دیدبان
علیرضا زاکانی:

جمع بندی اولیه توسط شورای عالی امنیت ملی بررسی خواهد شد

جمع بندی اولیه توسط شورای عالی امنیت ملی بررسی خواهد شد

به گزارش دیدبان به نقل از مهر، علیرضا زاکانی در جلسه امروز مجلس و در نطق میان دستور با بیان اینکه موضوع تفاهم هسته ای وارد مرحله حساسی شده و از اهمیت بالایی برخوردار است، به بیان چند نکته در این رابطه پرداخت و اظهار داشت: در این مرحله حساس باید برای تامین منافع ملی اقدامی یکپارچه و منسجم کرد، چرا که تشتت و دوقطبی عمل کردن در کشور غلط و خلاف منافع ملی است.

وی افزود: این برای ما یک افتخار است که قدرت های جهانی به ویژه آمریکا اندکی از قدر و منزلت ملت ایران را درک کرده اند؛ باید به ایستادگی ملت رشید ایران در ۳۷ سال گذشته و به ویژه ۱۲ سال اخیر افتخار کرد و قدر دستاوردهای دانشمندان هسته ای و شهدای عظیم الشأن را دانست و پاس داشت.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین باید به تیم های مذاکره کننده قبلی و به ویژه تیم فعلی خداقوت گفت و از همه بالاتر باید به واسطه داشتن رهبری بصیر و آگاه که این مسیر را هدایت کرده است، به درگاه خداوند شکرگزاری کرد.

مهلت ۱۵ روزه شورای عالی امنیت ملی برای بررسی تفاهم هسته ای

زاکانی با بیان اینکه فعلا هیچ توافقی صورت نگرفته، تصریح کرد: قرار است جمع بندی اولیه مذاکرات و نه توافق، به مراکز کشورها از جمله ایران اسلامی بیاید؛ این جمع بندی اولیه به مدت ۱۵ روز توسط شورای عالی امنیت ملی بررسی می شود که در این صورت، یا به تشخیص شورا با منافع ملی سازگار است که رای مثبت شورا را خواهد داشت و به ۶ کشور غربی ارائه خواهد شد.

وی گفت: اگر آنها بهانه جویی نکنند، منجر به توافق خواهد شد و شورای امنیت سازمان ملل در آن هنگام قطعنامه صادر خواهد کرد و طی سه ماه زمانبندی متناظر اقدامات ما و طرف مقابل انجام خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: اما اگر شورای عالی امنیت ملی پس از بررسی این جمع بندی، مذاکرات را خلاف منافع ملی تشخیص دهد، طبیعتا به آن رای نخواهد داد و تا وقتی این اشکالات باقی باشد، توافقی نخواهیم داشت. همه باید بدانند که ایران اسلامی زیر هیچ توافق بدی را امضا نخواهد کرد.

مهلت ۸۲ روزه کنگره آمریکا برای بررسی جمع بندی مذاکرات

زاکانی در ادامه خاطرنشان کرد: کنگره آمریکا نیز از فردا به مدت ۸۲ روز برای بررسی این تفاهم هسته ای فرصت خواهد داشت و البته کنگره و دولت آمریکا باید بدانند که مجلس شورای اسلامی با همه ظرفیت خود، از منافع ملی صیانت خواهد کرد و تودهنی محکمی به آمریکا و اذانبش خواهد زد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار داشت: تاکنون همه کسانی که روند مذاکرات را تایید یا نقد و موشکافی کرده اند، کمک کرده اند که راه را برای تیم مذاکره کننده روشن تر کنند و باید از همه آنها تشکر کرد.

۵ آسیب جشن هسته ای زودرس

وی در ادامه نطق خود با بیان اینکه بعد از این و در صورت توافق، دو گروه آفت این توافق خواهند بود، تصریح کرد: گروه اول کسانی هستند که دعوت به جشن زودرس می کنند؛ ما جشن را نفی نمی کنیم، اما جشن زودرس فعلا معنایی ندارد و ۵ آسیب دارد.

زاکانی با اشاره به آسیب های جشن زودرس هسته ای، گفت: اولین آسیب این است که این کار به دشمن آدرس غلط می دهد و او را امیدوار می کند که این خلاف منافع ملی است؛ دومین آسیب نیز این است که در جامعه ایجاد انتظار می کند، چرا که یک عده می خواهند دست شورای عالی امنیت ملی را ببندند.

وی با اشاره به سومین آسیب جشن زودرس هسته ای، تاکید کرد: این کار باعث ایجاد فضای دوقطبی در جامعه می شود که همه باید این مسئله را رد کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه چهارمین آسیب این اقدام این است که منافع گروهی بر منافع ملی مقدم می شود، خاطرنشان کرد: ما تاکنون ضربات سختی از این نوع نگاه جناحی خورده ایم.

زاکانی افزود: پنجمین آسیب جشن زودرس هسته ای این است که با سطحی نگری و خلاف عقلانیت عمل کردن، مسیر آینده دشوارتر می شود؛ حداقل از دشمنانمان درس بگیریم.

وی ادامه داد: دومین گروهی هم که آفت این توافق احتمالی خواهند بود، کسانی هستند که بعد از توافق و افق روشن پیش رو به دنبال نفی دستاوردهای توافق خواهند بود.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار داشت: این کار نادیده گرفتن دستاوردهای ملت ایران و منزلت و صبوری آنان و نیز زحمات مذاکره کنندگان و تدابیر مقام معظم رهبری است.

زاکانی گفت: همچنین این کار نادیده گرفتن مصالح ملی و نشانه نداشتن عمق و ندیدن دقیق «نرمش قهرمانانه» است.

وی با بیان اینکه اشکال بعدی این رفتار ندیدن سایر توانمندی های ملت ایران است، افزود: توانمندی هسته ای فقط یک بعد از ابعاد توانمندی ماست که البته با قدرت از آن دفاع می کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس، دوقطبی کردن جامعه و ناسپاسی کردن نسبت به دستاوردها را دیگر آسیب این رفتار خواند و اظهار داشت: امیدواریم توافق خوبی انجام شود، اما راه درست این است که بر منافع ملی خود اصرار کنیم و بررسی دقیقی در شورای عالی امنیت ملی انجام شود.

زاکانی در پایان خاطرنشان کرد: اگر به نتیجه ای رسیدیم که ان شاء الله خواهیم رسید، آن وقت زمان شکرگزاری به درگاه الهی و برپایی جشن هسته ای خواهد بود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن