دیدبان

روزه وسواس را کنترل می‌کند

روزه وسواس را کنترل می‌کند

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، علی باغبانیان با بیان اینکه یکی از تفاوت‌های عمده انسان با سایر موجودات داشتن «اراده» است، اظهار داشت: با اراده می‌توان به خصلت‌های نیک انسانی دست یافت برخی انسان‌ها چندین بار تصمیم به انجام کاری می‌گیرند اما به دلیل ضعف اراده نمی‌توانند آن را انجام دهند.
وی ادامه داد: برخی اختلالات روانی با ضعف در اراده همراه است مثلاً مبتلایان به وسواس، اراده‌ای ضعیف دارند. همچنین افرادی که ناخن می‌جوند و به سوءمصرف مواد مخدر یا مصرف سیگار روی می‌آورند با ضعف و اختلال در اراده مواجه هستند.
این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: یکی از بهترین راه‌های تقویت اراده روزه‌داری است روزه علاوه بر آرامشی که به لحاظ معنوی به انسان می‌دهد با تقویت اراده می‌توانند از بروز برخی اختلالات روانی مانند وسواس پیشگیری و آن را کنترل کنند.

وی افزود: فرد روزه‌دار با وجود گرسنگی و تشنگی مفرط با نخوردن و نیاشامیدن اراده خود را تقویت می‌کند زیرا از یک سو عقل و از سویی دیگر با غرایض مواجه است و در این میان جانب عقل را به دلیل رشد و تعالی معنوی در پیش می‌گیرد.

رئیس اسبق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: یکی از روش‌های متداول درمان در افرادی که به اختلالات اضطرابی و کنترل تکانه مبتلا هستند این است که روزانه دو ساعت از پرداختن به رفتارهای وسواس‌گونه یا ناخن جویدن امتناع کنند و در هفته‌های آتی این زمان را بیشتر می‌کنیم.

باغبانیان تقویت ارتباطات بین فردی و انسجام اعضای خانواده را یکی دیگر از مزایای روزه‌داری عنوان کرد که با نشستن سر سفره‌های سحر و افطار میسر است.

وی اظهار داشت: شرایط جوامع صنعتی و مشغله‌ای که افراد با آن مواجه هستند اجازه نمی‌دهد که اعضای خانواده ساعات زیادی را کنار یکدیگر بگذرانند، ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای با هم بودن اعضای خانواده به ویژه سر سفره‌های سحر و افطار است.

این روانپزشک با انتقاد از حجم بالای برنامه‌های صدا و سیما در ماه مبارک رمضان گفت: حجم بالای برنامه‌های صدا و سیما که ویژه ماه مبارک رمضان است اجازه نمی‌دهد تا اعضای خانواه با یکدیگر صحبت و درد دل کنند از طرفی برخی از این برنامه‌ها تناسب خاصی با ماه مبارک رمضان نیز ندارد و صرفاً برای پر کردن اوقات افراد در نظر گرفته شده است. توصیه می‌شود افراد دقایقی از روز را به گفت‌وگو با اعضای خانواده خود بپردازند تا ضمن توجه به مشکلات یکدیگر به انسجام و همدلی بپردازند.

وی ادامه داد: یکی از رفتارهای پسندیده در ماه مبارک رمضان ضیافت افطار توسط فامیل و بستگان است. بهتر است اعضای فامیل به شکل دوره‌ای افطار را در منازل بزرگتر‌های فامیل صرف کنند تا ضمن صله رحم مسائل عاطفی نیز تقویت شود. یکی دیگر از مزایای رفت‌وآمد در ماه مبارک رمضان آشنایی با مشکلات دیگران است و اینکه افراد متوجه می‌شوند که سایرین نیز مشکلاتی دارند که گاهی به مراتب سخت‌تر از مشکلات آنها است.

باغبانیان با اشاره به کاهش آمار جرایم در ماه‌های محرم و رمضان خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهند علاوه بر کاهش میزان جرایم و آسیب‌های اجتماعی تعداد مراجعان روانپزشکی نیز در این ۲ ماه کاهش می‌یابد و این نشان می‌دهد که روزه‌داری علاوه بر تقویت خصایص انسانی می‌تواند در کاهش پرخاشگری و کنترل خشم که یکی از عوامل اصلی آسیب‌های اجتماعی و روانی است مؤثر باشد.

مرتبط‌ها

آتش به اختیار با خشاب بصیرت انقلابی

خورشید‌ بی‌غروب امام خمینی(ره)

اختیارات پیامبر و امامان معصوم (ع)

عزاداری حسینی؛ امتداد سیاست خارجی جمهوری اسلامی

نهادینه‌سازی آموزه‌ مهدویت برای کودکان

رابطه سختی و آسانی در قرآن/ ما به چه کسانی بدهکاریم؟