دیدبان
آیا گفت و گو های ایران و ۵+۱ بازر دیگر بی نتیجه می ماند؟

بوی تمدید مذاکرات هسته ای بلند شد

بوی تمدید مذاکرات هسته ای بلند شد

دیدبان: با آغاز سفر محمد جواد ظریف به لوکزامبورگ برای مذاکره با وزرای خارجه سه کشور اروپایی و همچنین فردریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حقیقت گانم نهایی توافق بر روی نگارش متن توافق جامع هسته ای برداشته اشده است اما اظهارات مقامات مسئول مذاکره کننده از کشورهای مختلف نشان می دهد توافق نهایی ممکن است به ضرب الاجل تعیین شده ۹ تیرماه نرسد و مذاکرات بار دیگر تمدید شود .

به گزارش افکارنیوز پس از بیانیه لوزان در نیمه فروردین ماه سال جاری که حکایت از رسیدن دو طرف درگیر گفت و گو به راه کارهای لازم جهت رسیدن به توافق نهایی داشت تلاش ها برای نگارش سند نهایی این توافق ادامه داشت و هیئت های دیپلماتیک ایران و کشورهای مذاکره کننده به صورت مکرر در هتل کوبورگ وین حاضر شدند .

آن چیزی که در همه روزهای بعد از لوزان به چشم می آمد نگرانی داخلی در دو کشور ایران و آمریکا بر روی جزئیات مورد توافق بود چه اینکه جمهوری اسلامی رسما با مواردی نظیر بازرسی های فراپادمانی از تاسیسات نظامی و یا مصاحبه با دانشمندان هسته ای اش مخالفت کرد و در طرف مقابل نیز کنگره آمریکا با تصویب طرحی هرگونه توافق را منوط به تصویب خود ساخت .

روند طولانی مذاکرات هسته ای که اکنون بیش از یک دهه به طول انجامیده است و شرایط خاص سیاسی دولت های فعلی طرف مذاکره شرایط خاصی را در این دور گفت و گو ها به وجود آورده و دو طرف تلاش می کنند با بررسی امتیاز های داده و گرفته شده یگ گام به سوی توافق نهایی بردارند .

در این میان دولت آمریکا به خوبی می داند برگ برنده ورود مجدد دموکرات ها به کاخ سفید رسیدن به توافق با ایران هسته ای است و از سوی دیگر دولت تدبیر و امید نیز که در طول دو سال گذشته همه امید هایش را بر روی دستیابی به این توافق استوار کرده است با نیم نگاهی به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی خواستار به نتیجه رسیدن مذاکرات در مقطع فعلی است .

اما موضوعی که در این میان مطرح می شود این است که چرا برای چندمین بار در طول دو سال گذشته زمزمه های تمدید مذاکرات در روزی که در بیانیه قبلی به عنوان تاریخ نهایی ارائه سند توافق تعیین شده مطرح است ؟

در همین زمینه سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای تاکید کرده است :"به هرحال به روزهای آخر مذاکرات و به مهلت تعیین شده نزدیک می شویم. البته همان‌گونه که بارها گفته شده این مهلت برای ما نهایی نیست و اگر لازم باشد که چند روز بیشتر گفت‌وگو کنیم این کار را انجام خواهیم داد. آنچه که برای ما مهم است رسیدن به یک توافق مطلوب و مورد قبول برای ملت ایران است که در آن حقوق مردم ایران شناسایی و محترم شمرده شده باشد و برنامه هسته‌ای ایران به رشد و پیشرفت خود ادامه دهد و تحریم‌ها هم برداشته شود.

امیدواریم انشاءالله در طول چند روز آینده همه این اهداف محقق شود." از سوی دیگر فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس نیز در گفت و گویی اشاره کرده است که مسائل حل نشده زیادی باقی مانده است و ممکن است مذاکرات تمدید شود .

اساسا مشخص نیست اگر نگارش متن نهایی توافقات به زمان طولانی نیاز داشته است چرا در تفاهم نامه لوزان تاریخ کوتاهی تا ۳۰ ژوئن به این امر اختصاص داده شده است ؟ از سوی دیگر جای این پرسش مهم نیز هست که در بیانیه مطبوعاتی لوزان و کنفرانس رسانه ای بعد از آن تاکید زیادی شد که طرف های مذاکره کننده در مذاکرات فشرده و طولانی لوزان به همه راه کارهای موارد اختلافی رسیده اند و موضوعات مهم فی ما بین را حل کرده اند حال چگونه است که هنوز مدعی باقی ماندن اختلاف های زیاد هستند تا به بهانه آن بتوانند مذاکرات را تمدید کنند.

به خوبی مشخص است که تیم هسته ای کشورمان علاقه دارد با تمدید مذاکرات حصول توافق جامع را تا جایی که امکان دارد به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک تر کند تا هواداران جریان دولت بتوانند از آن حداکثر بهره برداری تبلیغاتی را بکنند . از طرفی آمریکایی ها نیز علاقه دارند با وردو به سال ۲۰۱۶ از سند توافق نهایی با ایران به نفع اهداف خود در منطقه غرب آسیا و همچنین پیروزی دوباره دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو استفاده کنند .

آنچه که معلوم شده این است که بوی تمدید مذاکرات به خوبی بلند شده است و این تمدید از چند روز تا چند ماه ممکن است اتفاق بیفتد . البته باید توجه داشت اساس موضوع تمدید نباید ملاک توجه قرار گیرد چرا که متن نهایی سند موضوعی به مراتب مهم تر از اصل تمدید زمان رسیدن به توافق خواهد بود .

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن