دیدبان

ادعای عجیب سخنگوی وزارتخارجه آمریکا درباره توافق هسته‌ای

ادعای عجیب سخنگوی وزارتخارجه آمریکا درباره توافق هسته‌ای

به گزارش دیدبان به نقل از نسیم، جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود که بصورت مستقیم از شبکه الجزیره مباشر پخش می شد، در پاسخ به سوالی در خصوص بازرسی مراکز نظامی ایران گفت: در این مورد شما را به اسناد موجود ارجاع می دهم، ضمن اینکه آژانس بین المللی می تواند هر مکانی را که نیاز بداند بازرسی کند، حتی مراکز نظامی را. این بخشی از توافق و کاملا آشکار است.

وی ادامه داد: ما از ابتدا هم گفتیم که بازرسان آزادند به هر مکان که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

کربی درباره سوریه گفت: در دیدار وزیران خارجه سعودی و آمریکا در خصوص سوریه هم گفتگو شد. آمریکا بارها در این مورد با لاوروف وزیر خارجه روسیه هم گفتگو کرده است. اما اینکه توافق هسته ای ایران به این مساله ارتباط داشته باشد این گونه نیست. این توافق برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. اما ممکن است این توافق بر رفتارهای ایران تاثیر بگذارد. هدف توافق هسته ای این نبود که همه مشکلات جامعه بین الملل با ایران را حل کند و به معنای بازگشت ایران به جامعه بین الملل برای حل مسایل امنیتی منطقه نیست.

کربی گفت: موضوع سوریه موضوعی پیچیده است و اعلام کرده ایم که تنها راه حل آن راه سیاسی است. حمایت ایران و روسیه از نظام اسد به این مساله کمک نمی کند اما به هر حال مساله پیچیده ای است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما همیشه خواستار آن هستیم که دسترسی در هر زمان لازم و هر مکان لازم وجود داشته باشد.

وی پس از صحبت های مقدماتی درباره اوکراین ، از خبرنگاران خواست پرسش های خود را مطرح کنند.

خبرنگاری از جان کربی پرسید که آیا با حصول توافق، ایران از مواضع قبلی خود مبنی بر نابود کردن اسرائیل عقب می نشیند و به « تروریسم» پایان می دهد؟

جان کربی در پاسخ گفت: پرسشی که شما مطرح کردید به سران ایران مربوط می شود و آنها هستند که باید به این پرسش پاسخ بدهند. ما برای مقامات ایران روشن و تبیین کردیم که قصد نداریم چشمان خود را به روی دیگر فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه ببندیم که شامل تروریسم دولتی می شود. هیچ چیز باعث تغییر در تعهد ما برای دنبال کردن اینگونه فعالیت ها نمی شود چه از طریق تحریم های یکجانبه باشد ، تحریم های سازمان ملل باشد و یا اینکه حضور نظامی آمریکا در منطقه باشد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تصمیم اسرائیل به نابود کردن بخشی از یک روستا در کرانه باختری برای گسترش شهرک ها گفت: ما تحولات در روستای سوسایا را به دقت دنبال می کنیم و قویا از مقامات اسرائیل می خواهیم که از هرگونه نابود کردن روستا خودداری کنند. نابود کردن این روستای فلسطینی یا نابود کردن بخشی از آن و اخراج کردن فلسطینی ها از خانه هایشان، آسیب زننده و تحریک آمیز خواهد بود. چنین اقداماتی آثاری فراتر از خانوادهها و افرادی دارد که اخراج شدند. تخریب این روستا شاید فضا را برای راه حل مسالمت آمیز را وخیم تر کند.

خبرنگاری درباره بازرسی از سایت های نظامی ایران گفت: ظریف وزیر خارجه ایران بلافاصله پس از اعلام توافق، به چند رسانه خبری گفت که ایران قصد ندارد بازرسی از سایت های نظامی را بپذیرد. آیا این گفته او براساس درک شما از توافقنامه است و ایران می تواند به بازرسی از سایت های نظامی « نه » بگوید. اگرآژانس همچنان بخواهد از این سایت ها دیدن کند در این صورت شما چگونه آنها را ترغیب می کنید که بازرسی ها را بپذیرند؟

جان کربی گفت: من توجه شما را به خود توافقنامه و همه اسناد جلب می کنم . همه موضوعات به طرزی روشن در آژانس بین المللی انرژی تشریح شده است. براساس این توافق ، آژانس بین المللی انرژی اتمی این فرصت را خواهد داشت که فرصت و دسترسی را در اختیار داشته باشد و از سایت هایی دیدن کند که مناسب به نطر می رسد و البته ممکن است شامل سایت های نظامی هم بشود. ما همیشه خواستار آن هستیم که دسترسی در هر زمان لازم و هر مکان لازم وجود داشته باشد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن