دیدبان

گزارش مخفی اسرائیل درباره توافق

گزارش مخفی اسرائیل درباره توافق

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، صداهایی از درون برخی نهادهای اسرائیلی به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد، تظاهر «بنیامین نتانیاهو» به مخالفت با کل آنچه به توافق هسته‌ای ایران و غرب معروف شده، برای ادامه جنجال او علیه ایران در جامعه و کنگره آمریکا و فضای غرب است.

«امیر اورن» تحلیلگر امور امنیتی روزنامه «هاآرتص» اسرائیل، در گزارشی با انتقاد از سکوت مطلق «هرتسی هلیوی» رئیس شعبه اطلاعات نظامی اسرائیل و سرتیپ «ایلی بن مئیر» رئیس یگان پژوهش اطلاعات در قبال ابعاد توافق هسته‌ای، فاش کرد که این دو تلاش مستمر می‌کنند تا هر صدایی که مخالف شیوه کنونی بنیامین نتانیاهوست خفه کنند در حالی که این دو قسم خورده‌اند در خدمت اهداف اسرائیل باشند نه اهداف نخست‌وزیر.

اورن در ادامه نوشت که شعبه پژوهش در نهاد اطلاعات نظامی، کسانی هستند که معتقدند ارزیابی نشان می‌دهد که توافق هسته‌ای نکات مثبت زیادی دارد. او در این خصوص به دور شدن ایران از آنچه آن را «ساخت سلاح اتمی» نامید، اشاره کرد که از سه ماه به یک سال افزایش یافته است.

هاآرتص نوشت: این گزارش به رئیس اطلاعات نظامی و گادی ایزنکوت رئیس ستاد مشترک منتقل شد اما هر دو این گزارش را مخفی نگاه داشتند حال آنکه چنین امری غیرعادی است و وظیفه بخش مراقبت، این است که نظرات مخالف نتانیاهو را نیز منعکس کند.

به عقیده این تحلیلگر اسرائیلی، علتی که سبب شده نتانیاهو چنین گزارش‌هایی را درباره توافق هسته‌ای مخفی نگاه دارد، نگرانی‌اش از این است که حقیقت برای افکار عمومی آمریکا و همچنین کنگره این کشور روشن شود که در این خصوص میان اسرائیلی‌ها اختلاف است بنابراین تلاش می‌کند وانمود کند که اسرائیلی‌ها هم در این خصوص متحد هستند.

به گفته اورن، افسران اسرائیلی که در این کار به نتانیاهو کمک می‌کنند «خائن» هستند و زمانی که برخی نهادها یا مسئولان سیاسی چنین گزارش‌ها و ارزیابی‌هایی را که اطلاعاتی متعلق به سرنوشت خط تل‌آویو-واشنگتن است، مخفی می‌کنند، در حقیقت اقدامی مشکوک است.

اورن در این گزارش ضمن اعلام اینکه نهادهای مسئول ارزیابی‌های اطلاعاتی ضعیف و ساکت‌ هستند، نتانیاهو را مسئول نخست «موساد» دانست و گفت که سطوح حرفه‌ای در موساد و وزارت خارجه و همچنین سازمان اطلاعات و امنیت داخلی (شاباک یا شین‌بت) صدای خود را بلند نمی‌کنند در حالی که می‌بایست ارزیابی‌ خود را اعلام کنند... اما رؤسای این نهادها هم افرادی مطیع هستند ولی نباید به خود دروغ بگویند.

این تحلیلگر امنیتی صهیونیستی سه مسئله را ذکر کرد که نتانیاهو و متحدانش تلاش می‌کنند آن را مخفی کنند؛ اول، چه کسانی با توافق هسته‌ای موافقند، چه کسانی مخالفند و توافق به سود چه کسانی است؛ دوم، سرنوشت روابط اسرائیل آمریکا پس از رویارویی نتانیاهو-اوباما و سوم، زیان تغذیه اطلاعاتی که نان شب دستگاه اطلاعاتی نظامی به شمار می‌رود اما نتانیاهو از آن صرف نظر کرده است تا در کنگره آمریکا موافقان بیشتری در مقابل اوباما به دست آورد.

به نظر اورن، شاید هر چند این توافق نکاتی مثبت اقتصادی و سیاسی برای ایران و متحدانش در منطقه دارد و به تقویت محور مقاومت در منطقه منجر می‌شود اما نتانیاهو تلاش می‌کند نکات مثبت آن [برای اسرائیل] را مخفی کند تا مخالفانش در آمریکا از این نکات علیه‌ش استفاده نکنند.

«زهیر اندوراس» تحلیلگر عرب در این خصوص در روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» که از لندن بروزرسانی می‌شود، نوشت: دیگر برای همه ناظران سیاسی روشن شده است که بنیامین نتانیاهو همه سران امنیتی و نظامی را تحت اختیار خودش در آورده تا حملات بی‌امانی به توافق هسته‌ای ایران و غرب انجام دهد و بر همین اساس می‌توان گفت که الان هیچ صدایی جز علیه توافق با ایران بلند نیست و این مسئله، این واقعیت را نشان می‌دهد که اطلاعات نظامی اسرائیل برخی صداهای مخالف را ساکت می‌کند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن