دیدبان

طرح پرداخت ۴ میلیون دلار به گروگان‌های لانه جاسوسی!

طرح پرداخت ۴ میلیون دلار به گروگان‌های لانه جاسوسی!

به گزارش دیدبان به نقل از کیهان ، عده‌ای معتقدند که توافق وین و قطعنامه ۲۲۳۱ ضریب امنیت کشور را افزایش می‌دهد و سایه تهدید را از سر ایران برمی چیند. هرچند که اظهارات عاجزانه مقامات آمریکایی درخصوص حمله به ایران بیشتر به یک بلوف تکراری شبیه است اما باید به این موضوع توجه داشت که دشمن هیچگاه از ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران دست برنمی دارد و به هر طریقی به دنبال ایجاد مسیری برای ورود به روزنه‌های امنیتی کشور است.

گزارش بازرسی از مراکز خاص در خدمت اهداف نظامی

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید، چندی پیش در نشست خبری با تأکید بر اینکه یکی از مزایای بازرسی از ایران، افزایش اطلاعات در مورد اهداف احتمالی و بالا رفتن دقت به هنگام اقدام نظامی در ایران خواهد بود تأکید کرد:«نکته کلیدی این است که (پس از توافق) گزینه نظامی تقویت هم می‌شود، چراکه طی این سال‌ها ما جزئیات بیشتری از برنامه هسته‌ای ایران جمع‌آوری خواهیم کرد.»

علیرغم هیاهوی رسانه‌ای ذوق زدگان درخصوص افزایش ضریب امنیت کشور پس از توافق باید گفت:اگر منظور از تهدید، لفاظی های آمریکایی هاست،نه تنها این تهدیدها در کوران مذاکرات مرتبا تکرار می‌شد، بلکه با پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ مقامات آمریکایی هنوز این عادت ابلهانه را ترک نکرده‌اند و حتی افزایش نیز یافته است.

اما اگر منظور یک تهدید واقعی و عملیاتی است، باید گفت متاسفانه و برخلاف تصور عمومی و فضاسازی آگاهانه رسانه های غربی و ذوق زدگان داخلی، توافق هسته ای - با توجه به بازرسی‌ها و کمیت و کیفیت نظارت - نه تنها احتمال جنگ و درگیری را کاهش نمی دهد بلکه به شدت در این راستا عمل می کند. شاید ادعای عجیبی به نظر برسد اما با دقت در جزئیات ماجرا به حقیقی بودن آن پی خواهید برد.

از ابتدای گشوده شدن پرونده بحران جعلی فعالیت هسته ای ایران، گزینه نظامی روی میز آمریکایی‌ها بوده است. آنها در ظاهر تجهیزات لازم برای یک حمله به تاسیسات هسته ای ایران را هم دارند. اما چرا تا کنون از آن استفاده نکرده‌اند؟ فارغ از بحث پاسخ سخت و شکننده ایران به چنین تجاوزی، پاسخ کلیدی این است؛ این حمله چقدر موثر است؟ به اعتراف خود غربی‌ها تقریباً هیچ. زیرا آمریکا از اطلاعات مفصل درباره زنجیره تامین‌کننده برنامه ایران که امکان تولید سانتریفیوژهای تازه را می دهد، محروم است و به این ترتیب ایران می‌تواند به سرعت این چرخه را بازسازی کرده و حتی گسترش دهد.

توافق نهایی، جای خالی پازل اطلاعاتی آمریکا را پر می‌کند

توافق نهایی به شکلی تاسف بار جای خالی پازل اطلاعاتی آمریکا را در این زمینه پر کرده و در واقع ضریب موفقیت یک حمله را تضمین می کند چرا که براساس این توافق بازرسان پیوسته بر زنجیره تامین ایران نظارت خواهند داشت و تاکید می کند که «ساخت سانتریفیوژ ایران متوقف خواهد شد و تحت نظارت ممتد قرار خواهد گرفت.» علاوه بر این، ایران فقط اجازه خواهد داشت اقلام هسته ای را از طریق یک کانال خرید مشخص و تحت نظارت غرب تهیه کند. از جنبه اطلاعاتی، این یک فرصت بی سابقه برای جمع آوری و تحلیل اطلاعات در خصوص مولفه های اساسی توانایی ایران برای احیای برنامه هسته ای است. در چنین شرایطی حمله نظامی، برنامه هسته ای ایران را می تواند حتی بیش از یک دهه متوقف کند. در حالی که پیش از داشتن این اطلاعات، این وقفه در خوش بینانه ترین حالت کمتر از ۲ سال است.

براساس این توافق ایران باید مجموعه سانتریفیوژهای خود را در مرکز غنی سازی نطنز متمرکز و به میزان زیادی ذخیره اورانیوم غنای پایین خود را کم کند. علی رغم زیرزمینی بودن نطنز، در برابر فردو که چندین برابر عمق بیشتری دارد این مرکز آسیب پذیرتر بوده و می‌تواند هدفی برای یک حمله نظامی باشد. آمریکایی‌ها که می دانند قادر به تخریب مرکز فردو نیستند، به شکلی عجیب و غریب اصرار دارند که این مرکز تبدیل به جایی برای تحقیق و توسعه(ده‌ها متر زیر زمین و در دل کوه!) شده و حتی یک گرم اورانیوم غنی سازی شده نیز در آن نباید وجود داشته باشد.

رابطه توافق نهایی و فصل هفتم منشور سازمان ملل

یکی دیگر از دلایل اصلی اینکه آمریکایی‌ها هزینه اقدام نظامی را از فایده آن بیشتر می‌دانند، این است که حمله نظامی صفحه شطرنج سیاسی را به هم می ریزد. فروپاشی ائتلافی که آمریکا طی سال‌ها و به زحمت علیه جمهوری اسلامی ایجاد کرده و پایان رژیم تحریم‌ها اولین و آنی ترین تاثیر حمله نظامی خواهد بود. حال تصور کنید که پس از توافق نظامی گروه های بازرسی آژانس یکی پس از دیگری وارد کشور شوند و بخواهند به هر مرکزی سر بزنند و اطلاعات جمع آوری کنند. بدون شک این روند باید جایی متوقف شود. اما اگر بنای آژانس بر عدم توقف و باز نگه داشتن این پرونده ساختگی باشد، که هست چه؟ آنوقت اجازه ندادن به بازرسان برای دسترسی به یک مرکز خاص، اول داستان خواهد بود! در چنین شرایطی بهانه ای کاملاً دنیاپسند برای یک حمله مهیا خواهد شد. ایران از توافق سرپیچی کرده و براساس فصل هفتم منشور باید تنبیه شود!

بر این اساس باید توجه داشت پذیرش توافقی که راه را برای بهانه جویی طرف مقابل بازگذاشته، نهادهای امتحان پس داده و آلت دست را مرجع داوری قرار داده و نقاط کور را برای سازمان های اطلاعاتی غرب روشن می‌سازد، نه تنها مسائل سیاسی و اقتصادی کشور را حل نمی کند بلکه می تواند در پروسه ای گام به گام مخاطرات شدید امنیتی نیز به همراه داشته باشد.
علت قاطعیت خاص بیانات رهبر معظم انقلاب را باید در چنین واقعیاتی جستجو کرد. بی علت نیست که ایشان در دانشگاه افسری امام حسین(ع) می گویند: «اجازه هیچ گونه بازرسی از هیچ یک از مراکز نظامی و همچنین گفتگو با دانشمندان هسته ای و سایر رشته های حساس و اهانت به حریم آنها، داده نخواهد شد. این موضوع را دشمنان نظام اسلامی و همه کسانی که منتظر تصمیم نظام هستند، به روشنی متوجه شوند».

اوباما: پس از ۱۵ سال، شرایط برای اقدام نظامی مناسب‌تر است

در همین حال،«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس تلفنی با گروه‌های حامی توافق هسته‌ای در اظهار نظری گستاخانه مدعی شد: ایران، یک رژیم دین‌سالار بی‌رحم و حامی تروریسم است .اوباما افزود: پس از ۱۵ سال، شرایط برای اقدام نظامی مناسب‌تر است.
وی در ادامه گفت: بازرسی‌ها پس از دو رئیس‌جمهور بعدی هم ادامه دارد.

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: تامین امنیت اسرائیل به عنوان بزرگترین متحد آمریکا در منطقه، استفاده از موضع قدرت برای یافتن راهکارهای دیپلماتیک و تمرکز بر موضوع تسلیحات هسته‌ای در سیاست خارجی موضوعاتی هستند که در توافق تاریخی‌ای که اخیرا بین ایران و کل جامعه جهانی! به دست آمد، با قدرت اعمال شد. اوباما افزود: توافق اخیر،یک توافق خوب است که باید به آن افتخار کنیم.

وی مدعی شد: این توافق چهار مسیر اصلی ایران برای رسیدن به یک سلاح هسته‌ای را قطع می‌کند. برای ده سال ابتدایی، این توافق به میزان قابل توجهی برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کند.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت: توافق وین،تاسیسات زیرزمینی را که بستنشان از راه‌های دیگر احتمالا شدنی نبود را می‌بندد.

ایران تحت شدیدترین بازرسی‌ها در تاریخ خواهد بود

اوباما افزود: در طول این مدت، تحقیقات و توسعه‌ای که ایران می‌تواند در زمینه توان هسته‌ای انجام دهد، کاملا محدود خواهد بود.

وی تصریح کرد: ایران تحت شدیدترین بازرسی‌ها در تاریخ خواهد بود.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت: حتی با رفع تحریم‌ها، آن‌ها برای رسیدن به جایی که اگر تحریم‌ها اصلا نبود می‌رسیدند، ۲۰ تا ۲۲ سال زمان می‌خواهند.

اگر توافق رد شود در دنیا بی‌اعتبار می‌شویم

اوباما مدعی شد: ساختاری که در نظر گرفته شده، به نحوی است که ما می‌توانیم بر هر نوع مخالفتی که ایران ممکن است با دسترسی به هر سایتی، اعلام‌شده یا اعلام‌نشده، داشته باشد، غلبه کنیم و اگر آن‌ها همکاری نکردند، آن وقت باز هم ما در موضعی خواهیم بود که تحریم‌ها را سرجایشان بازگردانیم.

وی همچنین مدعی شد: ما طبق این توافق، قادر خواهیم بود براساس اختیارات بین‌المللی که از میان نمی‌روند، با تسلیح حزب‌الله مقابله کنیم.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت: دست کشیدن ایران از برنامه هسته‌ای، توهم است.
اوباما افزود: اگر توافق رد شود، در دنیا بی‌اعتبار می‌شویم.

هاآرتص: یهودیان آمریکا مخالف توافق هسته‌ای نیستند

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشت: کنسول‌گری اسرائیل در فیلادلفیا در نامه‌ای محرمانه به تل آویو تاکید کرده که یهودیان آمریکا مخالف توافق هسته‌ای نیستند.

پایگاه خبری یورو ریپورتر در گزارشی اعلام کرد: یک سخنگوی اتحادیه اروپا در پاسخ به نامه وزیر خارجه آرژانتین که از آنها خواسته بود درباره نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ توضیح بدهند گفت که علیرغم توافق هسته‌ای، حکم پلیس اینترپل مبنی بر بازداشت «احمد وحیدی» وزیر سابق دفاع ایران هنوز معتبر است.

گفتنی است سردار وحیدی در ارتباط با بمب‌گذاری در «مرکز همیاری یهودیان آرژانتین» (آمیا) هدف برخی اتهامات بی‌‌اساس قرار گرفته است. بر طبق توافق صورت گرفته میان ایران و گروه ۱+۵ برخی از مقامات ایرانی از جمله سردار وحیدی قرار است از لیست تحریم‌ها کنار گذاشته شوند.

اظهار نظر سخنگوی اتحادیه اروپا در حالی است که بخش رسانه‌ای پایگاه اینترنتی شورای وزرای اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد این شورا اولین اقدامات حقوقی برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) بین ایران و کشورهای گروه ۱+۵ را تصویب کرد.

عراقچی: بهانه‌جویی آمریکا در موضوع حقوق بشر و تروریسم بعد از توافق ادامه دارد
به گزارش خبرگزاری‌ها، «عباس عراقچی» عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در جلسه مشترک با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: برجام سند محرمانه‌ای ندارد.

عراقچی افزود: بهانه‌جویی آمریکا در موضوع حقوق بشر و تروریسم بعد از توافق ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: نگرانی جامعه تجاری ایران از تحریم‌های سوئیفت درست نیست.
معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: راکتور آب سنگین به هیچ وجه با بتن مسدود نمی‌شود.
عراقچی اظهار داشت: اگر آمریکا به تعهدات خود پایبند نباشد ایران ظرف چند سال به حالت قبل خود برمی‌گردد. در آن زمان شاهد خواهیم بود که دیگر ساختار تحریم‌ها شکست خورده و به حالت قبل بر نمی‌گردد. وی تاکید کرد: تمام نگرانی‌های مربوط به بازرسی از مراکز نظامی برطرف شده است.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: تفاهم صالحی و آمانو با عنوان «نقشه راه همکاری برجام» بین ایران و آژانس به صورت محرمانه است. عراقچی در ادامه گفت: براساس برجام اعضای ۱+۵ مکلف به تامین سوخت ۲۰ درصد برای راکتور تهران هستند. وی خاطرنشان کرد: رمز ضمانت اجرایی برجام، توانایی هسته‌ای ایران است.

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: حضور ۱۵۰ بازرس آژانس با تأیید ایران انجام می‌شود و بازرسان کانادایی و آمریکایی نمی‌توانند به ایران بیایند.

گفتنی است نشست عراقچی با کمیسیون امنیت ملی مجلس در ابتدای هفته گذشته برگزار شد ولیکن جزییات این نشست پنج شنبه هفته گذشته از طریق شبکه خبر سیما اعلام شد.

مونیز: بازرسان به سایت‌های اعلام نشده دسترسی دارند

ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در یادداشتی در پایگاه خبری «فوروارد» نوشت: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کمتر از ۲۴ ساعت به سایت‌های اعلام‌نشده ایران دسترسی خواهند داشت!

مونیز افزود: راستی‌آزمایی و دسترسی بی‌سابقه‌ای در سند برجام وجود دارد.

طرح پرداخت ۴ میلیون دلار به گروگان‌های لانه جاسوسی!

پایگاه خبری هیل در گزارشی اعلام کرد: نمایندگان کنگره طرحی را برای پرداخت ۴ میلیون دلار غرامت به هر یک از گروگان‌های سفارت آمریکا(لانه جاسوسی) در ایران آماده کردند!.
این پایگاه در خبری دیگر اعلام کرد: تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نامه‌‌ای را در این مجلس پخش کرده‌اند که در آن خطاب به باراک اوباما خواسته شده کنگره در جریان «توافق محرمانه ایران و آژانس» قرار گیرد.

اسرائیل تهدید است، نه ایران

«نوام چامسکی» تحلیلگر آمریکایی در مصاحبه با شبکه خبری «الجزیره» گفت: تهدیدات نظامی آمریکا علیه ایران، نقض منشور سازمان ملل است.
چامسکی افزود: ایران عضو پیمان «ان‌پی‌تی» است و در حقیقت اسرائیل تهدید است، نه ایران.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن