دیدبان

خشم جمهوری خواهان از اقدام دولت اوباما

خشم جمهوری خواهان از اقدام دولت اوباما

به گزارش دیدبان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از شبکه فاکس نیوز ، نمایندگان جمهوریخواه از این که دولت اوباما از شورای امنیت خواسته است قبل از بررسی شدن توافق هسته ای وین در کنگره به این توافق رای مثبت دهد ، خشمگین هستند.
رای گیری درباره توافق وین روز دوشنبه انجام می شود. نمایندگان ارشد کنگره در نامه هایی به رئیس جمهور این اقدام را اهانت به افکار عمومی و کنگره دانسته و از او خواسته اند رای گیری را به تعویق اندازد.
سناتور دیوید پردو در بیانیه ای گفته است: تلاش پرزیدنت اوباما برای دور زدن کنگره و اقدام شتابزده اش برای رای گیری در شورای امنیت شرم آور است.
کاخ سفید سخت در تلاش است که کنگره را به حمایت از توافق هسته ای وین وادارد اما در این راه با مشکلات فراوان روبروست. کنگره حداقل در مورد تحریم ها می تواند به طور مستقیم اعمال نظر کند.اما جمهوریخواهان مدعی اند با توجه به این که شاید رای گیری تا ماه سپتامبر به طول انجامد ، اقدام در شورای امنیت موجب می شود کنگره به حاشیه رانده شود.
اد رویس رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان در نامه ای به اوباما می نویسد : دوره شصت روزه که بررسی توافق در کنگره در نظر گرفته شده است باید قبل از اقدام در شورای امنیت باشد...در حالی که ما می دانیم شما قصد دارید هر گونه قطعنامه کنگره در رد توافقنامه را وتو کنید ، اما درست نیست که دولت شما به لغو تحریم های سازمان ملل رای دهد در حالی که کنگره توافقنامه را رد می کند.
کاخ سفید می گوید که اقدام شورای امنیت تاثیری بر تحریم های آمریکا که کنگره وضع کرده است ،‌نخواهد داشت.
اما جمهوریخواهان از اساس با اقدام در شورای امنیت مخالفند.آنها همچنین ناراحتند که جان کری وزیر خارجه اخیراً گفت که اگر کنگره توافق را رد کند ، آمریکا نقض عهد کرده است و مقابل دیگر کشورهای جهان قرار می گیرد.
سناتور مارک کرک نیز گفته است که توضیحات کری او را شوکه کرده است.او طرح شورای امنیت را ابزاری برای مختل کردن جلسات بررسی کنگره و رای شورای امنیت را نیز توهین به حاکمیت آمریکا و کنگره دانست.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن