دیدبان
رئیس کمیسیون عمران مجلس:

طوفان خسارت‌ بار با بی‌توجهی دولت مواجه شد

 طوفان خسارت‌ بار با بی‌توجهی دولت مواجه شد

به گزارش دیدبان به نقل از مشرق،  استان تهران، البرز و مازندران بار دیگر توفان شدیدی را تجربه کرد توفانی که این بار نیز به دلیل عدم پیش‌بینی‌های درست و دقیق مهمان این استان‌ها شد و خسارت‌های زیادی را بر جای گذاشت و موجب شد تا ده‌ها تن از هموطنان جان خود را از دست بدهند و خسارات مالی فراوانی نیز به صدها خانوار وارد شود. تاکنون شواهد حکایت از کشته شدن بیش از 10 نفر دارد که با توجه به ناپدید شدن ده‌ها نفر و مفقود شدن حدود 50 خودرو، مطمئنا تعداد تلفات این سانحه بیشتر هم خواهد شد.

سال گذشته نیز توفان سهمگینی شهر تهران را در نوردید تا جایی که تنی چند از هموطنانمان جان خود را از دست دادند، اما متاسفانه مسئولان سازمان‌های ذی‌ربط از جمله سازمان هواشناسی طبق روال معمول تقصیرها را بر گردن نهاد دیگری مانند صدا و سیما انداخته و عنوان کردند که این سازمان همکاری لازم را با سازمان هواشناسی در اطلاع‌رسانی درست از حوادث غیرمترقبه ندارد.

اما در سانحه امسال، علاوه بر سازمان هواشناسی، پای ستاد مدیریت بحران کشور نیز در میان است؛ خصوصا آن که بر اساس اخبار منتشرشده، به هنگام وقوع توفان، بسیاری از اعضای ستاد مدیریت بحران در مناطق آسیب‌دیده، در مرخصی بوده‌اند و همین مسئله روند مقابله با بحران را کند کرده بود.

اما نکته قابل تامل در این حادثه عکس العمل دلتمردان و مسوولین دولتی بود. عدم عکس العمل متناسب با این حادثه از سوی دولتی‌ها در حالی بود که در حوادث کم‌اهمیت‌تر که در حوزه مدیریت نهادهای خارج از قوه مجریه رخ می‌دهد، برخی مسئولان ارشد دولتی در اقدامی که شائبه سیاسی بازی نیز در آن وجود داشت در سریع ترین زمان ممکن دستور رسیدگی صادر کردند و فضای خاص رسانه‌ای را در این موارد به راه انداختند.

در همین خصوص خبرنگار مشرق با سید مهدی هاشمی  رئیس کمیسیون عمران مجلس به گفتگو پرداخت. نماینده مردم تهران در مجلس شوای اسلامی با بیان اینکه انتظار مردم از مسوولین ارشد دولتی در مواجه با این حادثه بیشتر بود، عنوان کرد: ما در حوادث خیلی کوچکتر و جزئی‌تر شاهد عکس العمل های خیلی زیادی از سوی دولتمردان هستیم ولی چنین حادثه‌ای با این حجم خسارت و جان باختن این تعداد از هموطنان با بی‌مهری و بی‌توجهی دولت مواجه می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به سکوت مسوولین دولتی اظهار داشت: امیداوریم پاسخ قانع کننده‌ای برای مردم داشته باشند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه نسبت به کوتاهی در این موضوع شک و بحثی نداریم، عنوان کرد: اینگونه حوادث هم قابل پیش بینی هست و هم قابل پیشگیری و ما باید آسیب‌پذیری های خودمان را در این زمینه به حداقل برسانیم ولی متاسفانه مسوولین در این زمینه جدیت لازم را از خود نشان نمی‌دهند.

وی در ادامه اظهار داشت: ما شاهد این هستیم که حتی تا همین امروز برخی از حادثه دیدگان مفقود بودند.

هاشمی با بیان اینکه در اولین روز مجلس این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم، گفت: این حادثه 3 استان را تحت تاثیر خودش قرار داد و ما احتمالا کمیته ویژه ای برای بررسی این موضوع تشکیل خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه ما بارها نگرانی خودمان را از عدم آمادگی برخی دستگاه های مسوول عنوان کرده بودیم، اظهار داشت: این موضوع را در دستور کار امروز کمیسیون قرار دادیم و مسوولین کشور را احضار کردیم و موضوع را پیگیری خواهیم کرد و قرار شد با مسوولین 3 استان جلسه ای را ترتیب دهیم و جمع بندی این جلسات را در کمیسیون بررسی کنیم.

هاشمی در ادامه تاکید کرد: قانون مدیریت بحران در حال بازنگری است و این ضرورت را بیشتر ایجاد می‌کند که اینگونه موارد در بازنگری قوانین بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، ما نیز امیداوریم که مسوولین مربوطه از اینگونه حوادث درس عبرت بگیرند و قطعا این موضوع را به طوری جدی پیگیری خواهیم کرد.

وی در انتها عنوان کرد: از ریاست محترم جمهور هم توقع داریم که عکس العمل متناسب با موضوع را نشان بدهند، چرا که در مورد اتفاقات جزئی‌تر و کوچکتر شاهد عکس العمل رئیس جمهور و اطرافیان ایشان بودیم که طبیعتا در مورد این نوع حوادث که حجم بیشتری از خسارت و صدمه به جان و مال مردم خورده است انتظار می‌رود که در این موارد نیز ایشان عکس العمل مناسب را از خود نشان دهند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن