دیدبان
حجت الاسلام رهدار:

جامعه امروز دقیقاً برعکس جامعه در دوران امام حسن(ع) است

جامعه امروز دقیقاً برعکس جامعه در دوران امام حسن(ع) است

دیدبان: حجت الاسلام احمد رهدار، کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در خصوص شرایط صلح امام حسن که این روزها از زبان برخی مطرح می‌شود اظهار داشت: وضعیت جامعه امام حسن(ع) وضعیتی بود که از یک طرف بخش زیادی از قلمرو اسلام به مدت 5 سال عدالت حضرت علی (ع) را تجربه کرده بود و برخی از زراندوزان و ثروتمندان در این دوران از توده مردم فاصله گرفته و به دنبال ایجاد آشفتگی بودند.

وی با اشاره به رخ دادن سه جنگ طولانی جمل، صفین و نهروان در حکومت امام علی یادآور شد: مردمی که ایمان راسخی نداشتند بعد از این جنگ ها خسته و ناپایدار شده بودند و بهانه تراشی می‌کردند.

رهدار همچنین افزود: در شرایط حکومتی قبل از امام حسن (ع) نوعی اسلام حداقلی، تحریفی، تجملی، رفاه طلب و ... تبلیغ شده بود که چنین افراد نمی‌توانستند شاهد روی کار آمدن امام حسن مجتبی (ع) باشند که دوباره شرایط عدالت حضرت علی (ع) را پیاده کند.

وی در ادامه گفت: مردم زمان حضرت امام حسن، مردمی بودند که از مقاومت، جهاد، مبارزه با ظلم و .. خسته شده بودند و این شرایط جامعه و امام حسن را به سمتی سوق داد که امام حسن صلح را بپذیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی با اشاره به مفاد صلح امام حسن(ع) یادآور شد: حتی صلحی که امام حسن پذیرفتند بند بند این صلح نامه به نفع شیعیان و محبان حضرت علی(ع) بود، مانند این موضوع که معاویه حق ندارد بعد از خود جانشینی معرفی کند و یا مانع از آزادی عمل شیعیان شده یا به آنها توهین کند.

رهدار ضمن تأکید بر این موضوع که شرایط امام حسن(ع) دقیقاً برعکس شرایط زمان فعلی جامعه است، خاطرنشان شد: مردم ایران در تجربه بالای سی سال که بعد از انقلاب اسلامی داشته اند،‌ از برهه تاریخی امام حسن(ع) بسیار فاصله داشته و همواره در نقطه اوج خود به سر می‌برند.

وی یادآور شد: دوران انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس دورانی است که مردم در جنگ و جهاد بوده اند و مردم ایران نشان داده اند رفتار مردم دوران امام حسن (ع) را خوش ندانسته و از آنها فاصله دارند.

این کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی ضمن بیان تجربه های دیگر مردم ایران پس از جنگ تحمیلی در رویارویی با استکبار جهانی یعنی آمریکا،‌ غرب و رژیم غاصب صهیونیستی تصریح کرد: هر میزان که آمریکا علیه ایران اقداماتی داشته است، مردم ایران جنبش و خروشی وصف ناشدنی در قبال آنها از خود نشان داده است و عهد خود را با امام، انقلاب اسلامی و رهبری یادآوری کرده است.

رهدار با رجوع به تاریخ می توان به راحتی دریافت که قرائنی مبنی بر وضعیت روحی یکسان میان مردم بعد از انقلاب اسلامی با وضعیت جامعه اسلامی در زمان امام حسن(ع) دیده نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه این مقایسه اشتباه بوده است،‌ بیان داشت: حتی اگر مماشات کرده و بپذیریم که مردم جامعه ما خسته شده‌ و به دنبال سازش با غرب هستند، باید دو نکته را یادآور شویم که هرگونه قراردادی که با 5+1 بسته می شود باید مانند صلح نامه امام حسن(ع) تماماً به نفع مردم و جامعه باشد که در دو توافق ژنو و لوزان، چنین منفعتی برای مردم و کشور دیده نشده است.

این کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی با اشاره به این موضوع که زمانی که متن توافق نامه در اختیار آحاد مردم قرار گرفت، از این توافق راضی نبوده و با این استدلال که بسیار از حقوق مسلم آنها گرفته شده است،‌این توافق را تحقیر آمیز دانستند.

رهدار تأکید کرد: اگر قرار است خود را به تاریخ صدر اسلام و دوران خلافت امام حسن(ع) ارجاع بدهیم باید این نکته را هم در نظر بگیریم که امام حسن با پذیرش آن تعهد و صلح نامه، شرایط را برای دوران بعد از خودش به نحوی فراهم کرد که واقعه‌ای مانند کربلا اتفاق افتاد.

وی در ادامه افزود: تیم هسته ای ما و دولت ما و به طور کلی آنهایی که فکر می‌کنند الان شرایط مانند شرایط صلح امام حسن(ع) است باید قطعاً باید توجه داشته باشند که آیا می توان اقداماتی را د راین مدت انجام داد که به تدریج زمینه ساز اتفاقی در حد و قد و قواره واقعه کربلا در ایران اتفاق بیفتد.

این کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی بیان داشت: اگر قرار باشد صلح را زمینه ساز نوعی سازش بدانیم و به جای در نظر گرفتن اهداف بلند مدت، اهداف کوتاه مدت و دم دستی مانند انتخابات و ... در اولویت قرار بگیرند، این توافق قطعاً یک توافق از نوع صلح امام حسن نخواهد بود و بازنده اصلی ایران خواهد بود.

رهدار تأکید کرد: درسی که می توان از امام حسن در شرایط فعلی گرفت این نیست که پیام صلح را به خواست و اراده مردم پذیرفت؛ بلکه باید بپذیریم خواست مردم امروز مردم ما صلح و سازش با استکبار و آمریکا به هر قیمتی نیست.

وی با اشاره به اینکه شاید در دوران امام حسن امکاناتی مانند نظرسنجی وجود نداشته است تصریح کرد: امروز به راحتی خواست و اراده مردم در خصوص نحوه توافق و مذاکره با آمریکا از طرق مختلفی بررسی شده است و نظرسنجی ها حاکی از آن است که بیش از 70 درصد مردم بر این باور هستند که رویکرد سازش کارانه در قبال آمریکا از سوی تیم مذاکره کننده قابل قبول نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی در پایان گفت: با توجه به نظر سنجی هایی که صدا و سیما، نهاد های وابسته به دولت و ... انجام داده اند، بیشتر مردم توافق به هر قیمتی را قبول ندارند و این موضوع پشتوانه ای برای تیم مذاکره کننده است که نباید به هر توافقی و با هر قیمتی تن بدهد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن