دیدبان
گزارش اختصاصی دیدبان از حال و هوای این روزهای مجاهدین عراقی

آخرین گزارش از فضای حاکم بین حشدالشعبی عراق

آخرین گزارش از فضای حاکم بین حشدالشعبی عراق

دیدبان: جولان تروریست های داعش در خاک عراق و اشغال برخی استان های این کشور، خسارت های زیادی برای کشوری که به تازگی از شر اشغالگران خارجی رها شده بود به بار آورد و باعث به زمین ریخت شدن خون های پاک بسیاری از مردم بیگناه عراق شد. با خیانت برخی افسران نظامی ارتش عراق بسیاری از مناطق این کشور تحت اشغال کامل تروریست های داعش قرار گرفتند و بسیاری از شهر های مهم نیز در آستانه سقوط قرار گرفت.

در این اوضاع آشفته عراق تنها سدی که جلوی پیش روی های داعش را گرفت و به روند اشغالگری های این گروه تکفیری خاتمه داد بسیج مردم عراق به واسطه حکم مرجعیت بود. بعد از اعلام حکم جهاد کفائی توسط آیت الله سیستانی شمار زیادی از مردم عراق رهسپار مراکز نظامی عراق شدند تا پس از فراگیری آموزش های نظامی به جنگ داعش بروند.

این بسیج عمومی برای مبارزه با داعش تحت نام هیت الحشد الشعبی بیش از یک سال است که در عراق سازمان یافته است و تا به حال عملیات های موفقیت آمیزی در زمینه آزادسازی مناطق اشغال شده عراق پشت سر گذاشته است.

نیروهای الحشد الشعبی در مناطق بغداد، بابل، دیالی، صلاح الدین، الانبار و الکرمه از توابع شهر استراتژیک فلوجه در الانبار تا به حال عملیات های گسترده ای انجام داده و در آزادسازی مناطق جرف الصخر، آمرلی، الضلوعیه، بلد، دیالی، الدور، العلم و تکریت نقش بسزایی ایفا کردند.[1]

در این بین حضور نیروهای مدافع حرم امامین عسکریین(علیهما السلام) و الحشد الشعبی در شهر سامرا حال و هوای دیگری در این شهر ایجاد کرده است. شهری که بنا بر بر روایت وارده از معصوم(ع)[2] به واسطه وجود بارگاه مبارک امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) محل امانی برای شیعه و سنی بود به واسطه حضور تکفیری ها در عراق بار دیگر رنگ و بوی نظامی به خود گرفته است و مجالی شده است تا نظامیان نیز دسته دسته به زیارت پیشوای خود رفته و با روحیه ای دو چندان به خط مقدم جبهه مقابله با تکفیر اعزام شوند. مجاهدینی که با توکل به خدا و با توسل به معصومین (ع) از نزدیک بودن پایان کار داعش صحبت می کنند و از پیر و جوان و دانشجو و طلبه همه مشتاقانه و دواطلبانه تحت سایه فرمان مرجعیت بسیج شده اند.

نیروهای دواطلب برای خدمت به مجاهدین

نظامیان و زائران حرم امامین عسکریین (علیهما السلام) که از کشور های مختلف به سامرا سفر می کنند تنها گروه هایی نیستند که در سامرا مشاهده می شوند. بلکه گروه هایی دیگر نیز به صورت داوطلبانه و به نیت خدمت به مجاهدین در سامرا حاضر شده اند.  این گروه های داوطلب در اطراف حرم موکب هایی بنا کرده و از نظامیانی که قصد اعزام به خط مقدم را دارند و یا از خط مقدم برگشته اند پذیرایی می کنند. موکب های فراوان اطراف حرم و مردان و حتی زنانی که دواطلبانه در حال پذیرایی از مجاهدین عراقی هستند برای بسیاری از زائران، تداعی کننده فضای راهپیمایی اربعین به سمت کربلا است.

در این موکب ها، افرادی از همه اقشار حضور دارند؛ از کاسب و کارگر و راننده گرفته تا دانشجو و حتی خبرنگار و فعال سیاسی که به نیت خدمت به مجاهدین ومدافعین حرم معصومین (ع) حاضر شده اند به دور از خانه و خانواده خود به خدمت بپردازند. ابومصطفی یکی از این افراد است که با وجود مناصب گوناگون سیاسی و فعالیت در سطوح مختلف رسانه در عراق، خدمت به مجاهدین عراقی و پذیرایی از آنها را به دیگر مناصب ترجیح داده است و در حال حاضر علاوه بر انعکاس تلاش های مجاهدین عراقی در رسانه ها، در کنار دوستان خود در موکب های اطراف حرم امامین عسکریین (علیهما السلام) مشغول خدمت به مجاهدین الحشد الشعبی است.

نقش مرجعیت در وحدت عراق

همنشینی و کمی صحبت با نیروهای مجاهد عراقی کافی است تا متوجه نقش مرجعیت در ایجاد وحدت بین نیروهای عراقی و بسیج مردم در این سطح شویم. حکم جهاد آیت الله سیستانی در سال گذشته شور و اشتیاق زیادی در بین اقشار مختلف مردم عراق برای جهاد ایجاد کرده است و باعث شده است تا هر قشر و صنفی بسته به اقتضای شرایط و توان خود به فکر کمک به مجاهدین عراقی باشد. همین مسئله باعث شده است که شاهد حضور چشمگیر دانشجویان در خط مقدم و عقبه جبهه در دوران تعطیلی دانشگاه ها باشیم. سرهنگ عارف یکی از مجاهدین عراقی است که از گریه های فرزند شش ساله خود برای همراهی با وی در جبهه ها صحبت می کرد و معتقد بود که همین شور و اشتیاق به حضور در جبهه ها منجر به تأسیس بسیج دانش آموزی در عراق شده است.

شباهت بسیج مردمی در عراق به نیروهای بسیجی در ایران

جو موجود در بین مجاهدین عراقی و شور و اشتیاق آنها برای مجاهده در راه خدا، همه به تأسی از سرور شهیدان حضرت اباعبدالله(ع) است و برگزاری مراسم عزاداری در این شرایط برای مجاهدین معنا و اثرات خاص خود را دارد. برای همین کمتر شبی هست که مجاهدین آن را بدون ذکر و یاد حضرت اباعبدالله سپری کنند. مشاهده این فضا معنوی توسط زائران ایرانی و مخصوضا کسانی که خود تجربه حضور در هشت سال دفاع مقدس را داشته اند، آنها را متوجه شباهت های فضای حاکم بر جبهه های ایران در دفاع مقدس و فضای حال حاضر در بین مجاهدین الحشد الشعبی خواهد کرد.

فارغ از تشابه فضای معنوی و شور و اشتیاق مجاهدین عراقی برای جهاد و شهادت به فضای حاکم بر جبهه های ایران در هشت سال دفاع مقدس و حال و هوای بسیجیان ایرانی، که این خود ناشی از هدف مقدس و یکسان آنها است، نمی توان از علاقه مجاهدین عراقی برای ایجاد مشابهت ظاهری به رزمندگان ایرانی چشم پوشی کرد؛ مسئله ای که ساده ترین محل ظهور آن علاقه عراقی ها به چفیه‌های ایرانی است.

البته مسئله دیگری که احتمالاً بعد از همنشینی کوتاه و صحبتی گذار با مجاهدین عراقی متوجه خواهید شد، علاقه و ارادت این مجاهدین به امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و برخی فرماندهان نظامی ایران مخصوصاً حاج قاسم سلیمانی است. مسئله‌ای که از تعدد تصاویر موجود از این بزرگواران در موکب‌ها و محل اسکان و استراحت مجاهدین نیز قابل درک است.

قشر دیگر مورد علاقه مجاهدین عراقی، مداحان ایرانی هستند که علاوه بر نوحه‌های عربی، نوحه ها و اشعار فارسی شان نیز مورد توجه قرار می گیرد. در بین مداحان ایرانی حاج محمود کریمی و حاج میثم مطیعی به واسطه اشعار و مداحی های عربی شان بیشتر شناخته شده هستند و زمانی که صوت مداحان ایرانی از تلفن های همراه مجاهدین یا باندهای موکب های عزاداری به گوش شما برسد گستره و میزان تأثیر مداحی و هیأت های عزاداری بیشتر برای شما نمایان خواهد شد. این مسئله در نوع اشعار و سبک و سیاق خواندن مداحان در عراق نیز تأثیر گذاشته است و کمتر مراسم عزاداری  را مشاهده می کنید که در اشعار و مداحی آن اثری از تبری از ظالمان زمانه و تولی نسبت به والیان امر در غیاب معصوم(ع) یعنی مراجع و علما یافت نشود.

پیگیری اخبار ایران توسط مجاهدین عراقی

اهتمام مجاهدین عراقی به پیگیری اخبار ایران، نشانه دیگری از علاقه و احساس نزدیکی مجاهدین عراقی به ایران است و سرنوشت پرونده هسته ای ایران و توافق ایران با قدرت های جهانی یکی از محورهای سئوال این مجاهدین است. در این بین برخی از مجاهدین تحلیل خودشان را نیز ارائه می کردند و معتقد بودند که این توافق می تواند بر وضعیت عراق نیز اثرگذار باشد. البته یاد آوری سخنان مقام معظم رهبری به مجاهدین مبنی بر اینکه سیاست ما در مقابل دولت مستکبر آمریکا بعد از توافق نیز تغییری نخواهد کرد، باعث دلگرمی آنها بود.[3]

نگرانی های مجاهدین

با وجود روحیه خوب و امید به آینده در بین مجاهدین عراقی، نگرانی هایی نیز در بین صحبت های آنها شنیده می شد. نگرانی هایی که ناشی از زخم هایی بود که عراق در گذشته به خاطرات اختلافات و نبود وحدت خورده بود. برخی از مجاهدین از شدت تلخی اختلافات گذشته علاقه ای به بیان این اختلافات نداشتند و برخی دیگر نیز آهسته از اختلافات گذشته صحبت می کردند و نگران تکرار این اختلافات در آینده بودند.

میراث روح الله؛ میراثی برای جهان اسلام

حال و هوای این روزهای عراق و احساس نزدیکی که بین مردم ایران و عراق هست، با وجود اینکه دشمنان تلاش های زیادی برای جدایی دو ملت انجام دادند، همه میراث تفکر کسی است که محدود به مرزهای جغرافیایی نبوده و با تکیه به خدا و نیروی مردم، درس مقاومت و ایستادگی را به مردم مسلمان آموخت. بدون شک اندیشه تشکیل هسته های مقاومت مردمی در جهان اسلام و خیزش های مردمی برای جهاد در عراق و یمن بی تأثیر از آموزه های امام خمینی(ره) نیست و این را مسئله را می توان به خوبی از اظهار علاقه به امام خیمنی(ره) در این کشورها مشاهده کرد. در مجموع می توان گفت که تشکیل هیئت الحشد الشعبی که به نحوی الگو گرفته از تشکیلات بسیج در ایران است و تکیه به نیروهای مردمی تحت سایه مرجعیت دینی، همه از برکات آموزه های امام خمینی(ره) باشد و به نظر می رسد دور نباشد زمانی که امت اسلامی همه در یک جبهه علیه استکبار و ایادی آنها بایستند.

 


[1]  http://www.tasnimnews.com/Home/Single/795793

[2]  شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان

[3]  http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=30331

 

مرتبط‌ها

شیطان به چه کسی کار ندارد؟

عکس/علامه جعفری و شاگرد ژاپنی اش

آیت الله بهجت: خاک بر سر شیعه!

مرحوم دولابی:بزرگ خانه، اگر تکان نخورد خانه محفوظ‌تر است!

حدیث/ سخن امیرالمومنین(ع) درباره فایده نگاه به سبزه زار

هرکس فکر می‌کند ظلم با گفتگو کنار می‌رود، آدم ساده‌ای است