دیدبان

کلید روحانی در قفل بورس شکست!

کلید روحانی در قفل بورس شکست!

دیدبان: در طول یک‌ماه گذشته که از توافق می‌گذرد، تاکنون شاخص‌کل بورس ۳ هزار و ۷۳۰ واحد سقوط کرده است؛ این در شرایطی است که بیست و سوم تیرماه امسال، شاخص‌کل بورس تا حدود ۶۹ هزار و ۴۳۳ واحد افزایش پیدا کرده بود، اما آخرین گزارش از بازار سرمایه حاکی از آن است که شاخص تا حدود ۶۵ هزار و ۷۰۳ واحد افت کرده است. این موضوع نشان از افت ۵.۶ درصدی شاخص‌کل بورس در طول یک ماه گذشته است.

از سوی دیگر، آمارها نشان می‌دهد که از نیمه دی‌ماه سال ۱۳۹۲ که شاخص تا مرز ۹۰ هزار واحد افزایش پیدا کرده و در رقم ۸۹ هزار و ۵۰۰ واحد قرار گرفته بود، امروز شاخص ۲۳ هزار و ۷۹۷ واحد کاهش یافته است. مقایسه این روند نیز بیانگر افت ۳۶.۲ درصدی شاخص بورس است.

به گزارش افکارخبر ، این وضعیت نگران‌کننده شاخص بورس از نگاه فعالان بازار سرمایه در شرایطی است که در روزهای پایانی پاییز سال ۱۳۹۲، رییس‌جمهور و سایر اعضای دولت، از روزهای خوب بورس و افق روشن بازار سخن می‌گفتند تا بسیاری از سرمایه‌ها جذب این بازار شود، اما ناگهان اقدامات دولت و تیم اقتصادی آن برعکس شعارها شد.

فعالان بازار سرمایه در همین رابطه با ابراز گلایه نسبت به وضعیت بازار، در همین رابطه در نامه‌ای به رییس‌جمهور عنوان کردند که بعد از دعوت مردم به بازار، تیم اقتصادی دولت با اعمال سیاست‌های عجیب و اعلام وجود حباب در بازار و مهم‌تر از آن عرضه سهام در قیمت‌های بالا به مردم از طریق سازمان خصوصی‌سازی، بازار را به چالش کشاندند.

از سوی دیگر، در شرایطی که بازار سرمایه روند منفی را طی می‌کرد، دولت چندین بار وعده‌هایی را برای حمایت‌های از بازار اعلام کرد که هیچ‌کدام به سرانجام نرسید. براس مثال، از صندوقی ۵ هزار میلیاردی صحبت شد که به هیچ‌وجه عملیاتی نشد.

در واقع به‌دنبال ریزش‌ها و رکود، وزیر اقتصاد خواست با تدبیر خاص خودش به بازار کمک کند. تدبیر ویژه طیب‌نیا این بود که به بانک‌ها دستور داد پنج هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه تزریق کنند. در روز سی‌ام فروردین ماه سال ۱۳۹۳ که این دستور به بانک‌ها داده شد، شاخص کل بازار ۷۳ هزار و ۶۳۷ واحد بود.

همچنین در سال‌جاری و در اردیبهشت‌ماه در پی ادامه ریزش‌های شاخص‌کل بورس، جمعی از بورسی‌ها در مقابل تالار حافظ تجمع کردند که این موضوع در نهایت منتهی شد به این‌که دوباره تدبیر ویژه وزیر اقتصاد با همان اعداد برای حل مشکلات وارد گود بازار سرمایه شود. اخبار حاکی از آن بود که علی طیب‌نیا به بانک‌ها دستور داد که پنج هزار میلیارد به بورس تزریق کنند.

البته کارشناسان در همان دوران نسبت به این تدبیر نظر مساعدی نداشتند و معتقد بودند بیشتر از آن که مفید باشد، به ساختار بازار آسیب می‌زند.

بر این اساس، هم‌اکنون فعالان بازار عنوان می‌کنند که در شرایط کنونی عدم شفافیت بازار، بی‌تدبیری و بی‌اعتنایی مدیران به شرایط موجود و حتی برخی رفتارهای تعمدی بر عمق ریزش بازار افزوده است؛ به طوری که اکثر سهام بازار ریزش‌های بالای ۵۰ درصدی را تجربه کرده‌اند.

از این نظر، گزارش‌ها نشان می‌دهد که فعالان بازار سرمایه تاکنون حداقل ۳۰ درصد سرمایه خود را از دست داده‌اند و در برخی موارد، این رقم به بالای ۵۰ درصد هم می‌رسد.

در این میان، برخی از کارشناسان معتقدند که رونق بورس تا پایان سال ممکن نیست و بازار همچنان از کمبود نقدینگی رنج می‌برد.

حسن قاسمی، فعال بازارسرمایه عنوان می‌کند توافق هسته‌ای تا پایان امسال به جز چند شوک مقطعی با رشد تک سهم، تاثیر دیگری در بازار سرمایه ندارد.

به گفته وی، گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها گزارش‌های خوبی نبوده است. این موضوع نشان می‌دهد که چشم‌انداز سال ۹۴ شرکت‌ها،‌ چشم‌انداز مناسبی نیست.

قاسمی با بیان این‌که بیش از ۵۰ درصد از شرکت‌های موجود در بازار سرمایه،‌ به قیمت محصولات جهانی وابستگی دارند، تصریح کرد: از سوی دیگر مشاهده‌ می‌شود قیمت جهانی محصولاتی مانند سنگ آهن،‌ فولاد و مس کم شده است و همچنین به علت کاهش سرعت رشد اقتصاد چین، چشم‌انداز کوتاه‌مدت این بازارها، با ‌افزایش قیمت همراه نیست.

وی ادامه می‌دهد: ۵۰ درصد از مابقی شرکت‌های بورسی هم درگیر رکود اقتصادی داخلی هستند. به نظر نمی‌رسد تا پایان سال، وضعیت خوبی داشته باشند. به همین علت عده‌ای فکر می‌کنند که این شرایط ادامه پیدا خواهد کرد، ‌در نتیجه سهامشان را می‌فروشند و وارد بازار رقیب یعنی نظام بانکی می‌شوند که چند درصد سود بیشتر کسب کنند.

قاسمی تاکید می‌کند: مشکل کمبود نقدینگی ‌طبق روال گذشته هنوز گریبان‌گیر بازار سرمایه است و نه‌تنها در بورس مشکل کمبود نقدینگی وجود دارد،‌ بلکه شرکت های بورسی هم مشکل سرمایه در گردش را دارند.

غلامرضا سلامی، کارشناس ارشد بازار سرمایه هم عنوان می‌کند: وضعیت فعلی بورس منعکس‌کننده وضعیت رکودی حاکم بر اقتصاد است، زیرا بورس مدت‌ها بود که خلاف جریان اقتصادی حرکت می‌کرد، اما اکنون وضعیت موجود در اقتصاد را منعکس می‌کند؛ به طوری که رکود حاکم در بازار و صنایع خودش را در قیمت سهم نشان می‌دهد. این در حالی است که بورس تهران قبل از توافق هسته‌ای به پیشواز توافق رفت و با افزایش قیمت‌ها مواجه شد، اما بعد از آن روند نزولی به خود گرفت به همین دلیل اثر روانی و زود گذر آن از بین رفت و اثر واقعی نمایان شد.

وی تاکید می‌کند: زمانی که تغییر اساسی در وضعیت اقتصادی صورت گیرد، روند بورس نیز تغییر می‌کند، اما در حال حاضر دولت با کسری بودجه زیادی مواجه است و تا برداشته شدن تحریم ها نیز فاصله وجود دارد.

سلامی با بیان این‌که دولت باید راهکاری اساسی برای خروج از تنگنا پیدا کند، تصریح می‌کند: در حال حاضر بدهکارترین نهاد به بانک‌ها دولت است که این امر باعث می‌شود دولت با کسری بودجه مواجه شود، بنابراین در صورتی که دولت بتواند بدهی‌های خود را پرداخت کند، چرخه‌ای در اقتصاد جهت رفع رکود ایجاد شده و نقدینگی به سمت تولید سوق داده می‌شود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن