دیدبان

پناهجویان در غرب، پنجه در پنجه با فقر و مرگ

پناهجویان در غرب، پنجه در پنجه با فقر و مرگ

به گزارش دیدبان به نقل از ریشه، سالیان سال است که غرب به اصطلاح متمدن از وضعیت معیشت و سبک زندگی در مشرق زمین انتقاد میکند و به خودش اجازه می دهد به انحاء مختلف در شئون زندگی مردم دخالت کند و خط مشی برای دولت ها تعیین کند. در همین راستا با پروپوگاندای رسیدگی دولت های خودشان به مردم همیشه سعی بر این داشته اند که یک مدینه فاضله در ذهن جهان سوم از وضعیت زندگی در غرب ترسیم کنند که هر روز ، دیگر مردم جهان آرزوی زندگی در اروپا و آمریکا را در دل داشته باشند.

وضع قوانین آسان مهاجر پذیری با رویکرد به ظاهرحمایتی از برخی بی خانمانان جهان سومی یکی از حربه های جذب پناهجو به سمت کشور های پیشرفته است.

این قوانین، روی کاغد وسوسه بر انگیز و زیبا است ولی در عمل چقدر و چگونه اجرا میشود؟

نکته قابل توجه این است که علی رغم تبلیغات بسیار چشم گیر و مناسب و مساعد جلوه دادن وضعیت پناهنده پذیری در کشورهای اروپایی و آمریکایی، متاسفانه به وضوح مشاهده میشود کسانی که پناهنده شده اند وضعیت مطلوبی ندارند.ضمن اینکه این مطلب از خود رسانه های غربی منتشر شده و به گوش جهانیان رسیده است.

گزارش پیش رو اشاره ای گذرا به وضعیت پناهجو پذیری کشور های غربی و استرالیاست، و بازتاب ظلمی  بی دریغ به مردم بی پناه می باشد.

 شاید بتوان گفت وخامت اوضاع و رسانه ای شدن آن از اوسط دهه اول سال 2000 کلید خورده است. وقتی که سیل بی پناهان افغانی و سوری و عراقی که قربانی جنگ افروزی های آمریکا شدند چاره ای غیر از فرار از آتش وطن و پناه بردن به بهشت دروغین غرب نداشتند.

 

وضعیت اسفناک مهاجران یونانی به گزارش دویچه وله:

شامگاه دوشنبه (اول اکتبر/۱۰ مهر) گروهی تقریبا ۱۰۰ نفره تلاش کردند با پرتاب سنگ و بکارگیری خشونت وارد یکی از قرارگاه‌های پذیرش پناهندگان در شمال یونان شوند.

این پناهجویان می‌خواستند از بندر پاتراس به کمک قایق راهی سواحل ایتالیا شوند و خود را به کشورهای شمالی اروپا برسانند.2009م

 

01.jpg

 

 

سرگذشت مهاجرین افغان به آتن به گزارش  خبرگزاری غربی هزاره سوم:

خوب طبیعی است زمانی که افراد به دلایل مختلف تن به مهاجرت میدهند، جان و مال و همه دارایی های خود را کف دستش می گذارد راه های غیر قانونی را اختیار نموده و پس از گذشتن از نوار مرزی ایران و ترکیه، با صدها موانع و مشکلات مواجه گردیده و گاهاً منجر به از دست دادن جان خود و خانواده خود نیز می شوند؛ چند روز پیش یک خانواده افغانستانی  در مسیر رود خانه که بین ترکیه و یونان قرار دارد سه عضو فامیل خودرا از دست داد که بالای ۱۶ سال تا بیست سال بودند.

زمانی که پناهجویان افغانستانی خود را به پلیس مرزی یونان تحویل میدهند؛ متاسفانه پلیس یونان با بی مهری، بی توجهی و بعضاً با توهین و لت و کوب تمام با پناهجویان بر خورد می نماید و پس از انگشت نگاری با دادن برگه یک ماهه رهایشان می سازد. پناهجویان که نه زبان میداند و نه راه را بلد است . پولی کافی نیز همراهش ندارد گاها خیلی وقت ها در ایستگاه قطار می ماند.

شروع مشکلات پناهجویان بعد از رسیدن به شهر آتن:

پناهجویان با رسیدن به شهر آتن دچار ناهنجاری های عدیده و تازه می شوند. از جمله بدون سر پناه ماندن و در پارکها با زن و بچه های شان شب های که هر لحظه اش آبستن ترس وحشت از زدن و کشتن است، بسر می برند. 

 

02.jpg

 

03.jpg

 

این روند از زمانی آغاز شد که کشور یونان شدیداً دچار بحران اقتصادی گردید. از آن زمان تا بحال فشار بر پناهجویان از طرف گروه فاشیستی یونان هر روز بشتر میشود و هم اکنون در کشور و خصوصا در پارلمان یونان شاهد بالا آمدن و رشد

چشمگیر حزب فاشیست هستیم که این روند اگر ادامه یابد خود زنگ بی نهایت خطرناکی برای  ادامه حضور پناهجویان در یونان می باشد.

 

وضعیت بد پناهجویان در یونان به گزارش ایرنا:

یونان بدون توجه به قوانین اتحادیه اروپا، حتی از اجرای قوانین مصوب پارلمان این کشور در مورد مهاجران، خودداری می کند و .بیشتر این باور ایجاد شده که هدف از وضع این قوانین بدون اجرا، نمایش خارجی آن است.

 

از سوی دیگر، ‌سختگیری های دولت یونان در قبال مهاجران در حالی افزایش یافته که بر اساس گزارش چندی پیش پلیس، ورود مهاجران غیرقانونی به حد صفر رسیده است و شمار زیادی از مهاجران نیز به رغم اینکه سال های زیادی حدود 40 درصد از حقوق ماهانه خود را برای بیمه و بازنشستگی به دولت یونان پرداخت کرده اند، داو طلبانه این کشور را ترک می کنند.

 

04.jpg

 

 

گزارش تندو تیز سازمان عفو بین الملل علیه کمپ های استرالیایی پناهجویان؛ وبسایت خبری غربی تلویزیون نگاه :

سازمان عفو بین الملل اعلام کرده است که وضعیت پناهجویانی که ازسوی حکومت استرالیا در کمپ های نارو  و مانوس نگهداری میشوند رضایت بخش نیست.

این سازمان با انتشار گزارش تازه ی گفته است که پناهجویان درین کمپ ها از مشکلات فروان رنج میبرند که کمبود امکانات سلامتی از عمده ترین ان به شمار میرود.

 درهمین حال حکومت استرالیا این گزارش را رد کرده و گفته است کشورش متعهد است تا امکانات کافی را در اختیار پناهجویان دراین کمپ ها قرار دهد!

 

 

غرق شدن 40 پناه جو در آب های مدیترانه؛ به گزارش آسوشیوتد پرس

دستکم 40 مهاجر پناهجو در دریای مدیترانه در شمال لیبی جان خود را از دست دادند و 300 پناهجوی دیگر نجات یافته اند. این پناه جویان که در راه رسیدن به انگلیس بودند متاسفانه به دلیل سختی راه و عدم دسترسی قانونی آسان به این کشور قربانی شدند.

 

05.jpg

 

 

 

جالب اینجاست که «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس نیز ا به شبکه بی بی سی گفت بریتانیا «نمی تواند اجازه دهد مهاجران وارد مرزهای این کشور شوند.».

و سیاست های دوگانه این کشور ها به جایی میرسد که ادعای بالا با مصاحبه ی پایین باهم مورد قضاوت قرار بگیرد.

«با این حال، کامرون مدعی شد انگلیس یکی از «سخاوتمندترین» کشورهای اروپا در زمینه ارایه پناهندگی است!»

 

 

گزارش سایت آمریکایی کوچه: «وضعیت وخیم مهاجران ایرانی در سوئد» 

نزدیک به پانزده روز است که تعدادی از پناه‌جویان ایرانی در شهر گوتنبرگ سوئد در اعتراض به وضعیت اقامت خود در این کشور دست به اعتصاب زده‌اند. فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی-سوئد وضعیت آن‌ها را وخیم گزارش کرده و نامه‌ای را در این خصوص به دولت سوئد ارسال کرده است.

پاسخ‌های منفی اداره مهاجرت به این دسته از متقاضیان پناهندگی عمدتن عبارتند از این‌که: «یک، شما نتوانسته ‌اید دلایل جدیدی به اداره مهاجرت ارایه دهید و دوم این‌ که، مدارک و دلایل شما نشان نمی‌دهد جان و زندگیتان در ایران در خطر بوده باشد. از این نظر ارزیابی اداره مهاجرت از پرونده شما این است که دولت ایران هیچ علاقه‌ ای به تحت فشار گذاشتن شما نخواهد داشت.»

 

 

وضعیت پناهندگان ادر ایالت بایرن آلمان به گزارش دویچه وله :

توبیاس کلاوس، از اعضای "شورای پناهندگی بایرن" که در مونیخ مستقر است، به دویچه وله می‌گوید که بیش از ۱۰ هزار پناهجو در ۱۴۰ کمپ پناهندگی بایرن زندگی می‌کنند. به گفته این کارشناس و فعال در امور پناهندگان، وضعیت پناهندگی در این ایالت غیرقابل تحمل شده است. آقای کلاوس اضافه می‌کند که از شمار دقیق ایرانیان در میان پناهندگان اطلاعی ندارد و تا بحال نیز ادارات بایرن آماری در این زمینه منتشر نکرده‌اند.

 

وضعیت غیر قابل تحمل کمپ ها مهاجران در آلمان به جایی میرسد که منجر به خودکشی پناهجویان می شود.

 

06.jpg

حامد سمیعی، پناهنده با ملیت ایرانی، در زمستان ۲۰۱۳ در بایرن خودکشی کرد

 

توبیاس کلاوس، از شورای پناهندگی بایرن، دلیل بدرفتاری با پناهندگان را این‌گونه توضیح می‌دهد: «وضعیت پناهندگی را آنقدر سخت می‌کنند تا پناهجویان داوطلبانه به کشور خود برگردند. یا اینکه این هشداری است به پناهجویانی که اگر به بایرن بیایند به کمپ‌های پناهندگی خواهند رفت و عمر خود را در آنجا بیهوده تلف خواهند کرد.»

 

نقض حقوق بشر در غرب ادامه دارد و تنها معدود انسان های حق طلب هستند که در مقابل دولت های ناقض حقوق بشر خود دست به راهپیمایی میزنند.

 

07.jpg

 

راهپیمایی اعتراضی پناهجویان از وورتسبورگ به برلین با خودکشی یک پناهجوی ایرانی در بایرن آغاز شد

 

08.jpg

 

رفتار غیرانسانی دولت استرالیا با پناه‌جویان به گزارش روزنامه گاردین :

در هفته‌های اخیر، اخبار متعددی درباره وضعیت بد پناه‌جویان خارجی و به ویژه برخی شهروندان ایرانی مهاجر به این کشور منتشر شده است؛ اما در روزهای گذشته، شدت رفتار غیرانسانی دولت استرالیا با این افراد به اندازه‌ای رسیده که صدای مطبوعات و رسانه‌های جهانی را نیز درآورده است. روزنامه انگلیسی «گاردین» با انتشار گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته است.

 

روز یکشنبه هزاران نفر در سیدنی، ملبورن و دیگر شهرهای استرالیا به‌‌‌‏دلیل وضعیت بد پناه‌جویان در کمپ‌‌‌‏های گینه‌‌‌‏ی نو دست به اعتراض زدند.

 

معترضان که متشکل از پناه‌جویان کشور‌‌‌‏های مختلف، برخی از ارگان‌‌‌‏های غیردولتی و مدافعان حقوق پناهندگان بودند؛ خواهان بازنگری در سیاست‌‌‌‏های مربوط به قوانین پناهندگی دولت استرالیا شدند.

 

09.jpg

 

 

 

مدت هاست که اروپا و آمریکا پرچم مدافعیت حقوق بشر را به دست گرفته اند ولی تنها خودشان اولین ناقض حقوق بشراند. با این همه موارد واضح از نقض آشکار حقوق بشر باز هم سناریوی بشردوستانه خود را ادامه می دهند.

 

آنجلیناجولی در کمپ آوارگان سوری به گزارش فرادید:

به گزارش فرادید، "آنجلینا جولی" و "آنتونی گوترز" نماینده ویژه کمیسریای عالی پناهندگان سازمان ملل به مناسبت ۲۰ ژوئن روز جهانی پناهندگان و به منظور دیدار با پناهندگان عراقی و سوریه ای به ماردین سفر کردند.

 

آنتونی گوترز قبل از سفر به شهر "میدیات"، همراه با آنجلینا جولی بازیگر مشهور هالیوود و سفیر حسن نیت سازمان ملل که وی نیز با همین هدف به شهر ماردین سفر کرده است از استانداری ماردین دیدن کرد. این دو سپس از کمپ آوارگان سوری که در این شهر واقع شده است دیدار  کردند.  

 

10.jpg

 

به نظر می آید سیاست های نخ نمای غرب درحقوق  بشر با این ترفند های تکراری دیگر خریداری در سطح بین المللی نداشته باشد. حقوق بشری که هر روز توسط خودشان نقض می شود و خودشان پرچم دفاع از آن را به دست می گیرند....

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن