دیدبان

قفل حقوق بازنشسته‌های فولاد باز نشد

قفل حقوق بازنشسته‌های فولاد باز نشد

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، در ادامه عقب ماندگی مزدی بازنشستگان صنعت فولاد کشور که از سال‌های قبل وجود دارد و همواره موجبات اعتراض این قشر را به همراه داشته است، جمع زیادی از بازنشستگان فولاد ایران امروز ( یکشنبه ۲۵ مرداد) در اعتراض به شرایط خود و عمل نکردن وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تعهداتی که به کارگران داده بود، در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

این مشکلات از میانه سال ۹۰ به وجود آمد که در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی برخی شرکت های زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت که در صنایع فولاد کشور به فعالیت اشتغال داشتند، به بخش غیردولتی واگذار شدند. واگذاری این شرکت ها اگرچه در راستای برون سپاری تصدی گری بخش دولتی و فعال سازی بخش خصوصی در فعالیت های تولیدی بود اما در این بین اصل مهمی از زیر چشم سازمان خصوصی سازی و ارگان‌های دولتی مربوطه پنهان ماند. اصل لزوم پایبندی شرکت ها به تعهدات آتی آنها که دولت پیش از خصوصی سازی بر گردن این شرکت ها گذاشته است.

یکی از این تعهدات، پرداخت سهم شرکت ها در پرداخت مستمری بازنشستگان سال های گذشته صنعت فولاد کشور بود. تعهدی که به گفته نعمت اله شهبازی، معاون سابق اقتصادی و مالی صندوق بازنشستگی فولاد کشور تا پیش از خصوصی سازی این شرکت‌ها نسبت به پرداخت سهمشان در وقت تعیین شده متعهد بودند اما با خصوصی سازی آنها، پرداخت از سوی شرکت ها با تأخیر همراه شد.

معاون مالی صندوق بازنشستگی فولاد در سال گذشته خبر از رفع تأخیر در پرداخت مستمری بازنشستگان فولاد تا نیمه تابستان۹۳ داده بود و وزیر صنعت نیز در همان دوران کارت زرد بابت این موضوع گرفت، چرا که نتوانست سوال نمایندگان مجلس پیرامون رفع مشکل حقوق بازنشستگان را حل کند، ولی مشکلات این قشر همچنان باقی است.

*تذکرهای پیاپی نمایندگان مجلس به ربیعی

۲۱تیر ماه سال جاری کمال علیپور خنکداری، عضو کمیسیون عمران مجلس در تذکر شفاهی خطاب به وزیر کار گفته بود: به جای افطاری دادن از بیت‌المال حقوق بازنشستگان فولاد را بدهید.

وی از برپایی مراسم‌های افطاری و هزینه از بیت‌المال و نیز پیگیری نکردن حقوق بازنشستگان فولاد توسط مسئولان وزارت کار انتقاد کرد و ادامه داد: جناب آقای ربیعی! ای کاش به جای افطاری دادن و هزینه از بیت‌المال، حقوق بازنشستگان فولاد را پرداخت می‌کردید. در یک سال گذشته به طور مکرر درباره وضعیت ۸۲ هزار نفر از کارکنان و بازنشستگان صنعت فولاد تذکر داده‌ایم.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار تصریح کرد: جای تأسف است که در ماه رمضان این کارگران حقوق نگرفته‌اند و ۲۰ ماه معوقه دارند؛ آقای وزیر! آیا مطلع هستید که برخی از اینها برای نان شب‌شان هم پول ندارند. از همکاران خودم نیز گلایه دارم که طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به تأخیر انداخته‌اند.

معوقات حقوق این قشر از۲ تا ۲۰ ماه است. ۲۰ نماینده مجلس در ۳۱ تیر ماه سال جاری نیز در تذکری به علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار پرداخت حقوق معوق خرداد و تیر بازنشستگان فولاد ذوب آهن شدند.

*قرار بود قفل حقوق ۱۰۰۰ میلیاردی بازنشسته‌های فولاد باز شود

درست بعد از این تذکر بود که محمدرضا پورابراهیمی،عضو کمیسیون اقتصادی چند روز بعد از این تذکر از برگزاری جلسه ویژه در مجلس با حضور وزرای امور اقتصادی و دارایی و صنعت و معدن و تجارت و قائم مقام وزیر کار به منظور رسیدگی به عدم پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد خبر داده و اظهار داشت: در این جلسه آقایان ابوترابی نایب رئیس مجلس، معاون رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، خزانه دار کل کشور، رئیس سازمان خصوصی سازی کشور، اعضای کانون بازنشستگان و نمایندگان مجلس نیز حضور داشتند.

وی با اشاره به قانون بودجه ۹۴ و تکالیف آن برای پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد، تصریح کرد: در بودجه امسال آمده، هزار میلیارد تومان از محل واگذاری سهم الشرکه به بدهی بازنشستگان فولاد پرداخت شود. اما برخلاف قانون بودجه، از ابتدای امسال هیچ فروشی در سهام صورت نگرفته و اعتبار در نظر گرفته شده برای بازنشستگان فولاد نیز تخصیص نیافته است.

پورابراهیمی گفت: بناشده تا با استفاده از روش های دیگر برای تأمین هزینه هزار میلیارد تومان معادل حقوق شش ماه بازنشستگان فولاد اقدام شود. همچنین برای شش ماه دیگر سال نیز باید اعتبار مورد نظر از محل های دیگر تامین شود؛ برهمین اساس بناست کارگروهی ویژه برای این امر تشکیل شود و برنامه ریزی های لازم را انجام دهد.

پورابراهیمی گفت: بنا شده گزارشی از چگونگی تأمین منابع برای کمک‌های مقطعی و اصلاح ساختار میان و بلند مدت تهیه و به مجلس ارائه شود؛ اگر این وضعیت ادامه داشته باشد به طور حتم وزیر کار استیضاح می شود.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران