دیدبان
ازغدی در نمازجمعه تهران:

این تفکر که مشکلات با یک بده بستان حل می‌شود اشتباه است

این تفکر که مشکلات با یک بده بستان حل می‌شود اشتباه است

به گزارش دیدبان به نقل از فارس، حسن رحیم‌پور ازغدی طی سخنانی در پیش از خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام(ره) در مرقد ایشان درباره تحریف مکتب و خط امام هشدار دادند، اظهار داشت: ما به بررسی بخشی از عناصر اصلی مکتب معرفتی، اقتصادی، سیاسی، بین‌المللی، حقوقی و فرهنگی امام خواهیم پرداخت.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در مرقد امام به 5، 6 اصول اصلی مکتب امام اشاره کردند که ممکن است در معرض افراط و تفریط و تجدیدنظرطلبی و تحجرگرایی قرار بگیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی براینکه درباره امام با اغراق و مبالغه حرف نمی‌زنیم افزود: ما هیچ گاه درباره امام ادعای عصمت نکرده‌ایم و عصمت جز درباره ائمه و انبیای الهی برخلاف ضروریات تشیع است.

وی در عین حال گفت: عدالت و طهارت گاهی تا مرزهای عصمت برای غیرمعصوم پیش می‌رود و این ممکن بوده است.

رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: با وجود اینکه ما علیه قشری‌گری حرف می‌زنیم به شدت باید حساس باشیم و اجازه تفسیر به رای درباره مکتب امام با عناوینی همچون تجدیدنظرطلبی برای عدول از مکتب اما را ندهیم چراکه این خط قرمز انقلاب اسلامی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما طرفدار اجتهاد هستیم اما با تحجر و قشری‌گری و تجدیدنظرطلبی و انحراف با این خط به اسم نواندیشی مخالفیم، گفت: ما به دنبال عقلانیت جهادی به معنای محاسبات عقلانی با هدف جهادی نه با هدف سازش و عقب‌نشینی هستیم.

رحیم‌پور ازغدی در ادامه با بیان اینکه باید به شدت حساس باشیم و اجازه هیچ گونه تحریف درباره مکتب امام را ندهیم، ادامه داد: ما طرفدار احیا و اجتهاد هستیم اما هم با تحجر و قشری‌گری در باب تعریف خط امام و هم با تجدیدنظرطلبی و زاویه از این خط به اسم نواندیشی مخالفیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جوهر مکتب امام عقلانیت جهادی است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری بر لزوم ضرورت اصلی فرعی کردن مکتب امام تاکید کردند و از این رو باید به همه حرف‌های امام توجه شود به ویژه حرف‌های دو سال پایانی حضرت امام و بالاخص وصیت‌نامه ایشان؛ چراکه این مسائل چیزی نیست که بگوییم تاریخ مصرف داشته و هر کس که به انقلاب و امام که امروز جهانی شده وفادار است باید به آن توجه کند.

وی گفت: باید به آغاز نهضت امام در سال 42 تا 15 خرداد 68 توجه شود و به سمت اسلام سکولار غرب‌گرا و به سمت اسلام متحجر و ریاکار و سطحی و اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی نباید افتاد.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه نباید اجازه داد ارکان اصلی شخصیت امام مغشوش کنند و از او یک متحجر خشن یا یک لیبرال سازش‌کار معرفی کنند خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم که از امام یک چهره التقاطی، دمدمی‌مزاج و اهل دنیا نشان دهند چراکه امروز حضرت امام جهانی شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه امام بهترین تجلی اسلام در عصر ما بود یادآور شد: با توطئه موزه‌ای کردن امام و شخصی کردن امام به جای مکتبی دیدن او، باید مبارزه کنیم.

وی با بیان اینکه امام یک دیپلمات نبود بلکه یک انقلابی بزرگ جهانی بودند که برای تغییر جهان اقدام کرد و شعار داد افزود: سراسر سخنان امام از سال 42 تا 68 اصول یکسان داشت و مبتنی بر کتاب و سنت و عقلانیت جهادی بود.

رحیم‌پور ازغدی با تاکید براینکه امام با آخوندهای درباری مخالف بودند و با اسلام سکولار و واداده که مورد پسند آمریکا قرار داشت مخالفت می‌کردند، افزود: امام کسی بود که می‌گفت اگر دیدید آمریکا در سراسر جهان و خود آمریکا شروع به مسجدسازی کرد، باز هم مرگ بر آمریکا یادتان نرود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امام فرمود که نباید فریب لبخندها و وعده های شیطان را بخوریم از این رو ما سعی می‌کنیم که در این سلسله جلسات به بررسی خط امام در عرصه داخلی و خارجی و اقتصاد و فرهنگ بپردازیم.

وی با بیان اینکه رهبری در این زمینه به بحث مردم‌گرایی اسلامی و مبارزه با نابرابری اقتصادی و اشرافی‌گری در حکومت و مبارزه با استکبار و سرمایه‌داری غرب اشاره کرده‌اند، ادامه داد: امام تا آخر گفتند که ما در مسئله فلسطین و جهان اسلام با دشمن معامله نخواهیم کرد و اینها تاکتیک نبوده و اصول ما است.

رحیم‌پور ازغدی اظهار داشت: یکی از مباحثی که امروز به عنوان مقدمه جلسه اول درباره آن بحث خواهیم کرد مسئله استکبارستیزی و عقلانیت جهادی در روابط بین‌الملل است چراکه امروز مسئله هسته‌ای در شرایط حساسی است. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مکتب سیاسی امام در حوزه سیاست خارجی ادامه داد: من وارد جزئیات مسئله هسته‌ای نخواهیم شد چراکه موافقان و منتقدان درباره آن بحث می‌کنند و 3 ماه نیز برای بحث در این زمینه فرصت دارند و نباید یکدیگر را متهم کنند بلکه باید به صورت منطقی و شفاف در چارچوب اصول انقلاب در این زمینه بحث کنند.

وی با بیان اینکه تا فرصت داریم باید خط قرمزهای اسلام و امام و قانون اساسی و رهبری را مشخص کنیم و موارد مبهم و اختلافی را باید در این 3 ماه مورد بحث قرار دهیم، گفت: نمایندگان ملت در مجلس و مسئولان امنیت ملی -که در راس شورای امنیت رئیس‌جمهور حضور دارد- و دولت و مجلس و نخبگان و متخصصان حقوق بین‌الملل و مسائل هسته‌ای باید در این زمینه بحث کنند و این مسائل چیزی نیست که بخواهیم در آن یکدیگر را متهم کنیم.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه در این مسائل نمی‌توان بله یا خیر سریع گفت، اظهار داشت: در این زمینه منافع، حقوق و امنیت ملت ایران مطرح است؛ عقلانیت جهادی یعنی تعارض بین عقلانیت و جهاد تعریف نکنیم و مجاهدانه تعقل کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید نقاط مثبتی که به نفع ملت ماست رعایت شود و بخشی از آن که یک معامله مشروع بین‌المللی است و براساس آن حقوق طرفین رعایت می‌شود، طبق مصالح کشور پذیرفته شود.

وی گفت: ما متاسفانه در حال حاضر دو موضع‌گیری افراط و تفریط‌گونه در کشور داریم و هر دو فکر می‌کنند که عقلانیت و مصلحت یک طرف است و ایدئولوژی، مکتب و شرف ملی طرف دیگر در حالی که این گونه نیست و در مکتب اسلام و انقلاب اینها را در دو قطب مختلف تعریف نمی‌کنیم و اساسا جزئی از آرمان‌های انقلاب اسلامی همین مسئله مصالح و حقوق ملت است.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه بدون عبور از خط قرمزهای عزت باید بعداز سه ماه به جمع‌بندی برسیم و مسئولیت آن را نیز بپذیرند، ادامه داد: دشمنان ما منافع ملی خود را در ذیل ایدئولوژی خود یعنی لیبرال‌سرمایه‌داری تعریف می‌کنند و اصل اینکه می‌خواهند تضاد درست کنند که طرفدار آرمان یا واقع‌گرایی هستیم خود شروع یک انحراف است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه آرمان‌های ما شامل منافع مادی و معنوی ملت ایران است، افزود: طبق مکتب امام ما در مسائل هسته‌ای معتقدیم اینکه عده‌ای بگویند شکست مطلق خوردیم و همه چیز نابود شد و جام زهر را سر می‌کشیم و این معاهده ترکمانچای و کشورفروشی است منطقی نیست و هم اینکه کسانی وقتی هنوز هیچ چیز مشخص نشده جشن پیروزی می‌گیرند و می‌گویند برد- برد سه بر دو حاصل شده است هم منطقی نیست.

وی ادامه داد: چیزهایی که گفته شود باید معنی هم داشته باشد؛ باید مشخص شود کدام بخش از مسائل هسته‌ای جزو خطوط قرمز ایدئولوژیک ما نیست.

رحیم‌پور ازغدی با تاکید براینکه تفکیک مقدسات از راهبردها در همه مسائل لازم است، تصریح کرد: اینکه دایره مسائل غیراصولی را چنان گسترش دهیم که دیگر هیچ اصل اصولی در مسئله هسته‌ای باقی نماند و فکر کنیم همه مسائل و جزئیات حتی رنگ در فلان مرکز غنی‌سازی جزو اصول مقدسات است هم افراط محسوب می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جام زهر و جشن پیروزی در کار نیست، یادآور شد: مکتب سیاسی امام و خط قرمزهایی که رهبری تعیین کردند باید صد در صد رعایت شود و نباید افراط و تفریط صورت گیرد و از طرف دیگر نباید یکدیگر را به خیانت متهم کنند.

وی تصریح کرد: تعادل، منطق و اخلاق بسیار مهم است و از این رو نسبت‌هایی که به رهبری داده می‌شود باید دارای سند باشد چراکه رهبری فرمودند ما حرف‌های خصوصی نداریم، مسئله انعطاف در تاکتیک مبارزاتی یک بحث است و این با آرمان‌گرایی نیز منافات ندارد اما ذلت‌طلبی و تجدیدنظرطلبی بحث دیگری است.

رحیم‌پور ازغدی در ادامه سخنان خود در نماز جمعه تهران تاکید کرد: در همه مسائل دو خط که یک عده می‌گویند آرمان‌ستیز و واقع‌گرا خط خیانت است و اینها همان کسانی هستند که وقتی می‌گفتند شاه باید برود همین حرف ها را به امام می‌زدند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: آنها در قضیه صدام و فلسطین نیز همین مسائل را می‌گفتند، یک خط دیگر نیز تصور می‌کند که می‌تواند با آرمان‌زدگی و واقع‌گریزی انقلابی‌گری کند در حالی که این گونه نیست و انقلابی‌گری یعنی واقع‌بینی و آرمان‌گرایی مطلق.

در ادامه این سخنان رحیم‌پور ازغدی اظهار داشت: در داخل کشور برخی می‌گویند پذیرش بخش‌هایی از برجام و کل قطعنامه انفعال است و برخی دیگر خلاف این اعتقاد را دارند به هر حال باید از دو قطبی‌ کردن جامعه و نیروهای انقلاب پرهیز کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فروختن کشور و دور زدن مجلس ادبیات نامناسبی است، افزود: افرادی که تخصصی و فنی و نه جناحی صحبت می‌کنند و سوال‌های فنی و حقوقی درباره مفاد برجام و قطعنامه طرح کرده‌اند که باید به این سوالات پاسخ داده شود و نباید آنها را متهم کرد که اینها دلواپسان هستند و نمی‌خواهند که مذاکره شود.

وی با بیان اینکه نباید به منتقدان تندرو و یا هم‌فکر اسرائیل گفته شود یادآور شد: هر دو تعبیر غلط است و در این فرصت 3 ماهه‌ای که وجود دارد متخصصین باید با رعایت قانون اساسی و حقوق بین‌المللی این موضوع را بررسی کنند و شخص رئیس‌جمهور در برابر خدا و خلق مسئولیت درجه یک دارد.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه آقای رئیس‌جمهور در انتخابات وعده داد که هم چرخ اقتصاد کشور بچرخد و هم سانتریفیوژها یادآرو شد: بنابراین رئیس‌جمهور دربرابر توافق مسئول درجه اول است و در دنیا و آخرت باید پاسخگو باشد، اگر طبق وعده‌هایی که داده‌اند مسائل پیش برود به آنها تبریک می گوییم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: کسانی خواستند از صحبت‌های رهبری تناقض درآورند در حالی که تناقضی در صحبت‌های رهبری نبود و این دفعه نیز ایشان فرمودند که ما به آمریکا خوشبین نیستیم و آنها دبه درمی‌آورند اما در عین حال گفتند که ما مانع نمی‌شویم و جلو بروید و تا جایی که می‌توانیم باید منافع ملت را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه در هر مذاکره‌ای تا حدی انعطاف لازم است، افزود: این تفکر که مشکلات با یک مذاکره و بده بستان حل می‌شود اشتباه است، در هیچ کجای برجام و قطعنامه 1+5 چنین تعهدی نداده است و از این طرف اگر کسی بگوید که ما کشور را فروخته‌ایم و خط قرمزهای رهبری زیر پارفته هم افراط محسوب می‌شود.

رحیم‌پور ازغدی با تاکید براینکه مجلس و دولت باید حقوق و منافع ملی ایران و قانون اساسی را بررسی کنند اضافه کرد: شورای امنیت ملی نیز مسئولیت شرعی و قانونی دارد، ما به رئیس دولت و رئیس مجلس و شورای امنیت باید خوش‌بین باشیم و در عین حال ناظر و اهل امر به معروف و نهی از منکر.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه ادبیات اتهام باید از دو طرف کنار برود اظهار داشت: دشمن آن طرف میز نشسته و این طرف میز کسی دشمن نیست اما باید درباره اختلاف نظرها بحث شود.

وی با بیان اینکه این دو گانگی در غرب و ‌آمریکا نیز وجود دارد خاطرنشان کرد: آنها ‌آنجا می‌گویند که در مذاکرات ایران کلاه غرب و آمریکا را برداشت و حتی برخی از آنها به نمایندگان ما در مذاکرات گفته بودند که دیپلماسی خارجی ایران تحت دیپلماسی خارجی رهبر ایران نبوغ‌آمیز بود چراکه رسما از ما اعتراف گرفتید و هسته‌ای شدید و به جای اینکه چیزی بدهید تحریم‌ها را متزلزل و لغو و تعلیق می‌کنید.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: کسانی در غرب می گویند که ما ایران را بازی داده و تسلیم کردیم و ثابت کردیم که ادبیات انقلابی امام را زمین زدیم و ادبیات سازش را روی خط آوردیم و کاری کردیم که رهبر ایران بپذیرد ادبیاتی مانند ادبیات امام خمینی فایده‌ای ندارد و این شکست آرمان‌ها تلقی می‌شود و رهبر ایران را بر سر دو راهی قرار دادیم.

این استاد دانشگاه بر همین اساس افزود: آنها به زعم خود می‌گویند که اگر نظام ایران توافقنامه را نپذیرد می‌گویند ما مذاکره‌ کردیم و آنها نگذاشتند و اگر توافق و قرارداد را بپذیرند می‌گویند ما آنها را تسلیم کردیم. بنابراین آنها می‌خواهند که نتیجه برای ما باخت- باخت باشد.

وی این مسئله را توطئه دشمن دانست و گفت: اینکه می‌گویند یا کل توافق را بپذیرید یا کل آن را رد کنید توطئه دشمن است، اینجا بقالی نیست که بگویند جدا نکنید و درهم بردارید.

رحیم‌پورازغدی با تاکید براینکه نمایندگان، رئیس‌جمهور و شورای امنیت نمایندگان قانونی و مشروع ملت ایران هستند، یادآور شد: باید خیلی سریع جلوی بخش‌هایی از این توافقنامه که به ضرر منافع ملت است را بگیرند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: قرار نبوده که ما بمب اتم بسازیم و هرگز چنین حرفی نبوده و این مسئله را آنها در کاسه دنیا گذاشتند و مدعی شدند که ایران خواسته بمب اتم بسازد و ما جلوی آن را گرفته‌ایم در حالی که اگر ما می‌خواستیم قبلا بمب اتم می‌ساختیم؛ اما مسئولان تراز اول غربی نیز گفتند ایران می‌توانست سال‌ها پیش بمب اتم بسازد اما این کار را نکرده و تحریم‌ها هم ایران را از پای درنیاورده است.

رحیم‌پور ازغدی گفت: اینها باور نمی‌کردند ما بتوانیم 19 هزار سانتریفیوژ به دست نیروهای خودمان راه‌اندازی کنیم و غنی‌سازی 20 درصد کسب کنیم ولی ما توانستیم و این کار را انجام دادیم، می‌خواستند راکتور آب سنگین نداشته باشیم ولی ما ساختیم و آنها عقب‌نشینی کردند.

وی افزود:‌ مقام معظم رهبری فرمودند سست نشوید دست بالا را بگیرد و منطقی و هوشمندانه مذاکرات را پیگیری کنید؛ تعارف هم نداریم و هر جا که به نفع مردم است نمی‌پذیریم و هر جا منافات با عزت ایران ندارد می‌پذیریم بنابراین نباید از سوی موافقان و مخالفان هیجان کاذب ایجاد شود، عده‌‌ای طرفدار تسلیم شدن به غرب هستند و عده‌ای می‌گویند باید بمب اتم بسازیم در حالیکه باید مراقب باشیم به این افراط و تفریط ها دامن زده نشود چون این حرف‌ها دروغ است.

وی با بیان اینکه ملت به طور مطلق نه موافق با برجام هستند و نه مخالف عنوان کرد: در برجام بخش‌های مثبت، منفی و حتی مشکوک و خطرناک وجود دارد که باید به صورت دقیق و فنی بررسی شود و بین نیروهای داخلی نباید چندگانگی به وجود آید،‌کسانی که تصور می‌کنند ملت ایران شعور کافی ندارند ولو شعار مردم سالاری سر بدهند دشمن مردم هستند و ملت باید کاملا در جریان برجام قرار بگیرند و بدانند رئیس جمهور و مجلس چه تصمیمی می‌گیرند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ایران در حال حاضر یک قدرت اصلی جهانی است که دشمن انسجام مردم ما را هدف گرفته است، با جوسازی‌های دوگانه سعی دارند دعوای آرمان و واقعیت را برجسته‌سازی کنند و می‌گویند ادبیات ایران باید به سمت لیبرالی و جهانی شدن پیش برود، عمق نفوذ استراتژیک ایران بسیار افزایش یافته به طوری که خودشان می‌گویند امروز پنج کشور عربی به قدرت ایران ملحق شدند و می‌خواهند این قدرت را بشکنند و کاری کنند که کشورهای دیگر که از ما الهام می‌گیرند تصور کنند توان ایران تسلیم است.

وی خاطرنشان کرد: دشمن می‌خواهد جایگاه رهبری را سست کند و بگوید که رهبر ایران تسلیم شده و کوتاه آمده است و در صحبت‌های مقام معظم رهبری تناقض را به دیگران تلقین کنند و افراد نادان در ایران به این مسائل دامن می‌زنند زیرا می‌خواهند وحدت و انسجام ایران را به هم بزنند و اقتدار هسته‌ای و نظامی ما را تحت کنترل بگیرند، آنها می‌خواهند بگویند که ما در مسئله هسته‌ای امام و رهبری را تحت‌الشعاع قرار دادیم و ایران هم به زانو درآمد.

رحیم پور ازغدی ادامه داد: می‌خواهند با جنگ نیابتی و پس از آن جنگ مستقیم (که نمی‌توانند) جنگ داخلی را از طریق حضور لیبرالیسم و جریان‌های به اصطلاح میانه رو در ایران راه بیندازند و در این زمینه نقشه جامعی را دنبال می‌کنند.

وی عنوان کرد: اوباما نمی‌خواهد مثل کارتر حذف شود و جمهوری‌خواه‌ها هم می‌خواهند اینها به نتیجه نرسند و یکسری بحث داخلی دارند،‌بعد از قضیه سلاح‌های اتمی بین آمریکا و شوروی و صلح اعراب و حل مسئله فلسطین مذاکرات هسته‌ای یکی از انواع مذاکرات بزرگ است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ایران اگر بخش‌هایی از توافق را بپذیرد هم از موضع قدرت است و اجازه نمی‌دهد هیچ بخش دیگری از برجام یا هر قرارداد آشکار و پنهان به ضرر حقوق مردم تمام شوند، ملت ایران نیز در رعایت خطوط قرمزها نظارت دارند و مسئولان هم انتقادات را می‌شنوند و جواب می‌دهند.

وی افزود: عربستان پیام داده که کمک کنیم تا مشکل یمن حل شود تا در سوریه و مسئله هسته‌ای کمک کند،‌فکر کرده است که بده بستان است. اسرائیل هم گفته است حق هسته‌ای ایران در این صورت تصویب می‌شود، می‌خواهند در افکار عمومی وانمود کنند که تمام مشکلات ما با یک امضا حل می‌شود.

رحیم پور ازغدی اضافه کرد: اینکه بگوییم گفتمان مقاومت انقلابی شکست خورد یا جشن بگیریم خیانت به انقلاب است،‌نباید هیچ جسارتی به حقوق ملت شود. باید شرط و شروط داشته باشیم و با مسائل مشکوک و خلاف مقابله کنیم، ما غنی‌سازی را در مذاکرات تصویب کردیم و آنها می‌خواهند قطعنامه‌هایی که موافقت کردند زیر سوال ببرند.

وی با بیان اینکه هیچ گاه به دنبال بمب اتم نبودیم، گفت: ما هرگز به دنبال بمب اتم نبودیم که حالا بگوییم متوقف شده است، البته می‌توانیم بمب اتم بسازیم ولی این کار را نکردیم چون نخواستیم و به دنبال آن نبودیم.

وی افزود: در برجام محدودیت‌هایی وجود دارد که موقت است و آنها پذیرفتند که اجمالا تحریم‌ها از استحکام خارج شود و ممنوعیت‌هایی از قبل بود که قرار شد برطرف شود. اینها نکات مثبت برجام است. ما با نکات مثبت مخالف نیستیم. چند نکته هم وجود دارد که در این موارد سوالاتی از طرف متخصصان دلسوز بدون اتهام مطرح شد.باید بدانیم آیا خطوط کاملا مشخص شده است؟ لیست آنچه که می‌دهیم و می‌گیریم باید در دو سه ماه آینده واضح شود. آیا خطوط قرمز قطعی قانون اساسی رعایت شده است؟ محدودیت‌هایی که پذیرفتیم در باب تعلیق هسته‌ای تا چه حد است؟ در انتقال سوخت مصرف شده راکتورها چقدر محدودیت داریم؟ اینها را مردم باید بدانند.

وی اضافه کرد: ابعاد احتمال تهدیدهای نظامی آینده، نحوه برداشته شدن تحریم‌ها و تضمین آن و احتمال بازگشت تحریم‌ها با بهانه‌جویی یکی از کشورها چقدر بررسی شده است؟ آیا ریش و قیچی را به آژانس دادیم که خودش با همین کشورها است؟ گاهی ممکن است تعهدات آغاز دردسر باشد و بعد ببینیم تحریم‌ها برگشته است و از ما هم اعتراف گرفته‌اند که اگر ابهامات شفاف نشود اینگونه است.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه مجلس، دولت و شورای امنیت باید پاسخگو باشند، گفت: اینکه همه جزئیات را به رهبری ارجاع دهند درست نیست زیرا مقام معظم رهبری وظیفه ندارند در مورد تمام جزئیات نظر بدهند، ایشان خطوط قرمز را تعیین کردند.

وی اضافه کرد: هیچکس هم نباید مجلس، دولت و شورای امنیت را به خیانت متهم کند. باید مراقب باشیم که ساده‌لوح نباشیم زیرا اعتماد به دشمن ساده‌لوحانه است، آنها اعلام می‌کنند که به ایران اعتماد ندارند چطور ما می‌توانیم به آنها اعتماد کنیم؟ در همین دو هفته در مورد تهدید نظامی صحبت کردند و گفتند کارها را ادامه می‌دهیم، اینها می‌خواهند ما نباشیم. ما هم نباید بیش از اندازه ذوق‌زده شویم. زیرا خطرناک است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر ذوق زده شویم به دشمن این پیام را می‌‌دهیم که نقطه حساس ما را پیدا کردیم و از این به بعد به هر بهانه‌ای همین کار را انجام بده تا امتیاز بگیری. کسانی که گفتند تحریم‌ها باعث شد ما مذاکره کنیم باید بدانند که با این صحبت با دشمن همکاری می‌کنند و اخطار بعدی این است که اقتصاد مملکت را به مذاکرات گره نزنند.

وی خاطرنشان کرد: مبلغ بلوکه شده نیز باید شفاف شود. آمریکا می‌گوید 150 میلیارد دلار است که می‌شود 50 دلار آن را به ایران داد ولی برخی هم گفتند تا ده سال دیگر یک ریال هم به ایران برنمی‌گردد، در داخل هم چندگویی داشتیم که این مسائل باید مشخص شود. برخی قبل از مذاکرات گفتند 200 میلیارد دلار است و بعد از مذاکرات می‌گویند 7 میلیارد دلار بوده که آن هم خرج شده است، این چندگانه حرف زدن‌ها درست نیست.

رحیم پور ازغدی گفت: هم دولت قبل و هم این دولت تمام مشکلات را به تحریم ربط دادند که مردم فکر کنند حتی مشکل آب خوردن هم با تحریم حل می‌شود ولی اینگونه نیست،‌اقتصاد مملکت را معطل مذاکرات نگذارید و اجازه ندهید که نبض بازار با مدیریت سخنان اوباما و جان کری باشد،‌اقتصاد ما ربط مستقیم به مذاکرات ندارد.

وی افزود:برخی گفتند مشکلات با توافق حل می‌شود و حالا می‌گویند منتظر معجزه نباشید، واقعیت را به مردم بگویید که مردم بدانند بخش مهم اقتصاد از بی عرضگی ماست که مسئولان نمی‌توانند واردات و صادرات را درست کنترل کنند و جلوی واردات را می‌گیرند و نمی‌توانند نظام مالیات را اصلاح کنند و نظام اداری در زمینه اختلاس اصلاح نشده است، من نمی‌گویم تحریم مشکل‌ساز نبوده ولی می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: چرا بین چرخ سانتریفیوژ و اقتصاد تقابل ایجاد می‌کنیم؟ مگر چرخ سانتریفیوژ برای آخرت است؟ آن هم برای دنیا و اقتصاد است که امیدواریم در یکی دو سال آینده چرخ سانتریفیوژ و اقتصاد هر دو با هم بچرخند که هر دو منافع ملی است.

رحیم‌پور ازغدی گفت: مسئله پروتکل الحاقی و نقشه راه ایران و آمانو نیز باید شفاف شود. نکند خودمان امضا کنیم که تحریم‌ها قانونی شده است. آمانو آلت دست آمریکا است و بزرگترین صادرکننده سلاح جنگی جهان همین‌ها هستند. دزد و پلیس و قاضی یکی است. بنابراین باید ابهامات برگشت‌پذیری تحریم‌ها را برطرف کنیم.

وی افزود‌: حتی برخی گفتند اگر خودمان هم اعتراض کنیم تحریم‌ها به طور خودکار بازمی‌گردد.

رحیم‌پور ازغدی اظهار داشت: قدرت واقعی روی زمین است نه روی کاغذ. قدرت ملت را حفظ کنید. در این صورت اگر هزاران قطعنامه هم صادر کنند غلطی نمی‌توانند بکنند، در سخنان مقام معظم رهبری کاملا انسجام وجود دارد و ایشان همیشه می گویند ما به اینها خوشبین نیستیم ولی واقع‌بین هستیم. اگر زیر توافق‌ها بزنند به گونه‌ای زیرش می‌زنیم که صدایش در منطقه و جهان بپیچد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: مقام معظم رهبری به صورت یکپارچه سخن گفتند و لازم نیست در جزئیات دخالت کنند واین کار را نکردند. بلکه خط قرمزها را بیان کردند که مسئولان باید آن را انجام دهند.

وی افزود: اینکه مجلس و دولت را متهم به خیانت کردند هم اشتباه است بلکه باید سوال منطقی کنند و بدون اعتماد به دشمن بحث و تبادل نظر شود.

رحیم‌پور ازغدی گفت: جان کری اعلام کرده است که اگر قطعنامه به هم بخورد یک جناح در انتخابات مجلس ایران پیروز نمی‌شود در حالیکه مسئله قطعنامه ربطی به انتخابات ما ندارد و نباید اجازه بدهیم مسئله جناحی شود و در داخل نباید کسی به این ادبیات دشمن دامن بزند، آنها می‌خواهند ما را مقابل هم قرار دهند و می‌خواهند به انقلابیون جهان پیام دهند که ایران تمام شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آنهایی که صلح امام حسن و جام زهر را بیان می‌کنند بیسواد هستند. متن صلح امام حسن این است که رژیم معاویه نامشروع است و باید سالیانه پول‌‌هایی به طرفداران اهل بیت داده می‌شد و حتی پس از توافق امام حسن فرمودند اگر با من همراهی می‌کردند تا آخر می‌جنگیدم؛ کجای این توافق سازش بوده است؟

وی گفت: تشیع منطق بازی با الفاظ نیست بلکه بحث زمان و شرایط در زمان امام حسن و امام حسین مطرح بوده است، امام خمینی نیز بعد از پذیرش قطعنامه انقلابی‌ترین سخنان را مطرح کرد بنابراین در بحث مذاکرات نباید اینگونه مسائل را مطرح کنیم. مذاکرات نه افراط نه تفریط نه جام زهر و نه جشن است و همه چیز باید در محضر ملت به صورت شفاف بین شود.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود به بررسی اهداف دشمن در برهه حساس کنونی پرداخت و گفت: برجسته‌ کردن دعوای واقعیت‌گرایی و آرمانگرایی، شکستن عمق استراتژیک ایران در منطقه، کاهش الهام‌بخشی ایران در جهان و در منطقه، تنزل جایگاه مقام معظم رهبری، بر هم ریختن وحدت و انسجام نیروهای انقلابی، از بین بردن اقتدار نظامی، هسته‌ای و موشکی ایران با ترکیب قدرت سخت و نرم، ایجاد جنگ نیابتی برای حفاظت از اسرائیل و دولت‌های مرتجع عربی از اهداف دشمنان در برهه حساس کنونی است که باید با دقت عمل شود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن