دیدبان

انتقاد از شیوه بت‌پرستی در انتخابات!

انتقاد از شیوه بت‌پرستی در انتخابات!

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، مردم متدین فریدن برای شرکت در نماز عبادی، سیاسی جمعه به مسجد صاحب‌الزمان شهرداران رفتند و فرماندار شهرستان فریدن نیز طبق روال گذشته که به‌صورت چند هفته در میان به ارائه و گزارش عملکرد خود می‌پرداخت، این جمعه نیز در جمع مردم نمازگزار حاضر شد و گزارشی از عملکرد خود و همچنین نقدی به برخی عملکرد دولت قبل ارائه داد.

در پایان این سخنرانی عده‌ای از مسئولان دولت سابق که دارای سمت و مسئولیت‌های اجرایی در شهرستان بودند، نسبت به عدم تکمیل پروژه‌های عمرانی که بر اساس نیاز مبرم مردم در دولت گذشته کلنگ زنی شده و در این دولت مغفول مانده بود اعتراض کردند.

یکی دیگر از دلایل اعتراض مردم و مسئولان در واکنش به زیر سؤال بردن عملکرد مسئولان دولت قبلی از سوی مسئولان فعلی بود.

این مطالبات و درخواست‌، به یک مشاجره لفظی بین فرمانداران فعلی و مسئولان دولت سابق در فریدن بدل شد.

در این جمعه داغ، آتش گلایه‌ها و اعتراضات برافروخته شد که این آتش نه‌تنها باگذشت زمان کم‌فروغ نشد، بلکه هرروز با هیزمی نو از صحبت‌ها و واکنش‌های مردمی افروخته‌تر شد.

این حاشیه‌ها و تداوم مشکلات باعث شد با طرفین به مذاکره بنشینیم.

* اصلاً کلنگی زده نشده

در پی این مناقشه، فرماندار فریدن در رابطه با پروژه احداث کارخانه سیمان نسوز منطقه و اعتراضاتی که در حاشیه سخنرانی وی در این خصوص صورت گرفت، اظهار کرد: هیچ اقدام عملی در این منطقه انجام‌ نشده و می‌توان گفت که در واقع کلنگ بر زمین زده‌شده یک کلنگ سیاسی و انتخاباتی بوده است.

اسفندیار تاجمیری با اشاره به فضای ناآرام سیاسی در منطقه، افزود: باید از من تشکر کنند که در فضای سیاسی و جناحی منطقه، این مسئله را نادیده گرفتم و مشکل مربوطه را با بحث‌های آن‌چنانی در استان حل کردم، باید پرسید این‌ معترضان در حال حاضر چه‌کاره هستند؟ نه نماینده مردم و نه متولی هستند بلکه شهروندان عادی هستند که پرونده آن‌ها در افکار عمومی باز است و همواره باید پاسخ‌گو باشند.

وی این‌گونه رفتارها را نوعی اغتشاش قلمداد کرد و گفت: این رویه در این گروه سابقه دارد و در حال حاضر که با اراده مردم کنار گذاشته شدند درصدد هستند که با هوچیگری و حاشیه‌سازی کار خود را به‌پیش ببرند.

فرماندار فریدن با ابراز بی‌اطلاعی از اصل مطالبه آن‌ها ادامه داد: من هم از آنان سؤال کردم که مطالبات اصلی شما چیست و به خطاب به آن‌ها گفتم شما معلم هستید یا دانش‌آموز کلاس اول ابتدایی؟ آقایانی که منتقد هستند مانند انسان بنشینند و بگویند کجای کار ایراد دارد، طی کردن این روال با این سبک و سیاق امکان‌پذیر نیست.

* مسئولان دولت قبل نگران انتخابات آینده هستند

تاجمیری بابیان اینکه افراد معترض نگران عدم برگزیده شدن کاندیدای خود در انتخابات پیش رو هستند، افزود: از این‌رو این افراد از حل مشکل آب شرب  مردم فریدن به‌عنوان یکی از مطالبه‌های اصلی مردم بیم دارند.

وی تصریح کرد: تمام مستندات اظهارات بنده وجود دارد و ما حرفی را بدون سند و مدرک نمی‌زنیم.

فرماندار فریدن رویه و موضع دولت در انتخابات را بی‌طرف ماندن عنوان کرد و گفت: ارکان حاکمیت مطلقاً نباید در انتخابات مجلس مداخله کنند و باید بستر را برای مشارکت حداکثری مردم فراهم کنند، چراکه انتخاب حق مردم است.

وی گفت: به‌ طور قطع اگر نهادها و دستگاه‌های دیگر در این امر مداخله داشته باشند ما با آن‌ها برخورد می‌کنیم؛ پیروزی دولت بر این است که انتخابات آزاد، رقابتی، سالم و قانونمند داشته باشند.

تاجمیری در پاسخ به یکی از مطالبات معترضان درباره پروژه کارخانه سیمان نسوز فریدن گفت: پیگیری‌های ما نشان می‌دهد که این اقدام کاملاً سیاسی بوده است و زمین، آب و حتی مراحل کار در گروه ماده پنج انجام‌نشده است.

وی با اشاره به پیگیری این پروژه از نقطه صفر و تأمین زمین و آب و حل مشکلات مربوطه اظهار کرد: به‌تازگی نامه این پروژه به دبیرخانه منتقل‌شده و متولی آن به دنبال سرمایه‌گذار خارجی است.

فرماندار فریدن به سخنان خود در پیش از خطبه‌های نماز جمعه اشاره کرد و افزود: منظور بنده از بیان این موضوع در خطبه‌های پیش از نماز جمعه این بود که این‌ و آن یا اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی برای ما وجود ندارد.

وی با اعلام موضع دولت یازدهم و بی‌طرفی آن، تأکید کرد: دولت به دنبال موضع‌گیری خاصی نیست ولی متأسفانه عده‌ای نمی‌گذارند، پیش‌ از این به من هم گفته‌ شده بود که اعتدال در این منطقه جواب نمی‌دهد اما ما اعتدال را در به‌کارگیری نیروها رعایت کردیم.

تاجمیری با اظهار تعجب از رفتار برخی از حاضرین که سمت‌های فرهنگی داشتند، افزود: تکیه زدن این افراد و شخصیت‌ها در حوزه‌های فرهنگی تأسف‌بار است.

*به شعور عمومی مردم فریدن توهین شد

رضا سلیمی رئیس سابق آموزش‌ و پرورش فریدن که یکی از معترضان حاضر در جلسه بود در این‌ باره گفت: فرماندار فریدن در این جلسه در میان مردم گزارشی را از عملکرد خود ارائه دادند که حق طبیعی‌شان بود و ما هم از اقدامات انجام‌شده تشکر می‌کنیم ولی چاشنی سخنان او کنایه بر مسئولان دولت قبل بود و به نحوی سعی در بزرگ‌نمایی عملکرد خود در مقایسه با دولت قبل را داشت.

وی با اشاره به سخنان فرماندار فریدن پیرامون تشکر یکی از افراد غیربومی از عملکرد وی افزود: این سخنان به‌نوعی توهین به شعور عمومی مردم بود که مردم فریدن، روحیه قدردانی و قدرشناسی ندارند.

سلیمی ادامه داد: اگر عملی توسط مسئولان صورت می‌گیرد وظیفه آن‌ها است اما اگر قدردانی توسط مردم صورت نگرفت مستحق توهین نیستند.

رئیس سابق آموزش‌ و پرورش فریدن با ابراز ناراحتی از پاسخ فرماندار فریدن به اعتراضات اظهار کرد: فرماندار فریدن بابیان اینکه «عملکرد شما برای مردم روشن است، از عملکرد خود دفاع کنید چراکه هیچ عملکردی نداشتید» به‌طور واضح خدمات مسئولان در دوره گذشته را زیر سؤال برد.

وی بخش اعظمی از ارائه آمار فرماندار را غیر موثق خواند و گفت: بسیاری از اطرافیان وی در نماز جمعه از عوامل فرمانداری قبل بودند آن‌ها نیز گزارش‌های مفصلی از عملکرد خود ارائه می‌دادند، یا آن‌ها در آن زمان به فرماندار گذشته یا اکنون به فرماندار فعلی دروغ می‌گویند.

سلیمی با بیان اینکه فرماندار اصولاً در سخنرانی‌ها به جایگاه حاکمیتی خود اشاره دارد، گفت: در سخنرانی نماز جمعه آن روز حرف از احیا این جایگاه زده شد و این‌ یک معنای نامفهوم برای ما است، مردم خادم می‌خواهند نه حاکم.

رئیس سابق آموزش‌ و پرورش فریدن درخواست مردم از فرماندار را صادقانه عنوان کرد و افزود: سخن گفتن مکرر از اعتدال و عملکرد خلاف این موضع دور از اخلاق است.

 وی بابیان اینکه نزدیک سه سال از عمر دولت یازدهم گذشته است گفت: اینکه گزارش ارائه‌ شده از فرماندار فریدن برای زیر سؤال بردن دولت قبلی باشد اصلاً پسندیده نیست.

سلیمی با ارائه پیشنهاد مناظره میان مسئولان دولت قبل و دولت کنونی، خواستار شفاف‌سازی مسائل برای مردم شد.

وی تصریح کرد: هرکسی در دوره مسئولیت خود به‌اندازه توان کارکرده است و نباید از نظر دور داشت که دولت نهم و دهم بیشترین خدمات به منطقه محروم فریدن را ارائه دادند.

* مسئولان به مسائل سیاسی دامن نزنند

 امام‌ جمعه فریدن اما در همین رابطه ضمن عادی دانستن چنین موارد و مناقشاتی، بیان کرد: این‌گونه رویدادها زمینه هم‌زیستی بهتر در مسائل سیاسی را برای مردم فراهم می‌کند.

حجت‌الاسلام اسماعیل سیاوشی با بیان اینکه به افراد مشاجره کننده تذکراتی داده‌ شده است، افزود: مردم به‌خوبی درباره اظهارات و اقدامات افراطی‌ها از گرایش‌های مختلف سیاسی قضاوت می‌کنند.

وی متذکر شد: یکی از علت‌ها و مشکلات اصلی در منطقه دامن زدن به مسائل سیاسی است.

خطیب نماز جمعه داران بیان این مسائل را گاهی در جهت ایجاد مشکل برای مسئولان دانست و تصریح کرد: این‌گونه موارد سبب ایجاد مشکل برای خود مسئولان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بنا بر هماهنگی‌های صورت گرفته قرار بود که رئیس اداره آب‌ و فاضلاب شهرستان به ارائه گزارش‌هایی بپردازد، گفت:  طی تعاملات و صحبت‌های فرماندار با این مسئول مقرر شد وی به ارائه عملکرد خود و اداره آب در حوزه آب شرب شهرستان بپردازد.

سیاوشی زیر سئوال بردن عملکرد مسئولان را عملی نکوهیده برشمرد و تأکید کرد: مشکل اصلی بر سر مسائل آماری و زیر سؤال بردن مسئولان دولت قبلی و توهین به مردم فریدن بود.

وی هرگونه مشکل موجود در منطقه را قابل‌حل دانست و تصریح کرد: هر فردی در منطقه از هر جناحی به مسائل دامن بزنند، قطعاً به ضرر همان فرد و جناح سیاسی تمام می‌شود؛ مردم باید باور داشته باشند که تمام مشکلات آن‌ها از طریق پیگیری حل می‌شود و این‌زمانی حاصل می‌شود که محور کار مسئولان تلاش برای رفع مشکلات مردم باشد.

* برخی حق ندارند در انتخابات بت‌پرستی راه بیندازند

امام‌جمعه فریدن با انتقاد از به کار گرفتن شیوه بت‌پرستی در انتخابات بیان کرد: مردم باید آگاهانه با افراطی‌گری در هر سطحی برخورد کنند.

وی بابیان اینکه افراد ورود پیدا کرده به صحنه انتخابات باید به‌صورت صحیح طرح‌های خود را ارائه دهند و دیگران را زیر سؤال نبرند، اظهار کرد: افراد نباید فضا را حساس و آرامش مردم را خدشه‌دار کنند، مسئولان نیز توجه داشته باشند که اگر بخواهند در میان مردم صحبت کنند باید واقع‌بینانه سخن بگویند.

 معاون فرماندار سابق فریدن به‌ عنوان یکی از معترضان اظهار کرد: یکی از اعتراضات بنده مبنی بر توهین صریح فرماندار به مردم فریدن بود که مردم فریدن درک و شعور تشکر را ندارند.

رضایی ضمن ارائه پیشنهادی در خصوص رفع این مشکل، افزود: جهت رفع این بحث جلسه‌ای تشکیل‌شده و مباحث و عملکردهای دولت فعلی و گذشته ارائه شود، عملکردهای مسئولان در دولت گذشته موارد کمی نبوده است که به این سادگی نادیده گرفته شوند.

معاون فرماندار سابق فریدن ادامه داد: گلنگ‌زنی و پیگیری اجرای پروژه کارخانه سیمان نسوز فریدن با حضور شاهدان عینی و مسئولان صورت گرفت و زمین از مالکان شهر دامنه و منابع طبیعی اخذ شد و در حال حاضر کلیه مدارک نزد بخشدار کنونی است.

رضایی در ادامه توضیح روند این پروژه تشریح کرد: سرمایه‌گذاران چندین سال در حال آزمایش خاک منطقه بودند و حتی نمونه را به آلمان برده و نتیجه گرفتند؛ نمی‌توان منکر این موارد شد، مگر می‌شود این اقدامات صورت گرفته باشد و بعد افرادی مدعی شوند که کلنگ زنی اتفاق نیفتاده است.

معاون فرماندار سابق فریدن خواستار بررسی آمار و ارقام ارائه‌ شده توسط فرماندار فریدن در یک مناظره شد.

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های متعدد بر حفظ آرامش سیاسی و روانی در کشور توصیه داشته‌اند همچنین همواره بر رفاقت و اُنس با یکدیگر در موضوع جناح‌بندی‌های سیاسی تأکید کردند.

انتظار می‌رود در سالی‌ که به نام همدلی و هم‌زبانی میان دولت و ملت مزین گشته است مسئولان با درایت بیشتری برای ایجاد فضای آرام، بدون تنش و تشویش در بین مردم اهتمام داشته باشند و زمینه را برای ارائه انتقادات در فضای سالم فراهم کنند و مردم نیز با هشیاری و بصیرت دراین‌بین به قضاوت بنشینند.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران