دیدبان

شباهت روحانی و احمدی نژاد در سفرهای استانی

شباهت روحانی و احمدی نژاد در سفرهای استانی

به گزارش دیدبان به نقل از مشرق، سفرهای استانی یکی از سنت‌های مناسبی بود که در دوره احمدی‌نژاد پایه‌گذاری شد، اما همین سنت به‌مرور دچار آفت‌هایی شد که هم در دوره احمدی‌نژاد و هم در دوره روحانی مشاهده شد. این آفت‌ها را در چهار بخش مرور خواهیم کرد.

۱. انتقاد از عملکرد دولت‌های گذشته

در دولت نهم، احمدی‌نژاد انتقادهای زیادی به دولت‌های قبل وارد می‌کرد و در بسیاری از موارد آن‌ها را فاسد می‌خواند. یکی از این موارد، مربوط به سفر استانی وی به رشت است که آنجا درباره شرکت الکتریک ایران می‌گوید: «طی ۱۵ سال تحت عنوان خصوصی‌سازی قریب ۳ هزار میلیارد تومان از ثروت ملت ایران توزیع شد، بخشی از آن‌هم در همین استان گیلان با توافق در اختیار عده‌ای خاص قرار گرفت که بعد گزارش آن را گرفتم؛ مثل همین شرکت الکتریک ایران یک ثروت با ارزش که با قیمت بسیار پایین در اختیار عده‌ای خاص گرفت. آن‌ها علی‌رغم تعهدی که دادند که باید گسترش می‌دادند، حفظ می‌کردند و حقوق کارگران را می‌پرداختند، متأسفانه فقط به دنبال بهره‌مندی شخصی، بیکار کردن کارگران و فرصت‌طلبی بودند. امروز علاوه بر اینکه ان‌شاءالله دولت تلاش خواهد کرد ثروت انباشته را عادلانه توزیع کند، به فضل الهی در همین سفر هم تصمیمات قاطعی برای احقاق حقوق کارگران و حقوق ملت ایران اتخاذ خواهد شد.

 

http://www.jahannews.com/images/docs/000437/n00437607-t.jpg

http://www.jahannews.com/images/docs/files/000437/nf00437607-1.jpg


روحانی نیز در این زمینه حملات بسیار شدیدی به دولت قبل کرد و اعضای دولت قبل را متهم به فساد و بی‌عقلی کرد. وی در سخنان خود در شورای اداری چهارمحال و بختیاری درباره دولت قبل گفت: «مگر برخی می‌توانند این دولت پاک را لکه‌دار کنند؟ فساد غرق‌شده سال‌های پیش را مگر می‌شود با این سروصداها شست؟ باید بیایند و جواب بدهند. ... می‌گویند "چه دارد آن‌کسی که عقل ندارد و چه ندارد آن‌کسی که عقل دارد؟" با بی‌عقلی‌ها کاری کردند که آن‌ها بیایند و نفت ما را تحریم کنند. ... تحت نام دور زدن تحریم‌ها، نفت را دادند به عده‌ای و بردند و خوردند و ملت ایران را دور زدند.

۲. استفاده از دانش آموزان، دانشجویان و کارمندان برای استقبال

یکی از انتقادهای مهمی که به سفرهای استانی در دولت قبل وارد می‌شد، بحث تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات برای استقبال از رئیس‌جمهور بود. این اقدام در دولت فعلی نیز در سفرهای استانی وجود دارد. در ادامه عکس‌های مربوط به دولت قبل و دولت فعلی را مشاهده می‌کنید. مرتضی الویری در این زمینه می‌گوید: «بنده در زمینه سفرهای استانی به ایشان انتقاد دارم. بنده معتقدم سفرهای آقای روحانی با خصوصیاتی که مشاهده می‌کنیم یادآور سفرهای آقای احمدی‌نژاد است که در راستای سیاست‌های پوپولیستی دولت گذشته قرار داشت. اینکه عده‌ای از مردم به دنبال اتومبیل آقای روحانی در شهرهای مختلف کشور راه بیفتند و در حمایت از ایشان شعار بدهند زیبنده یک دولت تعقل‌گرا که از شعارهای پوپولیستی فاصله دارد، نیست.»

http://www.jahannews.com/images/docs/files/000437/nf00437607-2.jpg

http://www.jahannews.com/images/docs/files/000437/nf00437607-3.jpg

۳. استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغ سفر استانی رئیس‌جمهور

طی ریاست جمهوری احمدی‌نژاد و روحانی از امکانات دولتی برای تبلیغ سفر رئیس‌جمهور به استان‌ها استفاده می‌شد که در این زمینه نیز عکس‌ها گویا هستند.










مثلاً، انتشار دستور مسئولین استان خوزستان برای استقبال از رئیس‌جمهور جنجال زیادی علیه دولت به پا کرد و احتمالاً به همین دلیل، با تصمیم اخذشده برای دومین سفر روحانی، استاندار هرمزگان از مردم خواسته است تا به روحانی نامه ننویسند و به‌جای آن مسائل و مشکلات را از طریق شماره ۱۱۱ بیان و پیگیری کنند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن