دیدبان

بی سر انجامی وعده های میلیاردی ژنرال زنگنه

بی سر انجامی وعده های میلیاردی ژنرال زنگنه

دیدبان: یکی از اتفاقاتی که شورای چهارم را با شوراهای گذشته خود متمایز می کرد رفت و آمدهای دولتی ها به صحن شورای شهر تهران بود . از اخوندی وزیر مسکن و شهرسازی،فانی ،وزیر آموزش و پرورش،وزیر نیرو تا معصومه ابتکار معاون رییس جمهور،به این لیست می توان وزیر بهداشت،وزیر اطلاعات به عنوان آخرین وزیری که به شورا آمده و سلطانی فر معاون میراث و گردشگری رییس جمهور و بیژن زنگه وزیر نفت را هم اضافه کرد.

به گزارش افکارخبر ، یکی ازجلسه های پر وعده دولتی ها به مردم شهر تهران ،جلسه ای بود که وزیر نفت درآن میهمان ویژه بود . زمستان ۹۲ . او در این جلسه ازکمک ۵۰۰ میلیون دلاری به متروی تهران گفت وهمراهی با مدیریت شهری برای تعویض تاکسی های فرسوده پایتخت .
اما به گفته اعضای شورای شهر تهران تاکنون یک ریال از این کمک های به مدیریت شهری داده نشده است .

وزیر نفت در شورا چه گفت ؟
وزیر نفت در سخنان امید بخش خود در صحن شورا این اطمینان را داد که تا هر جایی که تهران بخواهد ناوگان حمل و نقل عمومی‌اش را نوسازی کند و یا توسعه دهد هزینه‌های این کار را وزارت نفت پرداخت خواهد کرد.

اعلام آمادگی برای تعویض تاکسی های فرسوده
وی همچنین اعلام آمادگی کرد که در تعویض تاکسی‌های تهران مدیریت شهری را همراهی خواهد کرد. زیرا تاکسی‌ها یکی از مصرف‌کنندگان اصلی سوخت هستند و آنچه برای من به عنوان وزیر نفت مهم است کاهش مصرف سوخت است یعنی اگر یک تاکسی به جای روزی ۷۰ لیتر روزی ۳۰ لیتر مصرف کند من ارزش صادراتی ۴۰ لیتر باقیمانده را برای توسعه حمل و نقل عمومی پرداخت می‌کنم، زیرا به ازای هر مسافری که با مترو تردد کند نیم لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می‌‌شود.

کمک به توسعه مترو / حمایت از واردات موتور برقی و خودروهای هیبریدی
به گزارش افکار نیوز ،زنگنه با قاطعیت گفت: من ظرف ۲ تا ۲.۵ سال می‌توانم ظرفیت جابجایی مسافر مترو را به ۷ میلیون نفر برسانم. علاوه بر این موضوعی که رئیس‌جمهور به طور خاص روی آن حساس است مسئله موتور‌سیکلت‌هاست که از آلاینده‌های مهم تهران است. دولت علاقه به واردات و تولید موتور‌سیکلت برقی و ماشین‌های هیبریدی دارد.

درخواست جایگاه های تک تلمبه ای از مدیریت شهری
وزیر نفت یک خواسته هم از مدیریت شهری داشت . او برای جانمایی و تامین زمین برای جایگاه‌ها از شهردار کمک خواست . به گفته زنگنه وضع پمپ‌های عرضه بنزین نیز در تهران بسیار بد است. تعداد آنها کم است. در شمال شهر زمین کم است و طبق استاندارد‌های ما هر جایگاه زمین زیادی می‌برد.

وی افزود: به همین دلیل ما بدون کاهش استاندارد‌های خود به دنبال راه‌اندازی جایگاه‌های تک تلمبه هستیم که با ساخت ۲۰۰ تا ۲۵۰ از این نوع جایگاه کاهش آلودگی را نیز خواهیم داشت زیرا در حال حاضر هر خودرو ۶_۷ کیلومتر باید سفر درون‌شهری انجام دهد و ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت در صف پمپ بنزین منتظر بماند و همه اینها به مصرف سوخت می‌انجامد این در حالی است که جایگاه‌های تک تلمبه در دنیا رایج است و ما روی راه‌اندازی آن اصرار داریم.
اما پس از ماه ها از سخنان وزیر چه میزان از ۵۰۰ میلیون دلار وعده داده شده به ناوگان حمل و نقل عمومی تزریق شده است .

بند «ق »نشدنی
سید جعفر تشکری هاشمی معاون حل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این رابطه گفت: موضوعی که وزیر نفت در صحن علنی مطرح کرد، مربوط به بند (ق) تبصره ۲ برنامه بودجه سال گذشته بود که امسال هم در قانون بودجه پیش‌بینی شده است. بر اساس این بند، اگر اقداماتی در شهر صورت بگیرد که سبب کاهش مصرف سوخت شود، بخشی از درآمدهای ناشی از کاهش مصرف سوخت، صرف حمل و نقل عمومی و بهبود توسعه آن می‌شود.

وی ادامه داد: جلسات زیادی با شرکت بهینه‌سازی وزارت نفت داشتیم. همچنین شهردار تهران نیز با وزیر نفت جلساتی داشتند که این جلسه با سازمان مدیریت و شورای اقتصاد نیز برگزار شد، اما واقعیت آن است که روش اجرای این قانون به قدری سختگیرانه و پیچیده است که به نظر نمی‌رسد خروجی قابل توجهی در خصوص حمایت از حمل و نقل عمومی داشته باشیم.

معاون شهردار تهران توضیح داد: در مصادیق این تبصره آمده است: «تاکسی‌هایی که پایه گازسوز هستند، به ازای هر کیلومتر پیمایش، ۱.۱ سنت دلار به ذینفع پرداخت شود»، اما در کشور ما اصلاً تاکسی‌ پایه گازسوز تولید نمی‌شود و این تاکسی‌ها در سطح دنیا هم به صورت محدود هستند. اگر هم ما این نوع تاکسی‌ها را وارد کنیم، هزینه بسیار بالایی دارد. بنابراین وقتی شرط اول وجود ندارد، بقیه شرط‌ ها هم محقق نمی‌شود.

رانندگان تاکسی دولت را کمک کردند
تشکری هاشمی تاکید کرد: به نظر می‌رسد بیش از آنکه وزارت نفت به رانندگان تاکسی کمک کنند، در حال حاضر رانندگان تاکسی دارند به این وزارتخانه کمک می‌کنند. اگر همین کمک ۱.۱ سنتی را در ۲۰۰ کیلومتری که رانندگان تاکسی در روز پیمایش می‌کنند، ضرب کنیم، حداکثر در طول سال یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان صرفه‌جویی شکل می‌گیرد. اما در حال حاضر راننده تاکسی که پیش از این با لیتری ۷۰۰ تومان بنزین می‌زد، پس از تک‌ نرخی شدن، روزانه هر لیتر را هزار تومان می‌پردازند که اگر ضربدر ۳۰ لیتر مصرف روزانه کنیم، می‌بینیم رانندگان تاکسی به وزارت نفت و خزانه کمک بیشتری می‌کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه نظام جبرانی پس از تک نرخی شدن بنزین برای رانندگان تاکسی پیش‌بینی نشده است، گفت: دستمزد رانندگان تاکسی کاهش پیدا کرده و می‌بینیم در برخی از خطوط، مردم و رانندگان تاکسی به یک رقم توافقی رسیده‌اند. هر چند ما هر گونه دریافت کرایه تاکسی بیش از نرخ مصوب شورا را تخلف می‌دانیم و با آن برخورد انضباطی می‌کنیم، اما در حال حاضر مردم و رانندگان تاکسی هستند که دارند از کیسه خود هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند.

معاون شهردار تهران پیشنهاد کرد: برای اثربخش بودن چنین قوانینی می‌توانستند وقتی تاکسی پایه گازسوز در شهر تهران وجود ندارد، در مصوبه تاکسی دوگانه‌سوز را بیاورند یا کمک به کاهش قیمت خودروها با کیفیت بالاتر کنند، تا حداقل کیفیت سفرهای درون شهری بالاتر رود. در حال حاضر از محل بند (ق) هیچ کمکی به حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی نشده و همچنین در خصوص موتورسیکلت‌های برقی نیز از این محل حمایتی نشده است.

کمیته ای تشکیل نشد
به گزارش افکارنیوز ،در جلسه ای که وزیر نفت میهمان شورا بود برای عملیاتی شدن وعده های وزیر قرار بر این شد که کمیته ای تشکیل تا رای زنی ها برای اجرایی شدن برنامه های اعلام شده از سوی زنگه آغاز شود . به پیشنهاد اعضای شورای شهر مسئولیت این کمیته بر عهده احمد دنیا مالی رییس کمیسیون عمران گذاشته شد .

دنیا مالی در خصوص سرانجام این کمیته گفت: جلساتی با حضور شهردار تهران ووزیرنفت برگزار شد . اما به دلیل آن که دولت اصرار داشت سرمایه گذاری ها در حوزه مترو و نوسازی ناوگان حمل نقل عمومی انجام شود و بعد از صرفه جویی ها در سوخت ،میزان کمک وزارت نفت مشخص شود ،این موضوع تحقق پیدا نکرد . زیرا مشکل اصلی مدیریت شهری همین سرمایه گذاری و نبود منابع مالی است . باید امکانی فراهم می شد که ابتدا زمینه سرمایه گذاری دولت فراهم شو زیرا مشخص است که توسعه حمل و نقل عمومی سبب کاهش مصرف سوخت می شود .

وزارت نفت با نرمش بیشتری به دنبال
او درباره پیگیری های کمیته شورا برای حل این مشکل گفت: وقتی این موضوع که استفاده از این تسهیلات پس از سرمایه گذاری مدیریت شهری باشد ،در قانون پیش بینی شده است،شورای شهر کاری از دستش بر نمی آید ،به نظر من وزارت نفت باید مقداری با نرمش بیشتری به دنبال اجرای این قانون بود .

اقبال شاکری : کمکی نشده است
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز عدم تحقق وعده های دولت در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی را تایید کرد و گفت:ارتباط مناسب میان دولتی ها و مدیریت شهری خوب است و این رابطه باید مستمر باشد . حداقل آن که با حضورشان در صحن شورا از مشکلات شهر آگاه می شوند . اما بدون ایجاد کارگروه های پیگیری تعهدات داده شده به نتیجه نخواهد رسید.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن