دیدبان
تأثیر انقلاب اسلامی بر سینمای آمریکا

رفتارشناسی هالیوود پس از پیروزی انقلاب

رفتارشناسی هالیوود پس از پیروزی انقلاب

نویسنده: محمد بحرینی

دیدبان: پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 از دهه‌ 80 به بعد موج فیلم‌های ضد اسلامی، ضد ایرانی و ضد عربی در هالیوود پدید می‌آید. در واقع هالیوود سعی می‌کند به افکار عمومی غرب این هشدار را بدهد که دشمنان ما به تازگی جان گرفته‌اند و باید مراقب آن‌ها باشیم. نوع چهره‌ای که در این فیلم‌ها از اسلام، ایران و اعراب نمایش داده می شود قابل توجه بوده و از طرفی نشان دهنده ی هراس هالیوود از اسلام است و از طرف دیگر دروغ پردازی و تحریف واقعیات و بیان این مسأله که هر کس دشمن غرب است تروریست، وحشی و ضد انسانیت و تمدن است. یکی از این مجموعه فیلم ها که قسمت اول آن در همان سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران ساخته می شود بیگانه (Alien)  نام دارد. در این فیلم موجودات ناشناخته ای از اعماق تاریخ سر از تخم بیرون آورده و به انسان ها حمله ور می شوند. این موجودات ناشناخته که به شدت زشت و چندش آور هستند ابتدا به سر و مغز انسان ها حمله ور می‌شوند و درون آن رسوخ می‌کنند و سپس با شکافتن قفسه‌ی سینه‌ی انسان‌ها گویی تولید مثل کرده و خود را تکثیر می کنند. بیگانه ها که موجوداتی سمی هستند به سرعت تکثیر می شوند و همه جا را فرا میگیرند و به هیچ انسانی هم رحم نمی کنند. این فیلم در 4 قسمت توسط مهم ترین کارگردانان هالیوودی ساخته شد.

در سال 2004 و 2007 فیلم بیگانه علیه شکارچی (AVP) در 2 قسمت ساخته شد که در این فیلم موجوداتی با نام شکارچی (Predator) به دنبال بیگانه‌ها می‌گردند تا آن ها را نابود کنند. سال ساخت این دو قسمت دقیقاً بعد از 11 سپتامبر و اعلام جنگ های صلیبی از سوی بوش است. در قسمت اول این فیلم تأکید می شود که بیگانه ها از اعماق تاریخ و تمدن‌های حوزه ی غرب آسیا آمده‌اند و در فیلم تأکید می‌شود که متعلق به یک کشور نیستند بلکه متعلق به چندین کشوراند.

بیگانه ها قصد نابودی همه چیز و همه کس را دارند اما شکارچی ها فقط به دنبال شکار بیگانه ها هستند و به انسان‌ها کاری ندارند. حتی در فیلم انسان‌ها با آن‌ها متحد شده و با هم بیگانه ها را نابود می کنند. در جایی از فیلم عنوان می‌شود که بیگانه‌ها اهریمنان هستند و شکارچی‌ها خدایان. شکارچی‌ها از امکانات و تکنولوژی پیشرفته‌ای بهره‌مندند اما بیگانه‌ها تکنولوژِی ندارند و فقط سمی هستند.

در انتهای قسمت اول دوباره بیگانه‌ای از دل شکارچی کشته شده متولد می شود و قسمت دوم از این نقطه آغاز می‌شود. در قسمت دوم بیگانه ها  به کره‌ی زمین حمله می کنند و در این قسمت درگیری در سطح شهر اتفاق می‌افتد و باز هم شکارچی‌ها به دنبال نابود کردن آن‌ها هستند. در جایی از این قسمت از بیگانه‌ها با نام تروریست یاد می شود.

در دهه 80 همچنین سیل عظیم فیلم‌هایی با موضوع تجاوز اعراب به زنان سفید‌پوست ساخته شد که از جمله آن‌ها می‌توان به فیلم‌های صحرا با بازی بروک شیدلز و محصول سال 1983، پروتکل با بازی گولدای هاون و محصول سال 1984، بلرو با بازی بو درک و محصول سال 1984 و جیمزباند: هرگز دوباره نگو، هرگز با بازی شان کانری و کیم بسینگر و محصول سال 1986 اشاره کرد.

یکی دیگر از این فیلم های قابل تأمل فیلم تحت تعقیب: مرده یا زنده است. این فیلم را گری شرمن، سازنده فیلم ارواح خبیثه 3، در سال سال 1987 ساخت. در این فیلم اعراب انسان‌های بی‌احساسی معرفی می‌شوند که قصد دارند لس‌آنجلس را به آتش بکشند و میلیون‌ها نفر را بکشند.

فیلم دیگر دروغ‌های حقیقی است. جیمز کامرون کارگردان فیلم‌های تایتانیک و آواتار سال 1994 این فیلم را با بازی آرنولد شواتزینگر جلوی دوربین برد.

فیلم دروغ‌های حقیقی

در این فیلم، مسلمانان به عنوان دشمنان نه دولت آمریکا که مردم این کشور معرفی می‌شوند که قصد انجام عملیاتی شهادت‌طلبانه را دارند ولی به دست قهرمان داستان به راحتی نابود می‌شوند.

فیلم بعدی فیلم قواعد تعامل(قوانین مبارزه با دشمن) است. این فیلم محصول سال 2000 میلادی است که در آن حمله نیروهای دریایی آمریکا به زنان و بچه‌های عرب را امری معمولی و بی‌اهمیت نشان می‌دهد، چون به ادعای ویلیام فردکین سازنده فیلم جنگیر، هر یک از این زنان و بچه‌ها تروریست‌هایی هستند که دغدغه اصلی‌شان قتل و ترور است.

شاهین در مصاحبه‌ها و کتاب‌هایش بارها بر این نکته تاکید کرده که اسلام‌ستیزی از همان بدو تولد هالیوود، در بدنه این سینما وجود داشته، تا به امروز ادامه پیدا کرده و پس از 11 سپتامبر نیز به اوج خود رسیده است. از دیگر فیلم ها می توان به داستین هافمن و وارن بیاتی در فیلم ایشتار (محصول سال 1987) اشاره کرد.

خرید کمپانی فیلم کانن توسط دو تهیه‌کننده اسرائیلی و ساخت بیش از 26 فیلم ضد اسلامی در کمتر از 10 سال

فیلم کشتار خیابانی

فیلم یوروش به آمریکا

مناچم گلدن و یورام گلوبوس، دو تهیه‌کننده اسرائیلی در این دهه اقدام به خرید کمپانی فیلم کانن می‌کنند و در نیمه دوم دهه 80 و اوایل دهه 90 دست به تولید زنجیره‌ای 26 تایی از فیلم‌های ضد عرب می‌زنند که از جمله این فیلم‌ها می‌توان به جوخه جهنمی (محصول سال 1985میلادی)، یورش به آمریکا (محصول سال 1985)، دلتا فورس 1و 2  (محصول سال 1986)، کشتار خیابانی (محصول سال 1991) اشاره کرد.

در این فیلم‌ها و دیگر فیلم‌هایی که در این دوره و پس از آن ساخته شد، یهودیان اسرائیلی و دوستان آمریکایی‌شان همواره نقش انسان‌های خوب را بازی می‌‌کردند.

کسانی که برای بازی در این نقش‌ها انتخاب می‌شدند معمولا بازیگران آمریکایی_ یهودی محبوبی چون پل نیومن، تونی کرتیس، کرک داگلاس و  بازیگران غیر یهودی ولی خوش‌ چهره‌ای چون یول براینر، جان وین، جین فوندا، فرانک سیناترا، چارلتون هستون، روک هادسون و آرنولد شوارزینگر بودند و البته نقش عرب‌ها را بازیگران بدقیافه، بد هیکل و اغلب سیاه‌چرده بازی می‌کردند.

 فیلم تصمیم اجرایی  که توسط کمپانی برادران وارنر در سال 1996 میلادی ساخته شد یکی از پروژه‌های بزرگ اسلام‌ستیزانه هالیوود محسوب می‌شود.

فیلم «تصمیم اجرایی» با بازی هالی بری

آن‌چنان که دکتر جک شاهین، استاد دانشگاه ایلینویز، اعتقاد دارد که تاکنون بیش از ده‌ها کارتون ضد اسلامی و عرب‌ستیز در سینمای هالیوود ساخته شده که از جمله آن‌ها می‌توان به باگز بانی، گوفی، ملوان زبل، یوسمیت سم، دارکوب زبله، پوپی، اسکوبی دو، هکل و جکل، پورکی پیگ، دنل داک، مرد پلاستیکی، ریچی ریچ، پینکی و برین، سندباد و علاءالدین اشاره کرد.

امروز مهم‌تر از سیطره سیاستمداران آمریکایی بر هالیوود، سلطه صهیونیسم بر این صنعت سینمایی است که خود آمریکایی‌ها بارها بدان اذعان داشته‌اند، جالب آنکه 12 نفر اول لیست یک‌صد فرد موثر بر سینمای آمریکا، همگی یهودی‌اند، این درحالی است که آن‌ها تنها 4 درصد از کل جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند.

همچنین طبق آماری که چند دهه پیش از این منتشر شد، از 85 فرد تأثیرگذار بر صنعت سینمایی هالیوود در سال 1936 میلادی، 53 تن یهودی بوده‌‌‌‌اند.

همچنین لویی بی میر، یکی از پیشگامان یهودی هالیوود در کتاب «امپراتوری از میان خودشان؛ چگونه یهودیان هالیوود را ابداع نمودند.» به این مسئله اعتراف کرده و هلن توماس روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی در مصاحبه با روزنامه دیترویت فری پرس آمریکا می‌گوید: صهیونیست‌ها گردانندگان اصلی کنگره آمریکا، کاخ سفید، هالیوود و وال‌استریت هستند و هیچ شکی در این نیست. امروز متاسفانه، من به عنوان یک آمریکایی می‌توانم از رییس‌جمهور کشورم انتقاد کنم ولی به آسانی نمی‌توانم یک اسرائیلی را مورد انتقاد قرار دهم.

ساشا بارون کوهن، بازیگر بریتانیایی هالیوود نیز چند ماه پیش در جریان جنجال خبری ورودش با لباس یک دیکتاتور به مراسم اسکار گفت: امروز توانستیم با اقتدار بر تمام مارهای صهیونیستی هالیوود پیروز شویم.

هنری فورد بنیانگذار کارخانه خوردوسازی فورد، هشتاد سال پیش از این، یعنی در حالی که تنها قریب به دو دهه از تاسیس هالیوود گذشته بود، در روزنامه دیربون ایندیپندنت، سینمای آمریکا(هالیوود) را ماهیتاً یهودی معرفی می‌کند و آن را مهم‌ترین و مؤثرترین ابزار تبلیغی یهودیان برمی‌شمرد.

و البته سیاستمداران اسرائیلی نیز خود به این مسئله معترف‌اند، آن‌چنان‌که شیمون پرز رییس‌ رژیم صهیونیستی، در سفر چهار روزه خود به لس‌آنجلس، از کمپانی دریم‌ورکس دیدار می‌کند و ضمن اشاره به نقش یهودی‌ها در تاسیس تجارت استودیوهای بزرگ فیلمسازی هالیوود، متذکر می‌شود که هالیوودی‌ها وظیفه دارند تا پیام اسرائیل را در جهان توزیع کنند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن