دیدبان

تشکر افخم از حمایتهای رهبر معظم انقلاب

تشکر افخم از حمایتهای رهبر معظم انقلاب

به گزارش دیدبان به نقل از ایرنا، مرضیه افخم روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: پشتوانه سیاست خارجی ایران حمایت ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و حمایت های مردمی است.

وی خاطر نشان کرد: این حمایت بسیار گرانبها و سرمایه عظیمی است و برای تیم مذاکره کننده هم بسیار تعیین کننده و راهگشاست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره روند مذاکرات هسته ای نیز اظهار داشت: موضوعات در حال مذاکره است، در روند مذاکرات جاری که بسیار فشرده و در مرحله بسیار سختی است، کار دنبال می شود.

افخم افزود: همه موضوعات در حال گفت و گو است و باید گفت و گوها در سطح کارشناسان، معاونان و در زمان خود در سطح وزرا ادامه پیدا کند تا شکل نهایی را به خود بگیرد.

وی تصریح کرد: در عین حال خطوط قرمزی که رهبر معظم انقلاب در موضوع هسته ای تبیین و تشریح کردند، بسیار کمک کننده و روشن کننده است و تیم مذاکره کننده در همین مسیر با اتکا به رهنمودهای ایشان و سایر مسوولان عالی کشور موضوعات را در مذاکرات دنبال خواهند کرد.

این مقام وزارت امور خارجه اضافه کرد: اما در عین حال بایستی تا روند کار، ادامه و نهایی شدن آن صبر کنیم.

* هنوز زمان حضور وزرای خارجه قطعی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره زمان حضور وزرای خارجه در مذاکرات هسته ای گفت: کار کارشناسان و معاونان ادامه دارد، مذاکرات برای نهایی کردن متونی که در دست هست و کار بر روی نقاط اختلافی به صورت فشرده انجام می شود.

افخم افزود: هنوز زمان قطعی وزیر خارجه مشخص نیست، بخشی منوط به پیشرفت کار است اما آن چه که قطعی است این اتفاق قبل از موعد اعلام شده برای توافق احتمالی انجام خواهد شد و وزرا در وین خواهند بود.

* مصوبه مجلس را مفید نمی دانستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی بر نظر دولت درباره مصوبه اخیر مجلس درباره الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای گفت: ما دیدگاه های خود را به صورت کتبی و شفاهی منتقل کردیم، این کار را مفید نمی دانستیم اما این رای و نظر مجلس است که در صورت تصویب نهایی و تایید شورای نگهبان قانون خواهد شد و در آن صورت همه باید تبعیت کنیم.

افخم خاطرنشان کرد: ما دیدگاه هایمان را در مرحل مختلف اعلام کردیم، اجازه دهید به این دلیل که مصوبه قطعی شده است، ورودی به گذشته نداشته باشیم و جزییات را بحث نکنیم.

* نگاه سیاسی و جناحی در موضوعات ملی کمک کننده نیست

افخم در خصوص اعتراض به مذاکرات هسته ای در زمان تشییع شهدای دفاع مقدس اظهار داشت: عده ای از فرصت بسیار طلایی بازگشت شهدا به کشور سوء استفاده کردند که به مذاق هیچکس خوش نیامد و امیدواریم شاهد تکرار آن نباشیم. نگاه جناحی و سیاسی و رقابت های سطح پایین در موضوعات ملی کمک کننده نیست.

* راه حل موضوع یمن سیاسی است

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی درباره مذاکرات یمن نیز گفت: در این که راه حل موضوع یمن سیاسی است تردیدی نیست و راه حل دیگری هم ندارد لذا بایستی همه تلاش ها معطوف به این مسیر شود.

افخم افزود: علیرغم این که نشست اخیر ژنو نتیجه ای نداشت اما باید به این تلاش ها ادامه داده شود. ما خواهان ادامه تلاش ها برای تنظیم گفت و گوهای بعدی هستیم.

وی ادامه داد: به تلاش هایمان در ابعادی که امکان پذیر است ادامه می دهیم، در عین حال خیلی متاسف هستیم که به درخواست های متعدد برای توقف حملات به یمن بی توجهی شد، انتظار می رفت با آغاز ماه مبارک رمضان حملات متوقف شود و امیدواریم تا در این ماه هستیم آتش بس برقرار شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ادامه حملات به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

* مذاکرات برای تحویل اس ۳۰۰ در جریان است

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد تحویل سامانه S۳۰۰ گفت: مذاکرات برای تحویل سامانه S۳۰۰ در جریان است؛ در این روند هم در مورد شکایت ایران و هم سازوکارهایی که برای تحویل مدنظر قرار خواهد گرفت، ادامه دارد.

* هنوز رای ماموران خاطی عربستانی صادر نشده است

افخم در مورد پرونده دو مامور سعودی نیز اظهار داشت: دو جلسه برای رسیدگی به محاکمه خاطیان برگزار شده است و دادستان خواهان اشد مجازات برای آن ها شد؛ طبق گزارش سرکنسولگری ایران در جده، هنوز رأی صادر نشده است.

وی ادامه داد: ما خواهان مجازات عاملان هستیم و امیدواریم در روند دادرسی عادلانه به این کار رسیدگی شود.

دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: حکم نهایی باید از طریق مراجع رسمی اعلام شود و برای ما گمانه زنی ها ملاک عمل نیست.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن