دیدبان

ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون اقدامی انجام نداده است

ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون اقدامی انجام نداده است

دیدبان: نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: میان گذر دریاچه ارومیه و کاهش بارندگی ها و سیاست های نادرست ونبود برنامه ریزی های منسجم را می توان از دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه به شمار آورد.

به گزارش افکارنیوز، عابد فتاحی با بیان این مطلب اظهار داشت: در چند سال گذشته هیچ اقدام مناسبی برای نجات دریاچه ارومیه انجام نشده و طرح های در دست اقدام نیز پس روی داشته اند.

وی افزود: به سبب سیاست های غلط و برنامه های نامناسب دریاچه ارومیه خشک شده و در حال کشیدن نفس های آخر است.

وی بیان کرد: اگر همین امروز هم اقدام کنیم، حتم بدانید احیای دریاچه ارومیه سالیان طولانی (۱۵ تا ۲۰) زمان می برد و آثار زیان بار خشک شدن آن تا سال ها باقی می ماند.

وی تصریح کرد: بودجه فراوانی برای احیای مجدد و زندگی بخشیدن به این دریاچه نیاز است.

وی خاطر نشان کرد: انتظار احیای دریاچه ارومیه در کوتاه مدت، انتظاری بیهوده است و اگر روند فعلی ادامه داشته باشد، این دریاچه که زمانی زیبایی خیرکننده ای آینده خوبی نخواهد داشت.

فتاحی توضیح داد: آب موجود دراین دریاچه به پایین ترین حد خود رسیده و شاید بتوان گفت که احیای مجدد آن اقدامی غیرممکن است و این شرایط سبب شده تا دریاچه ارومیه بحرانی ترین شرایط خود را تجربه کند.

وی بیان کرد: گفته می شود بودجه مناسبی که برابر با یک هزار و پنجاه میلیارد تومان است برای احیای این دریاچه از سوی دولت در نظر گرفته شده اما واقعیت این است که ستاد احیای دریاچه ارومیه نتوانسته تاکنون اقدامی عملی انجام دهد و هنوز درمرحله مطالعاتی قرار دارد.

وی درباره راه های نجات این دریاچه توضیح داد: متخصصان داخلی و خارجی باید برای نجات این جاذبه طبیعی تلاش کنند به همین منظور دولت باید بستر مناسب برای حضور متخصصان و شرکت های خارجی را فراهم سازد.

فتاحی در پایان اظهار داشت: مسوولان باید خطر و عوارض ناشی از خشک شدن این دریاچه را جدی بگیرند زیرا در صورت استمرار این وضعیت احتمال نمکزار شدن و وقوع طوفان نمکی در ارومیه وجود دارد که تبعات آن جبران ناپذیر است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن