ملعبه دست سربازان فرانسوی

 

04

   شکنجه یک الجزایری و بعد کشتن آن توسط سربازان فرانسوی

 

یکی دیگر از جنایات ضد حقوق بشری فرانسه حضور نظامی در افغانستان به بهانه خنده دار برقراری صلح در این کشور است. یک اقدام کاملا جنگ طلبانه که سر انجام به فرار فرانسه از افغانستان انجامید.

فرانسه در ابتدا چهار هزار سرباز در میان نیروهای ناتو مستقر کرد که این تعداد در سال 2010 میلادی به بیش از 130 هزار نیرو رسید.

فرانسه از سال 2012 میلادی نیروی ضربت در افغانستان نداشت. 70 هزار تن از سربازان فرانسه در سراسر افغانستان گشت ‌زنی کرده‌اند که در بین آنها 89 تن کشته و 700 تن دیگر زخمی شدند. همین آمار های تلفات رو به افزایش بود که بالاخره فرانسه را  در سال 2014 مجبور به ترک خاک افغانستان کرد.

 

05

   حضور نظامی فرانسه در خاک افغانستان

مسئله ی دیگر که باید به آن پرداخته شود مسئله نقض حقوق بشر داخل خاک فرانسه است. پای دولت مردان مدعی تصویب مبادی حقوق بشر دنیا در برقراری این مهم در خاک خودشان نیز می لنگد.

تبعیض علیه اقلیت ها در فرانسه سر به فلک کشیده است تا جایی که مردم این کشور دست به اعتراض و راه پیمایی میزنند هرچند که صدای عدالت خواهشان به جایی نرسد.

 

06

   اعتراض فرانسوی ها به افزایش تبعیض مذهبی در کشورشان

به گزارش یورو نیوز نیلز موژنکس که در سفری به فرانسه درباره رفتار تبعیض آمیز در این کشور تحقیق کرده بود، گزارش کامل خود را منتشر کرد.

در این گزارش آمده است که اقدامات نژادپرستانه علیه اقلیت های مذهبی مسلمان به ویژه زنان در سال 2014 افزایشی چشمگیری داشته است.

 

07

   اعتراض زنان فرانسوی  به افزایش تبعیض جنسیتی در کشورشان

در چند سال اخیر اخبار برخورد با زنان با حجاب در فرانسه، کشوری که جمعیت قابل توجهی مسلمان در خاک خود دارد، همیشه در صدر اخبار نقض حقوق بشر بوده است.

 

08

بازداشت یک زن بورکا به سر در فرانس

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن