دیدبان

امیدوارم تحریم‌های ایران برداشته شود

امیدوارم تحریم‌های ایران برداشته شود

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، این روزها، یونان در شرق اروپا و انگلیس در غرب قاره سبز، خواب را بر مقامات اتحادیه بحرانی یورو، آشفته کرده اند. دانمارک یکی از آنها کشورهایی است که خود را درگیر پول واحد اروپایی نکرده و الان وضعیتش از خیلی کشورها مثل اسپانیا بهتر است.

ما ایرانی ها ، دانمارک را با پنیرش می شناسیم؛ صبحانه ای که در دهه٦٠، پای ثابت سفره های ایرانی بود. کمی بعدتر یعنی در اواخر دهه٧٠ (١٨مهر١٣۷۸) بازی ای دوستانه بین تیم های ملی فوتبال ایران و دانمارک در کپنهاگ برگزار شد و نتیجه مساوی این دیدار، آن هم در برابر تیم قدرتمند آن روزهای دانمارک، خاطره ای خوش برای ایرانیان خلق کرد.

به تاریخ که نگاه کنیم، اولین بار در سال۱۶۹۱ بود که یک سفیر از ایران، چمدان هایش را بست و راهی دانمارک شد تا روابط دیپلماتیک ما با این کشور اروپای غربی را رسما استارت بزند. آن روزها، یک دردسر تجاری، دستور کار اولین سفیر ایران در کپنهاگ بود. ظاهرا محموله ای ایرانی که توسط یک کشتی بنگالی حمل می شد، توسط ناوگان دریایی دانمارک توقیف شده بود. سفیر ایرانی به همراه استوارنامه ای که به امضای شاه سلیمان صفوی (۱۰۲۶ تا ۱۰۷۳شمسی) رسیده بود، به کاخ کریستین پنجم، پادشاه وقت دانمارک رفت تا با او یک چانه زنی دیپلماتیک داشته باشد.

حالااز آن زمان، ٣٢٤سال می گذرد و در سال ۲۰۱۵ و پس از سه قرن، ایران و دانمارک از ظرفیت های خوبی در زمینه اقتصادی برای همکاری های دو جانبه برخوردارند.

چند روز پیش، انتخابات پارلمانی در دانمارک برگزار شد که نتیجه آن، شکست حزب حاکم بود. خبرنگار تسنیم برای اطلاع از آخرین تحولات در دانمارک و بررسی روابط دو جانبه بین کشور «پیتر اشمایکل» و ایران با «کریستین ینسِن»، وزیر سابق مالیات و نماینده فعلی پارلمان این کشور، گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه از نظر می گذرد. او در حال حاضر سخنگوی حزب لیبرال دانمارک نیز هست.

وزیر سابق مالیات دانمارک در پاسخ به سوالی در مورد برنامه های حزب حاکم (سوسیال دموکرات) برای اقتصاد دانمارک می گوید: «من فکر می کنم شما باید از خودشان بپرسید – چون من از حزب لیبرال هستم.»

وی همچنین در ادامه با امتناع از صحبت کردن درباره عملکرد هله تورنینگ اشمیت، نخست وزیر دانمارک در سال ۲۰۱۵، گفت که فقط بر عملکرد اعضای «ونستر» ( حزب لیبرال دانمارک) تمرکز دارد و نمی تواند در مورد عملکرد رهبران سیاسی احزاب دیگر اظهار نظر کند.

سخنگوی حزب لیبرال دانمارک همچنین با اشاره به بحران اقتصادی حال حاضر در اتحادیه اروپا، رویکردهایی چون «اصلاحات اقتصادی، ثبات مالی و و استمرار سیاست های انبساطی بانک مرکزی اروپا» را در حل این بحران مالی، مهم ارزیابی کرد.

کریستین ینسِن در ادامه با اشاره به مشکلات شرکت هایی مانند انی و توتال در شرایط فعلی بخاطر افت شدید قیمت نفت گفت: «من متخصص در نحوه اداره یک شرکت نفت یا گاز طبیعی نیستم اما فکر می کنم که ترکیبی از رشد اقتصادی پایین و انقلاب نفت شیل در شمال آمریکا باعث شد تا قیمت نفت تا این حد پایین بیاید.»

وزیر سابق مالیات دانمارک در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بازار سهام در کشورش، اوضاع و احوال این بازار مالی را خوب توصیف کرد و افزود: «شاخص C۲۰ که با ارزش ترین سهام در دانمارک است امسال حدود ۲۰ درصد و در ۳ سال گذشته به اندازه ی ۱۰۰ درصد بالا رفته است.»

وی همچنین درآمد اصلی دولت دانمارک را از محل دریافت مالیات بر درآمدها عنوان کرد.

سخنگوی حزب لیبرال دانمارک همچنین در مورد آخرین تحولات بعد از انتخابات پارلمانی در این کشور گفت: «با پایان رأی گیری و شمارش آرا، مشخص شد که حزب حاکم ( سوسیال دموکرات)، نتیجه انتخابات را واگذار کرده است. نخست وزیر بعد از اینکه متوجه شد، حزب متبوع اش، کرسی های بسیاری را در پارلمان از دست داده، استعفا کرد. حالا حزب ما و چند حزب محافظه کار دیگر، کارشان را برای تشکیل دولت جدید در دانمارک آغاز کرده اند.»

نماینده پارلمان دانمارک با اشاره به وجود تحریم های اتحادیه اروپا در قبال ایران، نیز گفت که دولت دانمارک بخاطر همین محدودیت ها، فعلاً طرحی برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری با ایران ندارد.

وزیر سابق مالیات دانمارک، روابط تهران و کپنهاگ در زمان ریاست جمهوری روحانی را خوب توصیف کرد و ابراز خوش بینی کرد که با برداشته شدن تحریم ها این روابط، توسعه یابد.

کریستین ینسِن همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه محصولاتی از ایران در دانمارک عرضه می شوند و آیا اینکه هنوز فرش، پسته و زعفران ایرانی در کشورش به فروش می رسد یا خیر، گفت: متاسفانه آمار مناسبی برای پاسخ به سوال شما ندارم اما در گذشته کالاهایی چون زعفران و پسته ایرانی را مشاهده کرده ام.

وی همچنین در پایان ابراز امیدواری کرد که با برداشته شدن تحریم ها، همکاری های اقتصادی بین دو کشور ایران و دانمارک، توسعه پیدا کند و شرکت های دانمارکی بتوانند در بازار خوب ایران، فعالیت های مطلوبی داشته باشند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن