دیدبان
بررسی آخرین تحولات یمن

جنایت از عربستان، حمایت از غربی ها

جنایت از عربستان، حمایت از غربی ها

نویسنده: رامین ولی­زاده میدانی

دیدبان: حوثی ها با همراهی نظامیان وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین، کنترل صنعا پایتخت و بخش ‌های دیگری از کشور را در دست دارند. ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به همراه نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی، که به عربستان گریخته، می‌خواهند او را به قدرت برگردانند. این نیروها کنترل عدن، دومین شهر مهم یمن را از حوثی‌ها گرفته‌اند. گزارش ‌ها از یمن حاکی است که نیروهای وفادار  به منصور هادی، رئیس جمهور در تبعید این کشور استان شبوه در جنوب این کشور را نیز به تصرف خود در آورده‌ اند. این استان در کنترل حوثی ها قرار داشت. با توجه به این اتفاقات، در این نوشتار سعی خواهیم کرد به تحولات اخیر یمن بپردازیم.

1- آتش بس شکننده

آتش بس پنج روزه ای که قرار بود برای اجرای عملیات کمک رسانی به غیرنظامیان به اجرا درآید، تنها پس از چند ساعت شکسته شد.

نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان در چند ماه گذشته مواضع حوثی ها را بمباران کرده اند

هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه سازمان ملل در امور یمن که قبل از حمله هواپیماهای نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان علیه مواضع حوثی ها، از جنوب یمن دیدار کرده بود، خواستار دسترسی فوری به این منطقه شد. عربستان گفته بود که از نیمه شب یکشنبه ۲۶ ژوئیه برای کمک به عملیات امداد رسانی به غیرنظامیان حاضر است آتش بسی پنج روزه برقرار کند. اما حوثی ها گفتند که سازمان ملل رسما به آن ها درباره برقراری این آتش بس خبر نداده، از این رو از تایید پذیرش آن خودداری کردند. پیش از این هم دو بار تلاش هایی برای برقراری آتش بس به منظور اجرای عملیات کمک رسانی صورت گرفته بود که این تلاش ها با موفقیت همراه نبود.

حملات هوایی ائتلاف منطقه ای تاکنون بیش از چهار هزار کشته برجای گذاشته است

سازمان‌ های امدادرسان بین ‌المللی هشدار می ‌دهند که محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن از سوی عربستان سعودی، بحرانی انسانی در این کشور به وجود آورده است. به گفته این سازمان‌ ها بیش از ۸۰ درصد جمعیت ۲۵ میلیون نفری یمن به کمک ‌های انسانی نیاز دارند. عربستان سعودی و شماری از کشورهای عرب منطقه از شش ماه قبل بمباران مناطقی را در یمن آغاز کرده ‌اند که می ‌گویند مواضع حوثی‌ها و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق یمن است.

2- تصرف شهر عدن

نیروهای وابسته به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن که به عربستان گریخته است در اواسط ماه ژوئیه از آزادسازی شهر عدن از دست حوثی ها خبر دادند. در این حال از ورود صدها نیروی متعلق به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به بندر عدن خبر رسید. این نیروها به همراه تانک و خودروهای زره پوش وارد عدن شدند.

منابع محلی در فرودگاه عدن گفته اند که چندی پیش نزدیک به ۵۰۰ سرباز یمنی پس از گذراندن آموزش نظامی در عربستان سعودی وارد این شهر شده اند. بنا به گزارش‌ های دیگر، صدها یمنی نیز که دوره‌ های آموزش نظامی در امارات متحده عربی گذرانده اند، از راه دریا به عدن رسیده اند تا برای مقابله با حوثی ‌ها به مناطق شمالی اعزام شوند. پیشتر گزارش شد که حدود ۱۵۰۰ نیروی نظامی که اغلب اماراتی هستند وارد عدن شده اند. امارات یکی از اعضای ائتلاف به رهبری عربستان است که در ماههای اخیرحملات هوایی علیه حوثی‌ها انجام داده‌ است.

خالد بحاح بلندپایه ترین مقام دولت یمن است که از زمان پس گرفتن عدن از حوثی ها از این شهر دیدار می کند

همچنین گزارش ها از بازگشت خالد بحاح، نخست وزیر و معاون رئیس جمهور یمن به بندر عدن در جنوب کشور حکایت دارد. مقامات فرودگاه عدن گفته ‌اند که بحاح با یک هواپیمای سعودی وارد عدن شد. شبکه های تلویزیونی عربی نیز گفته اند که چند نفر از اعضای دولت در تبعید عبد ربه منصور هادی هم به همراه بحاح به یمن بازگشته اند. خالد بحاح به همراه رئیس جمهور پس از آن که حوثی ها کنترل صنعا، پایتخت را به دست گرفتند، به عدن گریختند اما بعداً مجبور شدند که به عربستان سعودی بروند. (1)

نیروهای طرفدار دولت در تبعید در یمن از زمان تصرف مجدد بندر عدن در جنوب کشور در ماه گذشته میلادی تاکنون به پیشرفت ‌های بزرگی رسیده‌ اند. این نیروها با پشتیبانی حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی پنج استان را ظرف ماه ‌های اخیر از حوثی ‌ها پس گرفته ‌اند.

3- تصرف پایگاه هوایی العند

نیروهای وفادار به دولت در تبعید یمن عملیاتی را با هدف عقب راندن حوثی ها از بزرگ ترین پایگاه هوایی این کشور واقع در شمال بندر عدن آغاز کردند. برخی از گزارش ‌ها از کشته شدن شماری از حوثی‌ ها در جریان این حمله حکایت داشت.

حملات هوایی امارات به مواضع حوثی ها

بنا به گزارش‌ ها، نیروهای "ارتش ملی" که از عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن حمایت می‌ کنند پایگاه هوایی استراتژیک العند را پس از نبردی شدید با حوثی‌ها تصرف کرده اند. فرمانده عملیات تصرف این پایگاه گزارش داد که نیروهای او بر این منطقه استراتژیک در شمال عدن تسلط یافته اند و صدها شبه ‌نظامی حوثی مجبور به تخلیه این منطقه شده اند. شبکه تلویزیونی المسیره، متعلق به جنبش انصارالله (حوثی‌ها)، اعلام کرده که جنگنده‌ های عربستان سعودی پایگاه العند واقع در استان لحج یمن را به شدت بمباران کرده اند.

نیروهای "ارتش ملی" اغلب از پرچم سابق یمن جنوبی استفاده می کنند و خواهان احیای آن کشور هستند

یکی از فرماندهان محلی نیروهای هوادار رئیس جمهور هادی ادعا کرده است که " ارتش ملی" توانسته است به شکل کامل باند فرودگاه نظامی العند و مناطق غربی آن را به کنترل خود درآورد؛ این در حالی است که درگیری‌های شدیدی میان نیروهای وفادار به حکومت هادی، با ائتلافی از نیروهای حوثی‌ و هواداران رئیس جمهوری سابق علی عبدالله صالح برای تسلط بر پایگاه العند جریان داشت. بنا به گزارش‌ ها، جنگنده‌ های سعودی در پشتیبانی از نیروهای هادی، مواضع حوثی ‌ها را بمباران کرده و ده‌ ها تن از آن­ ها کشته شده اند. قائد نصر به نمایندگی از "ارتش ملی" به رسانه ‌های محلی گفته است که فرمانده حوثی ‌ها برای هدایت پایگاه العند با آغاز حملات شدید، با همراهانش به سوی شمال و استان تعز تغییر جبهه داده اند.

پایگاه هوایی العند یکی از مهم ترین تأسیسات نظامی در یمن محسوب می ‌شود که در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر عدن و در استان لحج قرار دارد. این پایگاه استراتژیک به طول و عرض ۱۲ در ۵ کیلومتر، قبلا مورد استفاده نیروهای آمریکایی برای هدف قرار دادن اعضای القاعده در جنوب یمن با هواپیماهای بدون سرنشین بود. پایگاه العند که در اوایل دهه ۸۰ میلادی از سوی اتحاد جماهیر شوروی سابق در "یمن جنوبی" ساخته شد در آن دوران یکی از پیشرفته ‌ترین پایگاه‌ های هوایی منطقه محسوب می ‌شد. در این پایگاه علاوه بر باند فرودگاه نظامی و اماکن ویژه تعمیر و نگهداری جنگنده‌ ها، انبارهای تسلیحاتی از جمله موشک ‌های اسکاد، مرکز آموزش هوانوردی، و خانه ‌های سازمانی کارکنان و خلبانان قرار داشت. نیروهای آمریکایی مستقر در العند که از این پایگاه بر عملیات هواپیماهای بدون سرنشین نظارت داشتند پیش از ورود حوثی‌ها در ماه مارس این منطقه را ترک کردند.

4- تصرف شهر زنجبار

زنجبار (زنگبار) که در شرق عدن و در حاشیه دریای عرب قرار دارد تازه ‌ترین منطقه استراتژیک در جنوب یمن است که با عقب‌ نشینی شبه ‌نظامیان انصارالله (حوثی‌ها)، نیروهای هوادار هادی در صدد کنترل کامل آن بودند.

نیروهای هوادار عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری تبعیدی یمن با پشتیبانی ائتلاف منطقه ای به رهبری عربستان سعودی روز شنبه حملات گسترده ای را برای تسلط یافتن بر شهر زنجبار مرکز استان ابیان آغاز کردند. این شهر که مرکز استان ابیان است در جنوب یمن و در ۵۰ کیلومتری شهر عدن واقع است، در کنترل حوثی ها و طرفداران آن ها بود. این شهر در هفته های اخیر صحنه درگیری های سنگین بین نیروهای وفادار به هادی و حوثی ها بوده است. تصرف این شهر، سومین شکست سنگین حوثی ها در ماه های اخیر است. نیروهای وفادار به رئیس جمهور در تبعید در اواسط ماه گذشته میلادی (ژوئیه) کنترل بندر عدن، دومین شهر بزرگ یمن را به دست گرفتند.

تصرف شهر زنجبار توسط متحدان عربستان در یمن

نیروهای "ارتش ملی" با پشتیبانی جنگنده‌ های عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو ائتلاف منطقه ای از یک و نیم ماه قبل توانستند حوثی‌ ها و متحدان آن ها را از عدن و دیگر شهرهای جنوبی یمن عقب برانند. خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی گزارش داده که سه سرباز این کشور در عملیات زنجبار کشته شده اند. همچنین منابع محلی گفته اند که شماری از نیروهای "ارتش ملی" پس از ورود به زنجبار در اثر انفجار مین ‌هایی که حوثی ‌ها قبل از عقب ‌نشینی کار گذاشته بودند کشته شدند.

5- نگرانی بین المللی!

5-1- کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی

پیتر مورر، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی که به صنعا، پایتخت سفر یمن کرده از کمبود دارو و اقلام ضروری پزشکی در این شهر خبر داده است. مورر گفته است که تجهیزات موجود پزشکی برای شمار زیاد مجروحان کافی نیست. رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ جهانی افزود که سفر او به یمن با هدف تاکید بر شرایط بحرانی در این کشور صورت گرفته است. در حال حاضر یمن که فقیرترین کشور در جهان عرب به شمار می رود، به شدت با کمبود آب و مواد غذایی رو به رو است.

کمیته بین ‌المللی صلیب سرخ درباره تلفات غیرنظامی در درگیری‌ های تعز در یمن هشدار داده است. صلیب سرخ می ‌گوید که حملات هوایی و درگیری‌ ها در شهر تعز، سومین شهر بزرگ یمن، ده ‌ها کشته بر جای گذاشته که اغلب آن ها غیرنظامی هستند.

ریما کمال، سخنگوی امور یمن در صلیب سرخ، گفته است بنا به آمار منابع مختلف تا ۸۰ نفر در تعز کشته شده ‌اند که اغلب آن ها غیرنظامی هستند. او گفته است که مشخص نیست شماری از اهالی شهر که زیر آوار مانده ‌اند، مرده‌ اند یا زنده. (2)

بنا به برآورد سازمان ملل متحد، در درگیری ‌های چند ماه اخیر یمن بیشتر از ۴ هزار نفر کشته شده ‌اند که تقریبا نیمی از آن ها غیرنظامی بوده ‌اند. سازمان ملل متحد می ‌گوید از هر پنج یمنی یکی از آن ها به کمک ‌های بشردوستانه نیاز دارد.

5-2- سازمان ملل متحد

سازمان ملل متحد بار دیگر از وضع بد غیرنظامیان در یمن پس از ماه‌ ها درگیری در این کشور ابراز نگرانی کرده است.

هلال الور، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد روز سه شنبه ۱۱ اوت گفت که طبق برآورد این سازمان ۸۵۰ هزار کودک در یمن دچار سوء تغذیه شدید هستند. در سراسر این کشور نزدیک به ۱۳ میلیون نفر دسترسی کافی به مواد غذایی ندارند. این مقام ارشد سازمان ملل متحد گفت که محاصره اعمال شده توسط گروه های مسلح تا حدی علت چنین وضعیتی است و هشدار داد که جلوگیری عمدی از دسترسی افراد غیرنظامی به مواد غذایی می تواند جنایت جنگی محسوب شود؛ این در حالی است که در مناطق زیادی از این کشور نبردهای شدید میان نیروهای طرفدار عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور در تبعید یمن و حوثی ها و طرفداران آن ها ادامه دارد.

سیزده میلیون یمنی نیازمند کمک ‌های فوری هستند

استفان اوبراین، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امدادرسانی به شدت از حمله هواپیماهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به بندر حدیده انتقاد کرده و آن را ناقض قوانین بین ‌المللی بشردوستانه دانسته است. این بندر در ساحل غربی یمن واقع شده و چندین بار از سوی ائتلاف به رهبری عربستان و در حمایت از دولت در تبعید یمن بمباران شد.

یک کشتی برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در زمان بمباران در بندر حضور داشته است و در حال توزیع کمک ‌هایی بوده که مردم یمن به شدت به آن نیاز داشتند. برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد پیشتر هشدار داده بود که پس از ما ه‌ها جنگ در یمن، بخش ‌هایی از این کشور در آستانه قحطی است. این سازمان گفته است که نزدیک به سیزده میلیون یمنی نیازمند کمک ‌های فوری هستند. (3)

ارترین کازین، رئیس برنامه جهانی غذا گفته است بازارهای یمن مواد غذایی کافی برای سیر کردن جمعیت ندارند. خانم کازین گفته است که به دلیل خشونت ‌های جاری در یمن، سازمان ‌های امدادرسان، امکان دسترسی به مناطقی که نیازمند کمک ‌های فوری هستند را ندارند. گفته می ‌شود از زمان شروع حملات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به مناطق تحت کنترل نیروهای حوثی و متحدانشان، نزدیک به دو هزار شهروند غیر نظامی یمن کشته شده‌ اند.

فرجام سخن

حملات هوایی ائتلاف منطقه ای به مواضع حوثی‌ ها و نیروهای وابسته به علی عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق یمن از ماه مارس آغاز شد و تاکنون بیش از چهار هزار کشته برجای گذاشته است که اغلب غیرنظامیان بوده اند. نقض قوانین بین المللی به صورت آشکاری در یمن دیده می شود اما در حال حاضر این کشور مورد بی توجهی بین المللی قرار گرفته است. این نکته نیز گفتنی است که علی رغم مطالب ذکر شده ضربات متعدد یمنی ها به عربستان نیز قوت گرفته است اما آل سعود از تلفات سنگین خود صحبتی به میان نمی آورد و به نوعی سیاست بایکوت رسانه ای را پیش گرفته است. با این حال جنایتکاران این جنگ پشتشان به قدرت های جهانی گرم است؛ لذا از هیچ جنایتی دریغ نمی کنند. در این بین آمارهای منتشر شده گویای وضعیت اسفناک مردمان بی گناه یمنی است که گرفتار سیاست های جنایتکارانه عربستان و حامیان غربی آن ها شده اند.

منابع:

 1. http://www.avapress.com/vdccepqsi2bqsx8.ala2.html

 2. http://www.iribnews.ir/NewsText.aspx?ID=664892

 3. http://tnews.ir/news/137846711225.html

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن