دیدبان

اعتراف ایتالیا به ربوده شدن امام موسی صدر

اعتراف ایتالیا به ربوده شدن امام موسی صدر

به گزارش دیدبان به نقل از ایرنا به نقل از پایگاه خبری العهد، وی افزود: دستگاه قضایی ایتالیا در سال ۱۹۷۹ و ۱۹۸۲ اعلام کرده بود که امام موسی صدر و همراهانش وارد رم نشده اند؛ حقیقتی که امری بدیهی و خدشه ناپذیر است. اما با این وجود همین دستگاه قضایی در سال ۲۰۰۵ با صدور حکمی همه را غافلگیر کرد. در این حکم نشانه هایی از اعمال نفوذ معمر قذافی و برلوسکونی به خوبی آشکار بود و به شکلی مبهم ورود امام موسی صدر و همراهانش به رم را محتمل دانست.

نبیه بری افزود: با توجه به ناحق بودن و نادرست بودن این حکم، وکلای خانواده امام موسی صدر پیگیری هایی را در لبنان و رم انجام دادند و در دسامبر ۲۰۱۴ درخواستی را برای بازنگری و تحقیقات مجدد در این زمینه به دستگاه قضایی ایتالیا ارایه کردند. این درخواست شامل اسناد و مدارکی دال بر نادرست بودن حکم دادگاه در سال ۲۰۰۵ بود و از دادگاه می خواست تا در حکم خود تجدید نظر کند.

وی گفت: براساس گزارش ها و تحقیقات طرف لبنانی و تفاهمنامه امضا شده میان دولت لبنان و دولت لیبی در تاریخ ۱۱/۳/۲۰۱۴ که در آن، طرف لیبیایی تأکید داشت جنایت ربودن امام صدر در خاک لیبی و توسط نظام معمر قذافی انجام گرفته است، دادستان رم در تاریخ ۲۲/۶/۲۰۱۵ اعلام کرد: پس از بررسی همه اسناد گردآوری شده و اسناد موجود در پرونده دادگاه نباید فرضیه ورود هیأت لبنانی (یعنی ورود امام موسی صدر و همراهانش) به فرودگاه رم را پذیرفت.

بیانیه رییس مجلس لبنان می افزاید که قاضی تحقیق پرونده در رم پس از بررسی دادخواست دادستان رم حکمی را در تاریخ ۲۰/۷/۲۰۱۵ صادر کرد که در آن آمده است: پس از پایان دیکتاتوری سرهنگ قذافی، دولت لیبی مجموعه بررسی هایی را در راستای تحقیقات انجام شده در لبنان آغاز کرد و در نهایت این فرضیه را پذیرفت که جنایت سلب آزادی امام موسی صدر، در خاک لیبی رخ داده است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن