دیدبان
دیدبان بررسی می کند

فرهنگ استعماری چیست؟

فرهنگ استعماری چیست؟

نویسنده: محمد بحرینی

دیدبان: سموئل هانتینگتون در نظریه­ "رویارویی تمدن ­ها" [1] که در قالب مقاله ­ای منتشر کرد، تقابل اصلی آینده­ تاریخ را میان تمدن اسلام و غرب عنوان می­ کند. وی معتقد بود باید مشکلاتی برای تمدن­ های دیگر به خصوص تمدن اسلامی به وجود بیاوریم که همیشه به خودشان مشغول بشوند و نتوانند برای ما مزاحمتی به وجود بیاورند. تمدن چین و روسیه را باید در تمدن غرب حل کرد. اما تمدن اسلامی را نمی­ توان در تمدن غرب حل کرد، در نتیجه باید آن را نابود کرد. برخی معتقدند استراتژیست­ های غربی طبق نظریه­ هانتینگتون تلاش می­ کنند با نابودی فرهنگ اسلام از پیش، نتیجه­ رویارویی فرهنگی آینده را به نفع غرب رقم بزنند.

فرهنگ استعماری در یک جمله عبارت است از فرهنگ و سبک زندگی­ ای که انسان­ ها را تا پایان دوران مهم زندگی (که پس از نوجوانی تا قبل از کهنسالی باشد) اسیر ابتدایی ­ترین نیازها می ­کند. بدین وسیله نیروی انسانی و سرمایه­ انسانی تباه شده و رشد و پیشرفت و خوشبختی و لذت بر مردم حرام می­ شود. امام خمینی(ره) در این باره می­ فرمودند: "غرب هر چه بخواهد به شما صادر کند، نسخه­ استعماری آن را صادر می­ کند." آیا فعالیت بیش از 145 شبکه­ فارسی­ زبان ماهواره ­ای را نمی توان در این راستا تعریف نمود؟ شبکه­ هایی که مدیریت آن­ها توسط خبیث­ ترین سرمایه­ دارهای حال حاضر کره­ زمین صورت می­ گیرد. یکی از ورشکستگی­ های فرهنگی بعضی از افراد جامعه­ فعلی ما این است که هدایت شعور خود را به دست انسان­ های خبیث سپرده و تقلید طوطی وار را بر تسخیص مقدم می­ کنند. به خصوص یکی از محورهای مهمی که در این هجوم فرهنگی است نوع نگاه به زن است. ما باید در فرهنگ و هنر، در تدوین سبک زندگی، در نگاه به مسأله­ زن از درون بجوشیم و آن­چه برای خودمان مفید است را تدوین کنیم. امام خمینی(ره) می­ فرمود: "زن مربی جامعه است. صلاح و فساد یک جامعه از صلاح و فساد زنان در آن جامعه سرچشمه می گیرد."

تمرکز فرهنگ استعمار بر روی زنان

استعمار، هر کشوری را بخواهد طعمه­ خود قرار دهد از تربیت زنان آن جامعه شروع می­ کند. تا امروز، ایالات متحده آمریکا این سناریو را در عراق، ویتنام، افغانستان، ایران و بسیاری از کشورهای دیگر انجام داده است. یعنی برای سلطه­ بر کشورهای گوناگون سرمایه­ گذاری نجومی برای تربیت زنان آن کشور صورت داده است. بعد از این­که آمریکایی­ ها از ویتنام خارج شدند، 400 هزار زن بدکاره­ ویتنامی روی دست کشور ویتنام ماند. زمانی که ژاپن به اشغال آمریکا درآمد آمریکایی­ ها به مدت 15 سال تربیت دختران ژاپنی را به دست گرفتند. ژاپنی­ ها رسماَ اعتراف کردند که ما در آغاز متوجه نشدیم و بعداَ به این سناریو پی بردیم. در یکی از پروتکل­ های یهود آمده که برای از بین رفتن و انقراض نسل ­های غیر یهود می ­بایست الگویی فسادآلود از زن برای جوامع غیر یهودی ترویج کنیم. تا به تدریج خانواده در این جوامع از بین رفته و رشد جمعیت­شان منفی گردد. این در حالی است که یهودیان در میان خود، حیا، عفت و پایبندی به خانواده را ترویج می­ کنند.

تصور غلطی که گاهی شنیده می­ شود این است که زمانه عوض شده و ازدواج و متعلق بودن به یک فرد برای روابط عشقی متعلق به فرهنگ گذشته بوده و دوران مدرن، دوران تنوع ­طلبی و به قولی عشق و حال است. درست است که در طول زمان تغییر و تحول در مسایل اجتماعی پدید می­ آید اما در مورد مسایل شهوانی این تبلیغات است که در این زمینه زیاد شده است نه این­که امکان تنوع طلبی در واقعیت به وجود آمده باشد. در دوران مدرن دائماً تبلیغاتی گوناگون هنری اعم از موسیقی، فیلم، انیمیشن و ... در حال شهوت­ پراکنی هستند. این اتفاقات در عالم مجازی است. اما آیا در واقعیت هم امکان  تنوع ­طلبی و زیاده روی در مسایل شهوانی و روابط زن و مرد وجود دارد؟ هر چقدر هم که فرهنگ عمومی یک جامعه بی­ بند و باری را بپذیرد، بالاخره زندگی اجتماعی دارای محدودیت­ هایی است. این­ طور نیست که بتوان هر موقع در صورت تمایل به امیال طبیعی پاسخ داد و همین توهم است که مدام از طریق دنیای مجازی پمپاژ می­ شود و ریشه­ بسیاری از مشکلات فرهنگی است. کافی است به علت و ریشه­ دوئل ­های عشقی، خیانت، خودکشی و بسیاری مسایل دیگر در میان انسان­ ها بنگریم. به عنوان مثال در ماجرای این دوئل عشقی در یک دفتر سینمایی در تهران تأمل کنید:

"رئیس یک دفتر سینمایی در شهر تهران که به منشی خود علاقه داشته، پس از این­که متوجه علاقه­ یکی از کارکنان به معشوق خود می­ شود، او را به طبقه­ بالای ساختمان برده و در آن­جا سرِ او را می­ برد! جنازه را داخل ماشین خود می­گذارد و به کرج می ­آورد و در یکی از بیابان­ های اطراف محمدشهر کرج رها می ­کند. وقتی به نزدیکی­ های منزل خود می ­رسد، متوجه می­ شود سر مقتول را در ماشین خود جا گذاشته و سر وی را به گوشه­ ای می­ اندازد. خانواده­ مقتول، پسر خود را از روی جنازه­ بدون سر وی شناسایی می­کنند و قاتل نیز اعدام می­شود."[2]

یا ماجرای میدان کاج تهران، ماجرای پل مدیریت و ... . و یا ماجرای خانم شهلا جاهد که مدتی در رسانه ­ها به آن پرداخته شد. خانم شهلا از 13 سالگی به ناصر محمد­خوانی(فوتبالیست) علاقمند بوده و در 28 سالگی، با این­که ناصر، همسر و دو فرزند داشت؛ چهار سال و نیم با او زندگی مشترک پنهانی داشت. علاقه­ خانم شهلا به ناصر به آن­جا می­ کشد که بعد از مدتی خانم شهلا، همسر ناصر را در رخت­خوابش به قتل می ­رساند. قضاوت درباره­ این حوادث تکان­ دهنده به عنوان نتایجی از فرهنگ استعماری به عهده­ مخاطبین واگذار می شود.

تدوین دایرة ­المعارف ایرانیکا

ایرانیکا، که محافل غربی و شبکه­ جهانی فراماسونری آن را دایرة ­المعارف فرهنگ و تمدن ایران می ­نامند، در مرکز ایران­ شناسی دانشگاه کلمبیا در حال تدوین است. دانشنامه­ هر کشور، شناسنامه­ مردم آن کشور است که به عنوان مرجع اصلی تحقیق و پژوهش­ های تاریخی محققان و اندیشمندان جهان، ذهنیت جامعه­ بشری را نسبت به آن ملت شکل می­ دهد. اقدام بیگانگان در نوشتن دایرة ­المعارف برای یک ملت، توهینی بزرگ به آن ملت تلقی می­ شود. اکثر نویسندگان ایرانیکا غیر ایرانی و غربی هستند. بعضی از این نویسندگان به دلیل ناآگاهی و بی ­اطلاعی تنها با انگیزه­ های علمی برای این دانشنامه فعالیت می­کنند. ایرانیکا در موضوعاتی مثل جغرافیا از فواید مشخصی برخوردار است. اما کاستی ­ها و غرض ­ورزی­ های محسوسی به ویژه در زمینه­ های فرهنگی، تاریخی و ادبی دارد.

احسان یارشاطر

بدیهی است که مدیریت پروژه­ ایرانیکا باید به دست کسی سپرده شود که کاملاً مورد اعتماد غرب باشد. سردبیر ایرانیکا احسان یار­شاطر است. فردی که با افتخار از ترک ملیت خود و تبعه آمریکا شدن سخن می گوید. بهایی و از فراماسونرهای معروف، دارای کارنامه­ ای مملو از خدمات شاه­ پسندانه در رژیم پهلوی، ضد اسلام و مذهب تشیع، سرپرست مرکز ایران­ شناسی دانشگاه کلمبیا (از بازوهای تحقیقاتی سازمان CIA) و عضو لژ فراماسونری مهر.[3] اعضای این لژ در تحریف تاریخ ادبیات اسلام و ایران، کم­رنگ جلوه دادن فرهنگ و هنر اسلامی و بزرگ­نمایی فرهنگ شرک­ آمیز قبل از اسلام یدی طولانی داشته و دارند.

بنیاد کیان که یکی از محافلی است که با بودجه­ ای کلان در آمریکا تأسیس شده است، معتقد است برای حل مسایل کشور باید از غرب کارخانه­ آدم­ سازی وارد کرد. به همین علت تلاش زیادی در ترویج فرهنگ و اندیشه­ غربی در میان به خصوص قشر دانشگاهی انجام می ­دهد. یکی از اعضای بنیاد کیان و از فعالین پروژه­ ایرانیکا می­ گوید: "دانشگاه ­های آمریکا به خصوص دانشگاه کلمبیا تحت نظارت CIA می باشند و اگر ایرانیکا و بنیاد کیان از آن­ها کمک مالی دریافت می­ کنند به این دلیل است که آن­ها نیز خواستار ترویج فرهنگ باستانی ایران در مقابل فرهنگ اسلامی هستند." [4]

در پایان ذکر این نکته لازم است که آمریکا امروز دارای 2500 مرکز تحقیقات استراتژیک است. 2500 مرکز تحقیقاتی با تعداد بی­شماری محقق از سراسر دنیا که به صورت گسترده در حال مطالعه برای حفظ تمدن حریص و سیری­ ناپذیر غرب و نابودی سایر تمدن­ های بشری می­ باشند.

"ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالفیم. ما با فرهنگ استعماری مخالفیم؛ ما با آن چیزی مخالفیم که در خدمت اجانب برای عقب نگه داشتن جوان­ های ما و اتلاف نیروی انسانی ما استفاده می­ شود."

بخشی از بیانات امام خمینی(ره) در بهشت زهرا(س)  - 1357/11/12

 

ارجاعات:

[1] The Clash of Civilization

[2] در اینترنت جستجو کنید: دوئل عشقی

[3] در آمریکا بعضی از دانشگاه­ ها برای مراکزی مانند سیا و پنتاگون به طور رسمی یا نیمه رسمی فعالیت پژوهشی انجام می ­دهند. به عنوان مثال دانشگاه استنفورد از پنتاگون و دانشگاه­های هاروارد و برکلی از سازمان سیا سفارشات تحقیقاتی می ­گیرند.

[4] کتاب هویت، نوشته­ مسعود خرم، با تصرف

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟