دیدبان

انگشت اتهامات به سمت اسفندیار

انگشت اتهامات به سمت اسفندیار

به گزارش دیدبان به نقل افکار ، در میان اتهاماتی که بخصوص بعد از پایان دولت احمدی نژاد متوجه اطرافیان احمدی نژاد بود، کمتر نامی از اسفتدیار رحیم مشایی بود. از بقایی و رحیمی تا پوستین دوز هریک به بهانه ای نامشان به میان آمد و اتهامات قضایی که متوجه آنان بود در نهایت سبب شد تا سر از زندان در آورند.

اما در این میان کسی نامی از رحیم مشایی نمی آورد چه آنکه وی اگر چه به «تعبیری» همه کاره دولت احمدی نژاد بود اما بعد از سوت پایان دولت احمدی نژاد به کناری خزید و خود را به ظاهر از همه فعالیت های سیاسی کنار کشید تا آرام آرام از یادها برود و به همان آرامی موزاییک آینده سیاسی خود را ترسیم کند.

گاهی عکسی هدفمند از وی در کنار مزار شهیدی یا در میان جمعی از مردم عادی کوچه و بازار منتشر می شد تا به همگان یادآوری کند مشایی دیگر مرد آن روزهای پرحادثه نیست. مشایی در دو سال گذشته هرکاری توانست کرد تا از «دامگه حادثه» جان به در برد. وی در این راه موفق هم بود و تعداد اخباری که از وی در میان همه اتهاماتی که متوجه مردان دولت احمدی نژاد منتشر شد، حتی از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر بود.

انگار بقایی و رحیمی و مردان دیگر دولت قبل که در زندان اوین روزگار می گذرانند سپر بلای مشایی بودند تا نامی از مرد پشت پرده و صندوقچه اسرار احمدی نژاد برده نشود. در میان همه اتهاماتی که به دولت احمدی نژاد در زمینه سیاست داخلی، خارجی، اقتصاد، اختلاس و... برده شد همه یاران احمدی نژاد و حتی برخی نمایندگان مجلس به میدان آمدند و به دفاع از وی پرداختند اما مشایی نیامد. وی همه کار کرد تا دیگر حتی نامش نیز در موتور جستجوی سایت ها به فراموشی سپرده شود.

بازداشت رحیمی و بعد بقایی انگار پرده ها را کنار زد. عجیب آنکه حتی در همین بازداشت ها هم ضمیر ناخودآگاه رسانه ها به دنبال مشایی می گشت و ردپایی از او. جالب تر اینکه در میان همه آدرس هایی که برخی دولتمردان روحانی از دولت قبل می دادند هم نام یا حتی اشاره ای ولو ناچیز به نام و نشان مشایی نبود. قضیه به مانند داستان های جنایی شده بود که همه می دانستند قاتل کیست ولی دلیلی برای اثبات جرم نداشتند.

سخنان هفته گذشته مصطفی پورمحمدی همکار سابق اسفندیار رحیم مشایی در وزارت اطلاعات درباره نقش مشایی در پرونده بزرگ فساد سه هزار میلیاردی انگار مقدمه ای بود برای رونمایی از چهره دیگر مرد آرام و پشت پرده دولت احمدی نژاد. مردی که احمدی نژاد برای حمایت از او حتی از اعتبار سیاسی خود نیز گذشت و اگر نبود حمایت های بی چون و چرای احمدی نژاد از وی، تردید نکنید محموداحمدی نژاد کاندیدای اول اصولگرایان در سال ۱۳۹۶ می بود.

اظهارنظر مصطفی پورمحمدی، وزیر فعلی دادگستری از نقش رییس دفتر رییس دولت سابق در فساد سه هزار میلیاردی که تا تهدید شکایت مشایی هم روبه‌رو شد هنوز هم مبهم است. مصطفی پورمحمدی در گفت‌وگو با روزنامه ایران اعلام کرده بود که «به هر حال ایشان رییس دفتر آقای احمدی‌نژاد بوده‌اند و در پرونده سه هزار میلیاردی نقش قابل توجهی داشته‌اند. در واگذاری فولاد و پروژه تهاتر دو طبقه‌کردن جاده چالوس به نور، جلسه‌ای در هتل استقلال به دستور مستقیم آقای مشایی بود.

آقای مشایی نامه داده بودند و نقش قابل توجهی داشتند.» به گفته وزیر دادگستری، رحیم‌مشایی در دفاع از خود گفته است که او کاری جز توصیه نکرده بود و مسوولان مرتبط باید مطابق وظایف قانونی خود عمل می‌کردند. اما خبرهای دیگری هم از نقش اسفندیار رحیم‌مشایی در فساد سه هزار میلیاردی وجود دارد. غلامرضا اسداللهی، نماینده تربت جام در مجلس که در مجلس پیش دبیر کمیسیون اصل نود بود و در پاییز سال ٩٠ گزارش تحقیق و تفحص این کمیسیون را نیز برای نمایندگان قرائت کرده بود، در همین مورد به شماره روز شنبه روزنامه اعتماد گفته است: «تا جایی که به یاد دارم خود آقای مشایی در بحث فساد سه هزار میلیاردی دخیل بود، جلساتی با آنها برگزار کرده و توصیه‌هایی برای آنها داشت. مسوولان ارشد بانک مرکزی هم در این مورد جلسات بسیاری داشتند.

آقای مشایی از مدت‌ها پیش جلسه‌ای برقرار کرده و روسای همه بانک‌ها را دعوت کرده بودند و به آنان توصیه کرده بودند که در مجموعه بانک‌ها همه نوع همکاری لازم با گروه امیرمنصور آریا را داشته باشند. در واگذاری‌هایی هم که به این شرکت انجام شده بود همگی توصیه‌نامه‌هایی با امضای آقای مشایی دیده شده بود.

گزارش کمیسیون اصل نود در همان زمان در صحن علنی قرائت شد. در آن گزارش هم ما صراحتا و مستقیما به نقش آقای مشایی در فساد سه هزار میلیاردی اشاره کردیم و خواهان برکناری وزیر اقتصاد شدیم که در همان دوره بحث استیضاح آقای حسینی هم پیش آمد و در نهایت به جایی نرسید. بسیاری از معاونان وزرای سابق در بازداشت هستند و محکومیت گرفتند.
در شرایط فعلی معاون وزیر راه وقت و معاون وزیر صنایع وقت محکومیت دارند و در بازداشت به سر می‌برند و پرونده بسیاری از مسوولان بانک مرکزی هنوز مفتوح است.»

وی افزود: «در مورد مسوولان بانک مرکزی هم موارد بسیاری از تخلفات وجود داردو بازرسین بانک مرکزی هم که برای بازرسی به این بانک رفته بودند برخی مدیران ارشد این بانک خواستار حذف بخش‌هایی از گزارش بازرسین شده بودند که این بازرسین مقاومت کردند و این کار صورت نگرفت و بعدها مسوولان متخلف بانک مرکزی در مورد فساد سه هزار میلیاردی، بازرسین را تهدید می‌کردند که این تخلفات را گزارش نکنند. در بحث آقای «م. غ» هم در حد ورود کالا و ثبت و سفارش توصیه‌هایی داشتند برای گروه آریا.» حالا اما یک آزمون بزرگ پیش پای قوه قضاییه قرار دارد و زمزمه لزوم بررسی این تخلف‌ها به گوش می‌رسد.

بازشدن پای اسفندیار رحیم مشایی به ماجرای فساد گسترده سه هزار میلیاردی مطمئنا به همین جا ختم نمی شود. پیدا شدن ردپایی از مشایی در پرونده های مانده از دوران پرحادثه احمدی نژاد، بیش از دو سال طول کشید و حالا رسانه ها به هرقیمتی حاضر به از دست دادن این سرنخ نیستند. شاید به کلاف پیچیده ای دست پیدا کنند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن