دیدبان

انتشار برآورد اسراییل از توافق هسته ای

انتشار برآورد اسراییل از توافق هسته ای

به گزارش دیدبان ، تسنیم به نقل از یدیعوت آحارونوت خبر داد، درحالیکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی کمپیتی را علیه توافق هسته‌ای ایران به راه انداخته اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی به مزایای احتمالی این توافق برای اسرائیل اشاره کرده‌اند. واحد تحقیقات اداره اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی اخیرا موضع خود در برابر توافق هسته‌ای ایران را اعلام کرد. به اعتقاد این نهاد صهیونیستی توافق هسته‌ای علاوه بر ریسک‌هایی که به همراه دارد دارای فرصتهای مثبتی نیز برای اسرائیل خواهد بود.

اطلاعات ارتش اسرائیل در بیان مزایای این توافق اعلام کرد که ایران طی چند سال آتی به توانمندی هسته‌ای نظامی دست نخواهد یافت. به علاوه آمریکا اخیرا به مذاکره با ایران درباره موضوعات مهم امنیتی مرتبط به خاورمیانه پرداخته است. به اعتقاد دپارتمان تحقیقات این توافق ممکن است ایران را به کشوری تحت کنترل تبدیل کرده و مانع از انجام اقدامات تروریستی علیه اسرائیل مانند بمبگذاری در سفارت‌ها شود.

به اعتقاد دپارتمان تحقیقات این توافق ریسکهایی را نیز در پی دارد که از آن جمله می‌توان به نگرانی از ایجاد یک رقابت تسلیحاتی در منطقه شامل کشورهایی مانند عربستان و مصر شود. کشورهای منطقه خاورمیانه اخیرا خریدهای تسلیحاتی خود از فرانسه و آمریکا را به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند و میلیاردها دلار برای به‌روزرسانی سیستم‌های ضددفاعی و خرید جنگنده‌های اف-۱۶ هزینه شده است.

ریسک دیگر این واقعیت است که دنیا درحال حاضر ایران را به عنوان یک دولت کامل و قانونی پذیرفته است.

این تحلیل درحالی منتشر شده است که پیش از این "رون درمر" سفیر اسرائیل در آمریکا روز شنبه گفت که اسرائیل به هیچ وجه اشتیاقی ندارد که درباره توافق هسته‌ای که ماه پیش با ایران حاصل شد با آمریکا مخالفت کند اما احساس می‌کند که هیچ راهی ندارد.

وی که با برنامه فرید زکریای سی‌ان‌ان مصاحبه می‌کرد، افزود: تردیدی وجود ندارد که این مهم ترین رابطه در جهان بوده و به هیچ وجه تمایل نداریم که در تضاد با مهمترین اولویت سیاسی رئیس جمهور آمریکا باشیم و این یک توافق بزرگ است اما ادامه بقای اسرائیل نیز معامله بزرگی است و ما معتقدیم که توافق با ایران بقای اسرائیل را تهدید می‌کند.

رون درمر اضافه کرد: اسرائیل مدت‌ها بود که با "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا علیه این توافق صحبت کرده و هم اکنون نیز قصد دارد که این موضوع را با اعضای کنگره و سناتورها مطرح کند چون آنها تصمیم نهایی را درباره سرانجام این توافق اتخاذ خواهند کرد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن