دیدبان
رییس اتحادیه مشاوران املاک:

آخوندی علاقه‌ ای به شنیدن نظرات بخش خصوصی ندارد

آخوندی علاقه‌ ای به شنیدن نظرات بخش خصوصی ندارد

دیدبان: آیا رکود پایان یافته و دوران افزایش قیمت در راه است؟ آیا دوباره افزایش قیمت به بازار مسکن برمی‌گردد؟ آیا توافق هسته‌ای کمکی به عبور از رکود بخش مسکن می‌کند؟

این‌ها سوالاتی است که این روزها فکر هر متقاضی خرید خانه‌ای را درگیر کرده است، اما با این وجود، امید آن‌چنانی برای خانه‌دار شدن آن دسته از افراد جامعه وجود ندارد که از توانایی مالی حداقلی برخوردارند؛ چراکه نیم‌نگاهی به وضعیت بازار، از قیمت‌های بالای خانه خبر می‌دهد.

در این خصوص حسام عقبایی، رییس اتحادیه مشاوران املاک تاکید دارد که کاهش قدرت خرید مردم در سال‌های اخیر، بر تعداد مستاجران افزوده است.

وی در گفت‌وگو با «افکارنیوز» عنوان کرد: بخش مسکن در سال‌های اخیر از بی‌برنامه‌گی رنج برده و هر وزیری هم که سر کار آمده، هر کاری دلش خواسته، کرده است. آنچه در ادامه می‌خوانید، مشروح گفت‌وگوی «افکارنیوز» با حسام عقبایی است.

* برآوردهایی که از بازار مسکن وجود دارد، این است که رکود در بخش مسکن تا پایان امسال ادامه خواهد داشت و احتمالا در سال آینده نیز با رکود در بازار مواجه خواهیم بود. آیا شما هم چنین ارزیابی‌ای را دارید؟

من چنین ارزیابی‌ای را ندارم. چشم‌انداز من این است که تا پایان امسال وضعیت معاملات مسکن مطمئنا از ۶ ماه اول بهتر خواهد شد و در سال ۱۳۹۵ وضعیت بازار حتی نسبت به ۶ ماهه دوم ۱۳۹۶ بهتر خواهد بود.

* استدلال شما در این رابطه چیست؟

ببینید، دو سال و نیم از رکود بازار مسکن می‌گذرد و در تاریخ ۲۰ ساله گذشته به طور معمول بعد از دو سال خروج از رکود اتفاق می‌افتد. همچنین ما الان یک حجم انباشته‌ای را در بازار مسکن داریم که انتظار تثبیت وضعیت سیاسی و اقتصادی در کشور را داشتند و بعد از توافق به بازار ورود پیدا خواهند کرد.

نکته سوم این است که مدیریت حوزه بانکی و اخطارهایی که به بانک مرکزی و بانک‌ها از ناحیه شورای پول و اعتبار در خصوص خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری داده شده، مطمئنا تزریق پول را به حوزه مسکن بیشتر می‌کند و از عوامل رونق بازار مسکن خواهد بود.

از سوی دیگر، ارائه تسهیلات بانکی در سال آینده از طریق بانک مسکن تقاضا را بالا می‌برد و از همین الان مطالبات را بالا برده و از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید ساختمان بوده است و مطمئنا از اواخر امسال و ابتدای سال آینده رونق در بازار را شاهد خواهیم بود.

همه این عوامل از نظر من می‌تواند باعث رشد معاملات مسکن شود و در

به نظر من توافق هسته‌ای اثر آن‌چنانی روی بازار مسکن نخواهد داشت.

سال ۱۳۹۵ وضعیت بهتر خواهد شد.

* این رونق می‌تواند به معنای افزایش قیمت هم باشد؟

در سال ۱۳۹۴ خیر.

* در سال ۱۳۹۵ چه؟

الان زود است در مورد آن قضاوت کنیم.

* در بازار اجاره چه؟

تقریبا تثبیت قیمت‌ها را در این بازار شاهد بودیم و ما حدود ۱۰ درصد افزایش اجاره را گفتیم و امید داریم تا پایان شهریور این تثبیت قیمت‌ها ادامه داشته باشد که فصل اصلی نقل و انتقال است.

* افزایش قیمت‌هایی که در سال‌های اخیر در بازار مسکن اتفاق افتاده، چقدر باعث افزایش تعداد اجاره‌نشین‌ها شده است.

در مجموع کاهش قدرت خرید مردم از جمله عوامل تعداد مستاجران در کشور است که پول ندارند خانه بخرند و در نهایت به جرگه مستاجران اضافه می‌شوند. این موضوع در سال‌های اخیر نیز عامل افزایش تعداد مستاجران بوده است.

* توافق هسته‌ای چه تاثیری روی بازار مسکن خواهد داشت؟

به نظر من توافق هسته‌ای اثر آن‌چنانی روی بازار مسکن نخواهد داشت.

* باعث تحریک بازار نمی‌شود؟

توافق که در ابتدای راه است و بعد هم اقتصاد ما که به صورت مستقیم ارتباطی با مسایل سیاسی ندارد؛ آن هم اقتصاد مسکن که وابسته به ۱۲۰۰ شغل دیگر است. اما در مجموع تثبیت اقتصاد کمک می‌کند که وضعیت بهتر شود، ولی این‌که بگوییم مسایل سیاسی خیلی مستقیم با بخش مسکن در ارتباط است و می‌تواند روی تحرک بازار مسکن اثر بگذارد، این‌گونه نیست.

* حادترین مشکل بخش مسکن در سال‌های اخیر چه بوده است؟

بیشترین مشکلی که در سال‌های اخیر بخش مسکن داشته، بی‌برنامه‌گی بوده و هیچ برنامه‌ای وجود نداشته است. هر وزیری هم سر کار آمده، هر کاری دلش خواسته، کرده است.

* در دو سال اخیر چه؟ شما برنامه‌ای دیده‌اید که بخواهد به بازار کمک کند؟

به نظر من وزارت راه و شهرسازی هیچ‌گونه خروجی‌ای که برای توسعه مسکن برای مردم نداشته است.

* طرح جامع مسکن چه؟ این طرح نمی‌تواند به وضعیت بخش مسکن کمک کند؟

طرح جامع مسکن زمان‌بر است و خروجی آن بالاخره برنامه میان‌مدت و درازمدت دارد. بعد هم باید ببینیم دولت‌ها چقدر پایبند به طرح جامع مسکن می‌مانند و درباره آن قضاوت کردن زود است.

* بهترین برنامه‌ای که شما به‌عنوان رییس اتحادیه برای حل مشکلات مسکن می‌توانید به دولت پیشنهاد دهید، چیست؟

ما قبلا پیشنهادات خود را عنوان کرده‌ایم، اما وزارت راه و شهرسازی گوش نمی‌کند و وزیر کار خود را می‌کند. من چندین بار پیشنهادات خود را مطرح کرده‌ام و اگر آقای وزیر علاقه‌مند به شنیدن نظرات بخش خصوصی باشد، می‌تواند از بخش خصوصی در حوزه تولیدکنندگان و مشاوران املاک دعوت کنند و ما آن‌جا نظرات خود را ارائه می‌دهیم.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن