دیدبان
وزیری که به BBC مجوز داد

جنتی هفته نامه 9 دی را تهدید به لغو مجوز کرد

جنتی هفته نامه 9 دی را تهدید به لغو مجوز کرد

به گزارش دیدبان به نقل از فارس، جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم روز خبرنگار که با حضور وزیر امور خارجه و معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد هم‌اکنون در تالار وحدت در حال برگزاری است، به سؤالات برخی خبرنگاران پاسخ داد.

جنتی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص بازگشایی مجدد انجمن صنفی روزنامه‌نگاران منحل‌شده گفت: برای بازگشایی این انجمن، در دولت یازدهم دو جلسه در سطح وزرا به اتفاق وزیر کار و وزیر اطلاعات برگزار کردیم و چند جلسه نیز در سطح معاونین وزرا داشتیم.

وی ادامه داد: در اولین جلسه وزرا تصمیم بر آن شد که وزارت اطلاعات شکایت خود را از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از دستگاه قضایی پس بگیرد تا دستگاه قضا بهانه‌ای برای ادامه پلمب نداشته باشد، این کار را وزارت اطلاعات انجام داد، اما دستگاه گفت خودمان در مورد این مجموعه حرف داریم.

جنتی ادامه داد: بحثی که وزارت کار در خصوص انجمن‌های صنفی مطرح می‌کند این است که هر استانی یک انجمن صنفی استانی تشکیل دهد و کانون انجمن‌های صنفی از این طریق می‌تواند به صورت قانونی تشکیل شود. این موضوعی است که سایر دوستان و وزرا نیز آن را تأیید می‌کنند چون منطبق با قانون است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برخی دوستان گاهی مطرح می‌کنند که وزارت ارشاد به دنبال تشکل‌سازی است، اما ما به دنبال ساختن تشکل نیستیم و سعی کرده‌ایم هماهنگ‌کننده باشیم و نمی‌توانیم مانع از تشکیل انجمن صنفی شویم که درخواست خود را را ارائه دادند.

جنتی در ادامه در خصوص برخورد دستگاه قضا و مأموران انتظامی با عکاسان خبری گفت: در حوزه قضایی شعبه‌ای برای امور رسانه‌ها ایجاد شده است و تلاش داریم هماهنگی‌هایی را در این زمینه انجام دهیم تا این مشکلات به حداقل برسد، اما باید برخی رفتارها را نیز تحمل کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به توقیف هفته‌نامه 9 دی نیز اشاره کرد و گفت: براساس آنچه که شورای عالی امنیت ملی در مورد مسائل هسته‌ای ابلاغ کرده بود، قرار بود خط قرمزهایی را مطبوعات رعایت کنند، اما نشریه 9 دی که برای چهارمین بار توقیف می‌شود و بلافاصله به دادگاه روحانیت رفته و تبرئه می‌شود و برمی‌گردد، در این مدت به صورت مرتب تیترهای نامناسب و خنده‌داری را منتشر می‌کرد و رسماً علیه مصوبه شورای عالی امنیت ملی عمل کرده است.

جنتی اظهار داشت: بالاخره در هر کشوری و در هر شرایطی چهارچوب‌های امنیتی وجود دارد که رسانه‌ها حقیقتاً به آنها عمل می‌کنند، این چهارمین بار است که تخلفاتی از این نشریه سر می‌زند و بنده اعلام می‌کنم به دلیل اصرار این نشریه بر تخلف از قانون، اگر این بار تخلفی از این نشریه سر بزند، لغو مجوز خواهد شد.

وی افزود: در هیأت نظارت بر مطبوعات در خصوص تذکرهایی که به مطبوعات داده می‌شود، از مدیران مسئول دعوت می‌شود که برای دفاع بیایند و توضیحات خود را ارائه دهند و من فکر می‌کنم این موضوع تا حدی می‌تواند از تنش‌ها کاهش دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری در خصوص نویسندگان ممنوع‌القلم گفت: ما خبرنگار و نویسنده ممنوع‌القلم نداریم و اینها را دستگاه قضا ممنوع‌القلم کرده است و اگر در خصوص هر کدام جداگانه درخواستی به ما ارائه شود، سعی می‌کنیم مشکل آنها را حل کنیم.

جنتی افزود: در حوزه کتاب هیچ نویسنده ممنوع‌القلمی نداریم و تمام کسانی که قلم می‌زنند براساس محتوا مجوز گرفته‌اند و باز هم تکرار می‌کنم برای پیگیری وضعیت نویسندگان ممنوع‌القلم، درخواست‌ها ارائه شود و بنده شخصاً این موضوع را پیگیری می‌کنم.

وی با اشاره به وضعیت رسانه‌های محلی افزود: ما امتیازاتی را برای رسانه‌های محلی درنظر گرفته‌ایم که حتی برای پرداخت یارانه در مناطق محروم نیز آنها از امتیازات ویژه‌ای برخوردارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اعطای مجوز صدور نشریه به نمایندگان مجلس نیز اشاره کرد و ادامه داد: ما هم‌اکنون نزدیک به 7 هزار نشریه داریم که بسیاری از آنها مشمول ماده 16 است و چون مدت زیادی منتشر نشده‌اند، باید لغو پروانه شوند که پس از چند بار پیگیری، اگر انتشار آنها صورت نگیرد، لغو مجوز انجام می‌شود.

جنتی تصریح کرد: در هیأت نظارت بر مطبوعات تصمیم گرفته شده است که فعلاً به هیچ‌کدام از نمایندگان مجلس مجوز صدور نشریه داده نشود.

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن