دیدبان

منطق حمایت از کارخانه قو مشخص نیست

منطق حمایت از کارخانه قو مشخص نیست

دیدبان: مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران یک اعتقاد درباره خروج روغن نباتی قو از پایتخت دارد . این کارخانه باید هرچه زودتر پلمب شود. اواز حمایت های فرمانداری برای باقی ماندن این کارخانه در دل شهر تهران را تعجب برانگیز می داند .

به گزارش افکارنیوز ، رضا قدیمی می گوید درباره رفتن کارخانه قو از تهران هر چه بگویم تکراری است . از نظر ما این کارخانه باید همین فردا تخلیه شود و از تهران برود .

او ادامه می دهد : این کارخانه با دستگاه های قدیمی و آلاینده نه کالایی استراتژیک تولید می کند و نه استانداردهای زیست محیطی را رعایت می کند. فاضلاب این کارخانه به شدت برای اهالی منطقه مضر است. اما این که چرا فرماندار حقوق ۴ نفر در بخش خصوصی را به حقوق شهروندان ترجیح می دهد مشخص نیست .

روز شمارمعکوس رفتن روغن نباتی قو از تهران

اواخر فروردین ماه سال گذشته بود که خبر رفتن همیشگی روغن نباتی قو از پایتخت منتشر شد. مدیران شهری معتقد بودند ۲۰ سال فرصتی خوبی برای خروج این کارخانه از دل پایتخت است . اما مدیران کارخانه به بهانه بلاتکلیفی کارگران خواستار فرصت بیشتری برای این انتقال بودند . بعد از گذشته بیش از یک سال بر اساس اظهار نظرهای مسئولان دولتی به نظر می رسد کارخانه روغن نباتی قو در تهران ماندنی است .

مردمی که در نزدیکی ترمینال جنوب زندگی می کنند از همان ابتدا به وعده مدیران شهری که قرار است به زودی از بوی نامطبوع روغن نباتی قو رها شوند خوشبین نبودند . ۲۰ سال همسایگی با این کارخانه و اعتراض های پی در پی ،اما بی نتیجه آنها را به هر وعده ای بدگمان کرده بود .

اولین فرمان خروج قو از تهران

اوایل سال ۷۳ بود که به دلیل روند فعالیت کارخانه و حجم بالای تولید انواع روغن خوراکی و ایجاد مشکلات زیست محیطی و پیرو شکایات عدیده از مزاحمت های ناشی از فعالیت آن چون انتشار بو، سر و صد و فاضلاب که مزاحمت شاخص آن بوی زننده در محیط اطراف برای ساکنین بود؛ زمزمه های رفتن این کارخانه به گوش رسید.

ضلع جنوبی این کارخانه مجاورت مستقیم با منازل مسکونی داشت و بر اساس شکوائیه اهالی شهرداری بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداریها اقدام به صدور رای تعطیلی کارخانه در تاریخ ۱۶ فروردین سال ۷۳ با پیش بینی مهلت سه ساله می کند که به لحاظ عدم اعتراض به رای صادره قطعی و لازم الاجرا شد.

اما داستان کارخانه قو با رای اولیه به پایان نمی رسد. مدیریت شهری همچنان پیگیر شکایت خود و تعطیلی این کارخانه است. در تاریخ اول آبان سال ۷۳ رای تکمیلی با تاکید بر تایید رای تعطیلی قبلی و ارائه راهکارهای کارشناسی به منظور تعدیل مزاحمت های موجود با مهلت ۴۵ روزه صادر که مجددا قطعی شد.

مدیر عامل وقت کارخانه طی نامه ای در ۲۵ بهمن ماه همان سال درخواست مهلتی ۱۰ ساله جهت انتقال کارخانه را اعلام می کند و جدول زمان بندی انتقال را نیز ارائه می دهد. با موافقت و پذیرش آن از سوی شرکت به طور مشروط با ارائه تمهدیات و ابلاغ به شهردار منطقه ۱۶ طی نامه ای موضوع پیگیری می شود که مدیریت کارخانه نسبت به تعهدات خود عمل کند.

اما بر خلاف وعده های قبلی این کارخانه همچنان درد دل پایتخت به فعالیت خود ادامه می دهد. در تاریخ ۲۸ اسفند سال ۸۴ شهرداری منطقه از مدیر کل سیاسی انتظامی استانداری تهران در خواست توقف فعالیت کارخانه را می کند. با هماهنگی شورای تامین استان در استانداری جلسه ای با حضور مدیر کارخانه و مسئولان مرتبط برگزار و مقررمی شود تا مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر به عنوان متولی در جهت حفظ سلامت محیط زیست و شهروندان برای رعایت مقررات نسبت به ارائه طرح زمانبندی انتقال تا تاریخ ۲۰ خرداد ۸۵ به فرمانداری تهران اقدام کند.

از آن زمان شهرداری منطقه طی مکاتبات متعدد از معاونت سیاسی و انتظامی فرماندرای تهران درخواست طرح زمان بندی انتقال کارخانه قو را برابر توافقات جلسه هماهنگی شورای تامین استان می کنند که بی پاسخ می ماند.

در تاریخ اردیبهشت ماه سال ۸۷ مکاتبه ای با ریاست سازمان صنایع و معادن انجام و ضمن اشاره به عدم پاسخگویی فرماندرای پیشنهاد می شود موضوع در کارگروه صنعت و معدن مورد بررسی قرار گیرد.

با توجه به شکایات متعدد در تاریخ ۲۲ اسفند سال ۹۰ رای نهایی تعطیل از سوی شورای شهر تهرا صادر و در آن قید می شود که کارخانه مذکور می بایست تا پایان شهریور ۹۲ نسبت به انتقال به خارج از شهر اقدام کند. پس از آن نامه ای در تاریخ ۹ مهر ماه سال ۹۲ به معاونت سیاسی انتظامی فرماندرای تهران جهت پیگیری ارسال که بی پاسخ می ماند. در ۶ بهمن ماه دوباره جلسه ای برای انتقال این کارخانه برگزار می شود. در این مدت کارخانه به یک شرکت خصوصی به نام شرکت نهان گل واگذار شده است.

باز شدن پرونده قدیمی در شورای چهارم

اما دوباره پرونده کارخانه نیمه تعطیل قو دوباره در سال ۹۳ باز می شود. رحمت‌الله حافظی رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران پرسشی درباره عدم اجرای مصوبه شورا که قرار بود شهریور ماه سال ۹۲ اجرایی شود مطرح می کند؛ چرا روغن نباتی قو با وجود رای قطعی از تهران خارج نشده است. مجددا کمیته ای برای پیگیری درخواست حافظی تشکیل می شود و پلمپ مجدد این کارخانه دوباره در دستور کار قرار می گیرد.

اصرار ماندن قو در تهران

فرمانداری تهران حامی اصلی صاحبان کارخانه قو برای باقی ماندن در پایتخت است . فرماندارتهران درباره زمان خروج این کارخانه که سال های پیش قرار بود برای همیشه با تهران خداحافظی کند می گوید : نمی‌توانیم یک شبه کارخانه‌ای با ۳۰ سال قدمت و صدها کارگر را تعطیل کنیم. فعلا باید با برخی اقدامات مانند استفاده از فیلتر و اقدامات فنی، جلوی آلودگی را بگیریم و بعد در واگذاری زمین مناسب، همکاری کنیم که به نظر من این انتقال شاید پنج سال طول بکشد.

رضا قدیمی در باره ۵ سالی که فرمانداری برای خروج روغن نباتی قو اعلام کرده است می گوید: ما از این سخن فرمانداری بسیار تعجب کردیم که بر چه اساسی اعلام می کنند که این کارخانه باید ۵ سال دیگر هم در تهران بماند .

چندی پیش محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران هم با اشاره به حجم شکایات مردمی از فعالیت کارخانه روغن نباتی قو، می گوید: شهروندان محله باغ آذری و بعثت از پساب و بوی بد این کارخانه به شدت گلایه‌مند هستند.

او ادامه می دهد : چندی پیش نیز حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا و معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز جلسه‌ای را با مسئولان مربوطه و فرماندار برگزار کردند که متأسفانه نتیجه‌ای در بر نداشته است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران تاکید می کند: در حال حاضر فرمانداری و استانداری برای وضع موجود تسهیل‌گری می‌کنند، درحالی که این کارخانه باید از شهر برود. بنده از رییس شورا می‌خواهم با استاندار تهران هماهنگ کند تا این موضوع هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.

حقانی ادامه می دهد: اگر این کارخانه در مجاورت منزل شخص استاندار بود آیا وی این گونه رفتار می‌کرد و امیدواریم با پیگیری رئیس شورای شهر تهران و تعامل با استاندار اقدامات لازم برای جابجایی این کارخانه در دستور کار قرار گیرد.

اما پاسخ فرمانداری به انتقادات مدیران شهری چیست ؟ به گفته رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران، می گوید: شورا برای توقف فعالیت پارس قو تلاش می‌کند اما در نهایت فرمانداری از ما می‌خواهد سکوت کنیم.

رحمت اله حافظی با بیان این که بعد از پیگیری اعضای شورای شهر در صحن علنی نامه ای ازفرمانداری به شورا ارسال شده است که در آن صورت جلسه ای را که در ۱۸ مردادماه سال ۹۳ برگزار شده، را یاد آوری کرده اند.

در بند ۶ این صورت جلسه آمده است:با توجه به مصاحبه های برخی از مسئولان شهری به خصوص اعضای کمیته سلامت شورای شهر تهران در رسانه‌های عمومی، صداو سیما، جراید و روزنامه‌های شهری که موجب تضعیف جایگاه شرکت موصوف در بازار و متعاقب آن کاهش تولید محصول می گردد، مکاتبه لازم از سوی معاون استاندار و فرماندار تحت عنوان ریاست محترم شورا به منظور لحاظ موضوعات صورت پذیرد.این یعنی اینکه « آقایان مصاحبه نکنند» از این رو ما سوال داریم آقای فرماندار و آقای معاون سیاسی فرماندار ۲۰ سال قبل حکم پملب این مجموعه صادر شده است چرا تاکنون این حکم اجرا نشده است.

حافظی با تاکید بر اینکه به جای اقدام برای توقف فعالیت این واحد، مکاتبه می‌کنند که اعضای شورا مصاحبه نکنند و سکوت کنند، می گوید:‌ نباید انتظار داشته باشند که نمایندگان مردم ساکت شوند، این رویه پذیرفتنی نیست، این کارخانه ۳۰۰ نفر کارگر دارد اگر توان دارید هر ۱۰ نفر را به یک کارخانه ‌ای بفرستید تا قائله ختم شود.

قدیمی هم درباره درخواست سکوت فرمانداری می گوید: چنین درخواستی سال گذشته از ما شد که در این رابطه مصاحبه نکنیم زیرا مواد اولیه به این کارخانه فروخته نمی فروشند که به نظر من حرف قابل قبولی نبود و ما همچنان در این رابطه حرف می زنیم . اما باید فرمانداری برای حفاظت از سلامت مردم این منطقه با مدیریت شهری همکاری کند تا این کارخانه آلاینده از پایتخت برود .

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن