دیدبان

گزینه اول مردم برای محل نمایشگاه کتاب

گزینه اول مردم برای محل نمایشگاه کتاب

به گزارش دیدبان ، علی‌اکبر اشعری مشاور پروژه باغ کتاب تهران و عضو شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در گفتگو با مهر، درباره آخرین وضعیت بررسی موضوع انتقال نمایشگاه کتاب از مصلی به این مکان بعد از نامه رئیس این نمایشگاه به شهردار تهران در این خصوص، ضمن تاکید بر لزوم تشکیل یک گروه کارشناسی مشترک از هر دو مجموعه برای بررسی کارشناسنانه و دقیق‌تر موضوع، گفت: اگر وزارت ارشاد و شهرداری تهران در مورد موضوعی به این اهمیت، فقط از دور با همدیگر صحبت کنند، قطعاً این مسئله به نتیجه نمی‌رسد.

وی افزود: روالش این است که وزارت ارشاد به طور دقیق نیازهای خود را در خصوص مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به شهرداری تهران اعلام کند، آن وقت آقای قالیباف یا می‌تواند این نیازها را تامین کند و قول تامین آنها را می‌دهد و یا نمی‌تواند و به دولت اعلام می‌کند که شما در این خصوص هر اقدامی خودتان لازم می‌دانید، انجام دهید اما متاسفانه تا اینجا بجز اظهارنظر وزیر ارشاد بعد از بازدید از نمایشگاه قرآن که «اینجا [تپه‌های عباس آباد] مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران است»، عملاً اتفاق خاص دیگری رخ ندادهد است.

اشعری گفت: البته طبق اعلام مسئولان نمایشگاه کتاب، برگزاری این نمایشگاه نیاز به حداقل ۱۳۰ هزار مترمربع فضا است، الان کل فضای مسقف باغ کتاب ۳۰ هزار مترمربع است که در حال حاضر هم در حال چیدمان مبلمان آن هستند. باید اذعان کرد که نمایشگاه کتاب از نظر فضا، دو نوع نیاز دارد؛ یکسری نیازها برای غرفه‌های ناشران و چیدن کتاب‌ها و نمایش دادن آنها و یکسری نیازها هم برای برگزاری انواع نشست‌ها و برنامه‌های جانبی.

مشاور پروژه باغ کتاب تهران ادامه داد: پیشنهاد من به آقای جنتی این بود که در مجموعه میدان فرهنگ در همین تپه‌های عباس آباد، که ۴۵ هزار مترمربع مساحت دارد و الان هم برای ساخت یک پارکینگ چندطبقه، مشغول گودبرداری آن هستند، برای دو طبقه‌اش نیازهایتان را در مورد نمایشگاه کتاب مشخص و اعلام کنید که از آن بتوان هم برای این نمایشگاه و هم به عنوان محل دائمی نمایشگاه‌های فرهنگی تهران استفاده کرد. علاوه بر آن می‌توان از فضاهای بسیار مجهزی که در باغ کتاب، باغ‌موزه دفاع مقدس و کتابخانه ملی هست، برای انواع نشست‌های جنبی نمایشگاه کتاب تهران هم استفاده کرد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تشکل‌های نشر هم از این پیشنهاد استقبال کرده‌اند، گفت: البته آقای امرودی (معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران) هم از این پیشنهاد استقبال کرد اما تا این لحظه نشست کارشناسی مشترکی بین ارشاد و شهرداری تهران برای بررسی دقیق‌تر این پپیشهاد تشکیل نشده و ظاهراً فعلاً باید در این مورد صبر پپیشه کنیم.

اشعری با تاکید بر ضرورت تشکیل این کارگروه مشترک و اعلام نظر سریع و صریح وزارت ارشاد در خصوص مکان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، موضع مشترک شورای شهر و شهرداری تهران را در خصوص ساخت مجتمع شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در پایتخت یادآور شد و در عین حال یادآور شد: تقریباً همه نظرسنجی‌هایی که از مراجعین به نمایشگاه کتاب تهران صورت گرفته، حاکی از این است که مردم تپه‌های عباس‌آباد را برای برگزاری این نمایشگاه، بر هر جای دیگری در پایتخت ترجیح می‌دهند.

مشاور پروژه باغ کتاب تهران افزود: اگر ما ادعا می‌کنیم که می‌بایست نظر مردم را تامین کنیم، چرا در این خصوص که بیش از ۸۵ درصد مردم اعلام کرده‌اند دسترسی به این مکان (تپه‌های عباس‌آباد) آسانتر از جاهای دیگر است - ضمن اینکه پارکینگ‌های متعددی هم اکنون برای استفاده مردم از این مجموعه در آن در حال ساخت است - ما دست، دست می‌کنیم؟ البته قرار شده که آقای صالحی (معاون فرهنگی وزیر ارشاد) یک کار کارشناسی در این خصوص انجام دهد و نتیجه آن را به شهرداری تهران اعلام کند که امیدوارم این موضوع هر چه زودتر به نتیجه برسد.

وی در پایان با بیان اینکه از فضای مابین کتابخانه ملی و فرهنگستان‌ها می‌توان برای این قبیل فعالیت‌های فرهنگی استفاده کرد، گفت: حیف است که از کل این فضا برای پارکینگ استفاده کرد چون تا جایی که من اطلاع دارم، از این مجموعه قرار است فقط ۴ طبقه پارکینگ بیرون بیاید.

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟