دیدبان
اول روسیه حالا فرانسه ، مقصد سوم کجاست

اهداف تور بین المللی آقازاده سعودی

اهداف تور بین المللی آقازاده سعودی

دیدبان: در شرایطی که حملات جنگنده های سعودی به مناطق مختلف یمن ادامه دارد جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور در سفری بین المللی و مهم به قصد گفت و گو با سران برخی کشورهای جهان به نمایندگی از پدرش ملک سلمان تور بین المللی خود را آغاز کرده است و برای اولین دیدار خود روسیه را برگزید . وی که شخصا با پوتین به صورت محرمانه مذاکره کرده بود اکنون راهی فرانسه شده است تا با اولاند رئیس جمهور این کشور نیز دیدار کند .

ابعاد این سفر غیر منتظره در محیط بین الملل چنان مهم است که بسیاری از تحلیل گران عقیده دارند نقش آن در معادلات ماه های پیش روی منطقه غرب آسیا به شدت تاثیرگذار است .

به گزارش افکار نیوز شاهزاده محمد بن سلمان فرزند پادشاه سعودی و یکی از متنفذ ترین مهره های عرصه سیاسی این روزهای عربستان است . وی که در ماه های اخیر و بعد از پادشاهی پدرش به قدرت بلامنازعی دست یافته است با استفاده از ریشه های بیماری پدرش به سیاستگذاری امور شبه جزیره می پردازد و در این مسیر مهره های مخالف خود را نیز به راحتی حذف می کند .

محمد بن سلمان ۳۰ ساله که اکنون با چندین پست مهم عملا مرد شماره یک سیاست داخلی عربستان به شمار می رود و حتی بسیاری او را از محمد بن نایف ولیعهد نیز با نفوذ تر می دانند این روزها عنان مدیریت سیاست خارجی کشورش را هم به دست گرفته است و با استفاده از کم تجربگی عادل الجبیر وزیر خارجه جدید عربستان عملا خود را در فضای بین المللی نیز به عنوان مهم ترین عنصر خاندان سلطنتی معرفی می کند .

البته محمد سلمان جویای نام برای نشان دادن قدرت خود در ماه های اولیه روی کارآمدن دست به قمار بزرگی به نام جنگ یمن زد و به عنوان فرمانده نیروهای متجاوز سعودی عملا رهبری حملات به همسایه جنوبی شان را بر عهده گرفت اما اکنون تلاش دارد چهره خود را تنها به چهره نظامی محدود نکند و در سایر بخش ها نیز ایفای نقش کند . جانشین ولیعهد عربستان حالا به عنوان نماینده تام الاختیار پدرش جهت رایزنی با رئیس جمهور روسیه به این کشور سفر کرده است در حالی که روابط عربستان و روسیه در سال های گذشته با چالش های فراوانی روبرو بوده است و حالا ملک سلمان با درک ضرورت جلب رضایت این کشور تاثیرگذار محیط بین الملل فرزندش را مامور بهبود این رابطه کرده است .

سفر متناقض محمد بن سلمان به روسیه و فرانسه در حالی که عربستان در شرایط فعلی از روابط تنگاتنگی سیاسی – اقتصادی با فرانسه برخوردار ولی از روابطی تیره و تار با کرملین رنج می برد نشان دهنده این است که در سطوح عالی تصمیم گیری در عربستان سناریویی برای جذب مخالفان با هر هزینه ای طرح شده است . از سمت دیگر اجرای این ماموریت برای این به شاهزاده جوان سعودی سپرده شده است که وی بتواند خود را در عرصه های بین المللی مطرح کند و با شناخت بیشتر زمینه برای پادشاهی محمد بن سلمان در آینده نزدیک فراهم شود .

ملک سلمان نشان داده است که برای موروثی کردن قدرت در تیره و قبیله خود حتی حاضر است وصیت بنیانگذار پادشاهی عربستان را هم زیر سوال بگذارد و برادران و شاهزاده های اصلی قدرت عربستان را هم حذف کند به همین جهت این بار نیز محمد بن نایف نمی تواند عنصر قدرتمندی برای حذف آرزوهای پادشاه سالخورده عربستان باشد .

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن