دیدبان

امکان تمدید چند روزه مذاکرات

امکان تمدید چند روزه مذاکرات

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، مهدی فضائلی کارشناس مسائل بین‌الملل درباره احتمال حصول توافق هسته‌ای با توجه به زیاده‌خواهی طرف غربی در مذاکرات گفت: با توجه به سابقه ۱۲ ساله‌ای که از نقش آمریکا در پرونده هسته‌ای ایران سراغ داریم بسیار روشن است که ایالات متحده به هیچ عنوان به توافقی که از نظر ایران توافق خوب به حساب آید، تن نخواهد داد.

وی افزود: هر چه مذاکرات جلوتر رفته عدم توافق خوب و نقش ‌آمریکا در انحراف این موضوع شفاف‌تر شد، ضمن اینکه این بدبینی نیز هم‌اکنون به شدت تقویت شده و امید رسیدن به توافق خوب مدنظر ایران اگر اعلام نکنیم غیرممکن، ولی حصول توافق خیلی خیلی سخت و نزدیک به دست نیافتنی است.

*آمریکایی‌ها به دنبال توافقی هستند که موجب عقب‌نشینی و تحقیر ایران شود

فضائلی درباره علت عدم حصول توافق خوب اظهار داشت: این موضوع به نوع رفتار آمریکایی‌ها و مطالبات بیش از حد آنها در مذاکرات بر می‌گردد، ضمن اینکه به نظر می‌رسد هدف آمریکایی‌ها در مذاکرات این است که تنها توافقی به سرانجام برسد که موجب عقب‌نشینی و تحقیر ایران به لحاظ محتوایی و همچنین ایجاد فضای روانی و تبلیغی علیه تهران باشد تا همگان متوجه شکست ایران در برابر آمریکا شوند که البته قطعاً جمهوری اسلامی زیر بار چنین توافقی نخواهد رفت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره احتمال تمدید مذاکرات نیز گفت: اگر تمدید به معنای مدت قابل توجه چند ماهه باشد حکایت از شکست مذاکرات دارد، ولی اگر تمدید در حد چند روز باشد معنایش تمدید و شکست نیست، لذا ممکن است تمدید برای چند روز صورت گیرد، ولی تمدید بلندمدت قابل پیش‌بینی نیست.

فضائلی درباره علت اصلی تاکید طرف غربی برای دسترسی به تاسیسات نظامی ایران هم عنوان کرد: از روزهای اول شروع مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ این موضوع که آنها به بهانه‌ مذاکرات به دنبال دستیابی به اطلاعات نظامی ایران هستند آشکار شد، زیرا آنها از طرق و راه‌های دیگر امکان دستیابی به اطلاعات صنایع موشکی ایران که برای غرب بسیار حائز اهمیت است را نداشتند.

وی با بیان اینکه صنایع نظامی ایران و نفوذ و جمع‌آوری اطلاعات در این باره در آخرین گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای امنیت به صراحت بیان شده است، اظهار داشت: غرب می‌کوشد تا اطلاعات و اسناد صنایع نظامی به خصوص صنایع موشکی ایران را به دست بیاورد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به لیست ۲۳ نفره غرب برای به ظاهر مصاحبه اما باطناً برای بازجویی از دانشمندان و مسئولان کشورمان افزود: تعداد زیادی از افراد این لیست در توسعه صنایع موشکی ایران نقش داشته‌اند و به همین دلیل غرب تلاش دارد تا با ترفند خاصی اطلاعات موشکی ایران را در مصاحبه با آنها به دست بیاورد.

فضائلی درباره علت اصرار غرب برای دستیابی به اطلاعات صنایع موشکی و همچنین بازرسی از مراکز نظامی ایران اظهار داشت: غرب می‌کوشد تا توانمندی ایران را برای اقدامات بعدی علیه تهران به دلیل اصرار بر دشمنی با انقلاب اسلامی جمع‌آوری کند و در صورتی که اطلاعات آنها از ایران دقیق‌تر باشد، طراحی آنها برای عملیات علیه حاکمیت ایران خاص‌تر خواهد بود.

وی گفت: درخواست بازرسی‌ها از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان ایرانی به مانند وضعیت عراق نیست، زیرا این بازرسی با مصوبه شورای امنیت سازمان ملل صورت پذیرفت، ولی بسیار شبیه به آن است ضمن اینکه این شباهت هم به صراحت در پاسخ حسن روحانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و مسئول ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران با تروئیکای اروپایی عنوان شده بود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن