دیدبان

مصباحی‌مقدم: اموال بلوکه شده ایران ۱۳۰ میلیارد دلار است

مصباحی‌مقدم: اموال بلوکه شده ایران ۱۳۰ میلیارد دلار است

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در سخنان پیش از خطبه‌های نمازجمعه امروز تهران به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ اشاره کرد و گفت: خوشحال هستیم که مذاکره‌کنندگان ما با پشتوانه فعالیت دانشمندان هسته‌ای و غنی‌سازی ۲۰ درصدی و همچنین ۱۹ هزار سانتریفیوژ با دستی پر و از موضع قدرت با ۶ قدرت جهانی مذاکره کردند.

وی با اشاره به اینکه خطوط قرمز جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای در مجلس بررسی خواهد شد، افزود: حمایت‌های رهبر انقلاب و مجلس در جهت افزایش قدرت مذاکره‌کنندگان مثبت و مفید بوده و این موفقیت متعلق به ملت ایران است و مربوط به یک جناح و گروه خاصی نیست که متاسفانه برخی از رسانه‌ها درصدد مصادره کردن این موفقیت‌ها به نفع یک جریان و گروهی خاص هستند. دولت نماینده کل ملت ایران است و مذاکرات نیز از دولت قبل آغاز شده بود و تقاضای مذاکره هم از ناحیه دولت آمریکا بوده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: قوت کار این دولت و مذاکره‌کنندگان بسیار مثبت و مفید بوده و از این جهت از دولت محترم و مذاکره‌کنندگان تشکر می‌کنیم. از دانشمندان هسته‌ای نیز تقدیر می‌کنیم و به شهدای هسته‌ای درود می‌فرستیم.

مصباحی مقدم در بخش دیگری از سخنان به اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست اظهار داشت: کشور ما ظرفیت‌های بسیاری از نظر نیروی انسانی نخبه و منابع طبیعی دارد و باید از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کنیم. اقتصاد مقاومت منحصرا مربوط به تحریم‌ها نیست و همانگونه که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند ما نیازمند پیاده کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هستیم که اگر تحریم‌ها هم برداشته شود، باید براساس این سیاست‌ها کشور را به پیش ببریم.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی تنها مربوط به شرایط تحریم نیست و برای همیشه برنامه کار جمهوری اسلامی ایران است، گفت: در این اقتصاد واردات باید کاهش پیدا کند و صرفا در حوزه سرمایه و فناوری ظهور و بروز داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به بحران‌های اقتصادی در کشورهای اسپانیا، یونان و ایتالیا گفت: اقتصاد ریاضتی متفاوت اقتصاد مقاومتی ما است. آنها بدهی سنگینی به کشورهای اروپایی دارند اما ما یک ریال هم بدهی نداریم. نه تنها بدهی نداریم بلکه حدود ۱۳۰ میلیارد دلار ذخایر خارجی داریم که در حساب‌های بانک مرکزی در خارج از کشور است. البته برخی از شخصیت‌ها ابراز کرده‌اند که منابع بلوکه شده در خارج مبلغ ۳۹ میلیارد دلار است که باید بگویم این رقم بخشی از منابع ارزی ما است که در خارج از کشور قرار دارد.

مصباحی مقدم با تاکید بر این مطلب که در اقتصاد مقاومتی باید وابستگی به نفت کاهش یابد تصریح کرد: ما صندوق توسعه ملی را داریم که از سال ۸۸ تاسیس شده است، ۷۰ میلیارد دلار ذخیره دارد که در حساب‌های بانک مرکزی است که البته دولت نباید از این منابع استفاده کند و باید این منابع در صندوق توسعه ملی باشد تا در مواقع مورد نیاز در جهت سرمایه‌گذاری در کشور استفاده شود.

وی با تاکید مجدد بر این مطلب که اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران هیچ شباهتی به اقتصاد ریاضتی ندارد، گفت: باید به اقتصادی دست پیدا کنیم که ضربه‌پذیری ما را از بین برده و فرصت تحریم را از دشمن بگیرد که یکی از شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی بهره‌وری بالا و رویکرد جهادی است که باید همواره مدنظر قرار بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین با اشاره به شرایط رکود کشور در چند سال گذشته، گفت: این رشد اقتصادی ۳ درصدی که عنوان می‌شود نسبت به سال قبل نیست بلکه نسبت به سال ۹۰ بوده که آن دوره اوج رشد اقتصادی ما بوده است و هنوز هم به رشد اقتصادی آن زمان نرسیده‌ایم.

مصباحی مقدم همچنین با اشاره به ابلاغ سیاست‌های برنامه ششم توسعه توسط رهبر انقلاب گفت: وقتی خدمت رهبر انقلاب رسیدیم، از ایشان تشکر کردم و عرض کردم که شما از اینکه چند تغییر مهم در مصوبات مجمع دادید، بسیار خوشحال شدیم. یکی تغییر در نرخ رشد بود که البته مجمع تشخیص با اصرار دولت تصمیم گرفت که ۵ سال آینده برنامه ششم توسعه را با رشد ۸ درصدی به پایان برساند ولی رهبر انقلاب در ابلاغیه فرمودند که میانگین رشد ۸ درصدی باید ملاک باشد. بنابراین باید دولت جدیت و همت بیشتری به خرج بدهد و تحرک بالاتری از خود نشان دهد.

وی همچنین چین را یک الگوی مناسب برای توسعه کشور دانست و گفت: امروز در همه جای دنیا از کالاهای چینی استفاده می‌شود. آنها هم کالاهای خوب دارند و هم کالاهای بنجل و اینکه می‌بینید در کشور ما کالاهای بنجل آن است به این دلیل است که تجار ما این کالاها را انتخاب می‌کنند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن