دیدبان
حواشی گسترده ای که پس از یک هفته ادامه دارد

پیدا و پنهان مراسم تشییع به یاد ماندنی شهدای غواص

پیدا و پنهان مراسم تشییع به یاد ماندنی شهدای غواص

دیدبان: تجمعی که به گواه بسیاری از تصاویر و آمارها از پرجمعیت ترین مراسم های پس از انقلاب اسلامی بوده است و حتی برخی پس از مراسم تشییع امام راحل عظیم الشان آن را با شکوه ترین تشییع می دانند . نکته ای که در این میان مهم به نظر می رسد این است که عده ای تلاش کرده اند در این یک هفته با سیاسی جلوه دادن بدرقه شهدا اصل این مراسم عظیم را زیر سوال ببرند در حالی که پیداهای این مراسم بیش از پنهان های آن است.

به گزارش افکار نیوز، یکی از مواردی که باید با نگاه به گذشته و این بدرقه باشکوه به آن توجه داشت این است که مراسم تشییع شهدا شاید برای اولین بار به صحنه حضور قشر و گروه خاصی تبدیل نشده بود و حضور بی سابقه همه چهره ها و سلایق نشان می داد که ما به مرحله ای رسیده ایم که ارزش کار شهدا برای بسیاری از اقشار مردم روشن شده است . باید از نقش تعیین کننده گروه های الگو برای مردم همچون هنرمندان و ورزشکاران که با به صحنه آمدن از مردم برای شرکت در این مراسم تشییع دعوت کردند سپاسگذار باشیم چرا که این افراد پس از مدت ها به مسائلی مانند شهدا توجه کردند .

اساسا اکنون متن جامعه به این تیجه رسید که شهدای سال های جنگ مربوط به هیچ قشر و گروه خاصی نیستند و همه مردم به آنها مدیون اند . پیش از این گروه های زیادی تلاش داشتند فرهنگ شهادت را از میان جامعه بزدایند و در این راه از هیچ کوششی دریعغ نمی کردند . مخالفت های گسترده با تشییع و دفن شهدا در مراکز مختلف نظیر دانشگاه ها تنها گوشه ای از عملکرد اشتباه افرادی بود که موضوع شهادت را جناحی کرده بودند .

یکی از دیگر عواملی که باید در بدرقه تاریخی شهدا به خوبی به آن توجه کرد نقش بارز رسانه ها و به خصوص شبکه های اجتماعی در خلق این حماسه بود . این شبکه ها بستر ساز حوادث مهمی می تواند باشد اما تاقبل از این بیشتر روی نقش مخرب این رسانه های نوظهور در بستر سازی تحولات اجتماعی تکیه شده بود در حالی که موضوع غواص های شهید نشان داد بستر شبکه های اجتماعی باید به درستی مدیریت شود تا در فضایی کاملا روشن پیام ها به درستی منتقل شوند .

اما در مقابل عدم حضور چهره های شاخص سیاسی در مراسم تشییع به خوبی به چشم آمد . هرچقدر حضور مردم و عناصر فرهنگی و اجتماعی نمود برجسته ای در این مراسم داشت عدم حضور شخصیت های سیاسی طراز اول کشور از جمله سران قوا ، معاونین و چهره های برجسته احزاب و گروه ها به شدت به چشم می آمد . مسئولینی که تا همیشه نمی توانند پاسخ مناسبی برای حضور نیافتن در این اجتماع با شکوه به افکار عمومی داشته باشند .

به نظر می رسد از فرصت همدلی خوب به وجود آمده در مراسم بدرقه شهدای گمنام می توان در بسط نیازهای فرهنگی امروز و این روزهای جامعه به خوبی بهره برد چرا که به یقین کنار هم قرار گرفتن سلایق مختلف می تواند در سایر بخش های فرهنگی و اجتماعی نیز تکرار شود و اهمیت این موضوع را به همگان به اثبات برساند که می تواند همدیگر را با احترام به همه نظرات و سلیقه ها قبول کرد .

می توان به مانند تشییع شهدا بی پیرایه در عرصه های فرهنگی و اجتماعی حضور داشت و رنگ ها و سلیقه های مختلف را در کنار هم دید . می توان حتی به مخالفین و موافقین سیاسی هر گروهی فرصت داد آزادانه به انتقاد بپردازند و همه هم آن را بشنوند . در حقیقت تشییع با شکوهی که هفته گذشته تهران را به قیام وا داشت می تواند زمینه ساز یک هویت فرهنگی تازه در پایتخت و یا حتی کشور باشد .

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن