دیدبان

حزب اتحاد ملت یا اراده مشارکت؟!

حزب اتحاد ملت یا اراده مشارکت؟!

دیدبان: بعد از فتنه ۸۸ عیار همه گروه های سیاسی مشخص شد. آنها که در پوست میش نقش گرگ را بازی می کردند دیگر حنایشان رنگ نداشت به همین جهت نظام با قاطعیت با آنها برخورد کرد.

از آن پس فضای سیاسی کشور به سمت و سوی رفت که دیگر اجازه مشارکت "سرنگون طلبان" در فعالیت های حزبی، سیاسی را نداد. برخی از سران فتنه در حصر رفتند و برخی با حکم دادگاه به حبس محکوم شدند. کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در تاریخ ۲۸ فروردین ۸۹ به علت «به اقدامات خلاف قانون اساسی، قوانین موضوعه و خلاف اساسنامه و مرامنامه، توسط حزب مشارکت» اقدام به توقیف پروانه حزب مشارکت نمود.

به گزارش افکارخبر ، اما چرا حزب مشارکت تا این حد از سوی جریان سیاسی حاکم بر ایران ترد می شود؟ پاسخ این سوال را باید در عملکرد این گروه جستجو کرد. به این اسامی نگاه کنید، محمدرضا خاتمی، محسن میردامادی،محسن صفایی فراهانی، آذر منصوری، سعید حجاریان، عبدالله رمضان زاده، مصطفی تاجزاده، محسن امین زاده. تقریبا در جریان فتنه ۸۸ اسامی همه این افراد بارها مطرح شد و برخی از آنها سالها به دلیل اقدامات مجرمانه در حبس بودند.

دولت مدیون مردم یا مشارکت؟!
با روی کار آمدن دولت یازدهم تلاش برای بازگشت اعضای سابق حزب مشارکت آغاز شد. دولت که بخش اعظمی از آرا خود را مدیون همین جریان بود برای جبران تلاش کرد تا در ابتدا خود حزب مشارکت را بار دیگر احیا کند اما حکم قضایی صادر شده مانع از آن شد. بعد رایزنی های بسیار بین وزارت کشور و اعضای سابق حزب مشارکت تصمیم بر این شد که این حزب با نام جدید اما همان اعضای سابق فعالیت خود را آغاز کنند.

در شرایطی که از سوی اصولگرایان درخواستهای متعددی برای تشکیل حزب یا جبهه بود و در شرایطی که رسانه های این جریان توقیف می شد و یا تذکر می گرفت، بدل حزب مشارکت امکان برگزاری جلسات متعدد را یافت و موفق شد حتی جلسه هماهنگی و انتخابات درون حزبی نیز برگزار کند. دولت با این تلاش ها می خواهد علاوه بر اینکه مجلس را به جریان اصلاح طلب پیشکش کند، دین خود در انتخابات ۹۲ را نیز بپردازد.

مشارکتی ها در لباس اراده ملت
چند روز پیش کنگره حزب اراده ملت برگزار شد. محمد آقایی (مسئول کمیته تشکیلات و عضو مؤسس جبهه منحله مشارکت) حسین خلیلی اردکانی(رئیس شورای منطقه کرج جبهه منحله مشارکت) علی‌محمد مظفری (عضو هیئت مؤسس جبهه منحله مشارکت) رؤیا بلوری(عضو شاخه زنان جبهه منحله مشارکت) پیروزی (عضو یکی از کمیته‌های اقشار جبهه منحله مشارکت) سید حسن موسوی‌نژاد (رئیس کمیته اطلاع رسانی جبهه منحله مشارکت) هادی خانیکی و... از اعضای جدید حزب شدندکه سابقه فعالیت در حزب منحله مشارکت نیز داشتند. حزبی که اگر چه نامی نو دارد اما بدنه آن همان حزب مشارکت است.

تطابق حزب مشارکت با حزب جدید اراده ملت نه تنها از سوی جریان مخالف بلکه از سوی خود موسسین اراده ملت، مطرح شد و اعضای این حزب تلاش کردند به جریان رقیب نشان دهند که قانون را می توانند دور بزنند و دوباره در عرصه سیاسی حضور یابند. به همین جهت نمادهای استفاده شده در لگوی هر دو حزب یکسان است.

چرا اراده ملت خیانت نمی کند؟!
اولین سوالی که پس از شکل گیری حزب اراده ملت مطرح شد این بود که چه تضمینی برای همراهیاین حزب با نظام جمهوری اسلامی وجود دارد؟ آنهم در شرایطی که پیش از این اعضای حزب را آزموده ایم؟

پاسخ وزیر کشور به این سوال قابل توجه بود. وزیر گفت فقط اعضایی که حکم قضایی دارند از تشکیل حزب و عضویت در آن محروم می شوند. این در حالی است که چندی بعد جریان پایداری برای تاسیس جبهه و بعد از آن حزب تلاش کرد اما هنوز به موفقیت کامل نرسیده است.

اینکه باید در کشور حزب داشت و تحزب گرایی برای تکمیل چرخه دموکراسی در کشور ضروری است دلیل بر آن نمی شود که هر فردی با هر سبقه سیاسی امکان حضور در فضای سیاسی کشور داشته باشد. افرادی که بعضا در کارنامه خود سابقه امنیتی دارند چرا باید بار دیگر آزموده شوند؟

دولت برای پرداخت دین خود در حال حاضر از ملت و نظام هزینه می کند و این هزینه کرد دیر یا زود دامنگیر دولت خواهد شد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن