دیدبان

تحریم‌ها تنها تعلیق می‌شوند

تحریم‌ها تنها تعلیق می‌شوند

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، «آنتونی بلینکن» معاون وزیر خارجه آمریکا جمعه شب با اشاره به مذاکرات جاری با ایران، فرصت کنونی برای حصول توافق جامع را بی‌سابقه توصیف کرد.

بلینکن که در نشستی به میزبانی اندیشکده مرکز امنیت آمریکایی جدید صحبت می‌کرد، در مورد مذاکرات گفت: «ما به توافقی موقت با ایران دست یافتیم که برنامه هسته‌ای ایران را در جا نگه داشت و بخش‌هایی از آن را به عقب بازگرداند.»

وی افزود: «اکنون احتمالی بی‌سابقه برای حصول توافق جامع با ایران وجود دارد.»

گزینه‌ای بهتر از توافق وجود ندارد

معاون وزیر خارجه آمریکا در ادامه بخش مهمی از اظهاراتش را به مسئله مذاکرات هسته‌ای با ایران اختصاص داد و گفت با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل ۳۰ ژوئن (۹ تیر)، این مذاکرات «در صدر موضوعات مد نظر ما قرار گرفته است.»

وی افزود: «این احتمال هم وجود دارد که ما به توافق نرسیم، اگر نتوانیم به مسائل محوری که مد نظر ماست برسیم.»

بلینکن با این حال تأکید کرد: «با این وجود، هیچ گزینه‌ای بهتر از یک راه‌حل برآمده از مذاکره برای مسئله هسته‌ای ایران وجود ندارد.»

معاون وزیر خارجه آمریکا در ادامه برای چندمین بار در ماه‌های گذشته گفت واشنگتن تلاش می‌کند تا ۴ مسیر موجود برای رسیدن ایران به بمب هسته‌ای، یعنی سایت فردو، رآکتور اراک، سایت نطنز و همچنین مسیر مخفی احتمالی را مسدود کند.

وی با بیان اینکه توافق هسته‌ای باید «محدودیتی شدید» بر برنامه ایران اعمال کند، گفت این توافق باید مسیر هر تلاشی برای رسیدن به بمب هسته‌ای را ببندد.

توافق تاریخ انقضا ندارد

بلینکن افزود: «می‌خواهم تأکید کنم که توافق، منقضی نخواهد شد و هیچ غروبی برای آن وجود نخواهد داشت. بخش‌های مختلف آن دوره‌های زمانی متفاوتی دارند، اما برخی بخش‌های آن مانند تعهدات معاهده منع گسترش (NPT)، تعهد به نساختن تسلیحات هسته‌ای و همین‌طور تعهدات مربوط به پروتکل الحاقی،‌ دائمی خواهند بود.»

وی ادامه داد: «اما در نبود یک توافق جامع، توافق موقت فورا منقضی شده و ایران می‌تواند برنامه خود را بلافاصله تسریع کند.»

معاون وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که در آن صورت تهران می‌تواند با ده‌ها هزار سانتریفیوژ و بدون آنکه بازرسی‌ای از برنامه این کشور وجود داشته باشد، برنامه هسته‌ای خود را پیش ببرد.

شفافیت منحصر به فرد برنامه هسته‌ای ایران

وی در ادامه گفت توافق هسته‌ای با ایران، «شفافیتی منحصر به فرد» فراهم کرده و به آمریکا اجازه می‌دهد، در صورتی که آنچه وی تلاش ایران برای ساخت بمب، رخ داد، واشنگتن فرصت کافی داشته باشد تا به صورت «دیپلماتیک یا اگر لازم شد به روش‌‌های دیگر»، به آن واکنش نشان دهد.

او همچنین تأکید که در توافق هسته‌ای با ایران، «اغلب تحریم‌های ایران تعلیق شده و پایان نمی‌یابند» و در صورتی که ایران تعهدات خود را نقض کند، می‌توان بلافاصله آن‌ها را بازگرداند.

بلینکن با تکرار این جمله که گزینه‌ای بهتر از دیپلماسی و توافقی بر مبنای چارچوب مشخص‌شده در شهر لوزان سوئیس وجود ندارد، گفت کاخ سفید هر توافقی با ایران را برای مردم آمریکا و کنگره تشریح کرده و اجازه می‌دهد این توافق مورد مداقه و موشکافی قرار گیرد. وی افزود: «ما توافق نمی‌کنیم که در این موشکافی شکست بخورد.»

تصور تسلیم ایران با تشدید فشارها ساده‌انگارانه است

او سپس به کسانی که ممکن است برای تشدید تحریم‌های ایران تلاش کنند نیز گفت این تصور که ایران با افزایش فشارها تسلیم می‌شود، «ساده‌‌انگارانه» است چراکه این کشور جنگی طولانی را گذرانده و در تمام سال‌های گذشته با وجود تحریم‌ها، توانسته شمار سانتریفیوژهای خود را از چند صد دستگاه، به نزدیک ۲۰۰۰۰ دستگاه برساند.

او با بیان اینکه رژیم‌ تحریم‌ها علیه ایران، با همراهی دیگر کشورها شکل گرفته و بدون آن‌ها واشنگتن قادر به اعمال فشار علیه ایران نبود، گفت این کشورها «با وجود برخی خسارات اقتصادی» از تحریم علیه ایران حمایت کرده‌اند.

بلینکن تأکید کرد در صورتی که تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع شود، اتحاد شکل‌گرفته از بین رفته و این بار «به جای ایران، این ایالات متحده خواهد بود که منزوی می‌شود و رژیم تحریم‌ها نیز از میان می‌رود.»

وی سپس مدعی شد در صورت فروپاشی رژیم تحریم‌ها، ایران به سرعت برنامه هسته‌ای خود را پی گرفته و آن را پیش می‌برد.

ادامه فشارها پس از توافق هسته‌ای

او سپس تصریح کرد که حتی پس از توافق هسته‌‌ای با ایران، واشنگتن به فشار به تهران بر سر مسائلی چون حقوق بشر و همچنین حمایت تهران از گروه‌های مقاومت ادامه می‌دهد.

بلینکن در بخش از اظهاراتش خواستار آزادی «سعید عابدینی»، «امیر حکمتی»، «جیسیون رضائیان» و کمک به یافتن «رابرت لوینسون» شد.

او با این حال توافق هسته‌ای با ایران را گامی مهم برای جلوگیری از بروز رقابت تسلیحاتی در منطقه خواند و گفت تهران بدون بمب هسته‌ای کمتر از ایرانی که بمب داشته باشد، می‌تواند فعالیت‌های منطقه‌ای داشته باشد که منافع واشنگتن را تهدید کند.

داعش ۳۵% اراضی‌اش را از دست داده/اسد باید برود

بلینکن در ادامه به سوالات حاضران پاسخ داد. وی در مورد روند مبارزه با داعش، عقب‌نشینی از الرمادی را یک عقب‌گرد در این مسیر خواند، اما گفت در تصویر کلی، این داعش بوده است که تضعیف شده و از مواضع خود عقب‌نشینی کرده است.

وی در ادامه مدعی شد که داعش از زمان شکل‌گیری ائتلاف به رهبری آمریکا، ۳۵% اراضی تحت کنترل خود را از دست داده است.

معاون وزیر خارجه آمریکا به اوضاع در سوریه نیز پرداخت و مدعی شد که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه آهن‌ربایی برای تروریست‌هاست و تا زمانی که او در دمشق حاکم باشد فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در سوریه ادامه می‌یابد.

وی بهترین راه‌حل برای سوریه را انتقال قدرت از طریق مذاکره دانست و گفت به عقیده واشنگتن اسد باید از قدرت کنار برود.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ از دو هفته قبل آغاز شده و همچنان در شهر وین اتریش در جریان است. «جان کری» وزیر خارجه آمریکا ساعتی قبل وارد محل مذاکرات شده و قرار است دیگر وزرا از جمله «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، از فردا وارد وین شوند.

یک دیپلمات غربی امروز به خبرنگاران گفته بود طرفین هنوز بر سر موضوعاتی چون تحریم‌ها، میزان دسترسی برای بازرسی‌ها و همچنین مسئله ابعاد احتمالی نظامی اختلاف نظر عمده دارند.

ایران و ۶ کشور برای رسیدن به توافق جامع تا روز ۹ تیر زمان دارند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن