دیدبان
نگاهی به سخنان جنجالی دولتمردان یازدهم در آستانه ضرب الاجل 30 ژوئن

چراغ سبز دولت به شکست مذاکرات

چراغ سبز دولت به شکست مذاکرات

نویسنده: حسین خان بابازاده

دیدبان: با نزدیک شدن به ضرب الاجل 30 ژوئن یا همان دهم تیرماه -جدای از نبود الزامی برای تیم ایران- و رو به پایان بودن سلسله مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 ، متاسفانه مباحثی در داخل کشور و از سوی رئیس جهور، مسئولان دولت و حامیان گفتمانی دولت یازدهم مطرح می شود که علی رغم تلاش های تیم مذاکره کننده در رسیدن به یک توافق جامع خوب، نه تنها فضای مناسبی را برای تیم مذاکره کننده ایجاد نمی کند بلکه به نوعی دست تیم مذاکره کننده را در میز مذاکره خالی می کند که متاسفانه این امر مسبوق به سابقه نیز بوده است. دقت کارشناسان امر و مسئولان مرتبط بایستی به این نکته جلب شود که این سخنان حساس و تاثیر گذار تنها از روی ساده انگاری و بدون هیچ سنخیتی با یکدیگر در این مقطع بیان می شوند و  یا اینکه این سخنان، سلسله وار و جهت دار بوده و دقیقا در این مقطع زمانی خاص و با نزدیک شدن به پایان ضرب الاجل در جهت کمک به مذاکرات یا به معنای واضح تر در جهت فشار بیشتر در جهت رضایت به امضای توافق بد در داخل است؛ که به شرح ذیل و به صورت نمونه بررسی خواهیم نمود:

رئیس جمهور: تحریم ها باید از بین بروند تا مشکل آب خوردن مردم حل شود

فارغ از سخنان جنجالی رئیس دولت یازدهم طی دوسال گذشته در ربط دادن بسیاری از مشکلات کشور به تحریم، جنجالی ترین سخن حسن روحانی در دهمین جایزه ملی محیط زیست مطرح شد و از محیط زیست تا آب خوردن مردم را منوط به رفع تحریم ها کرد. رئیس دولت یازدهم گفت: "این که می‌گوئیم تحریم ظالمانه از بین برود برخی چشم خود را بی‌خود نچرخانند، تحریم‌ها باید از بین بروند تا سرمایه گذار به کشور بیاید و ‌سرمایه گذاری انجام شود؛ از مشکل آب خوردن مردم تا مشکلات مالی و بانکی مردم حل شود".(1)

علی رغم اینکه این سخن جنجالی رئیس جمهور که مورد انتقاد شدید مردم و مسئولان قرار گرفت، این موضوع از سوی وی اصلاح نشد و روحانی سخنانش را در کنفرانس مطبوعاتی رئیس جمهور با رسانه های حامی و بی طرف ، بار دیگر سخن جنجالی خود را تکرار کرد: "ابعاد تحریم بسیار وسیع بود و حتی نان و آب مردم را در بر می‌گرفت".(2)

واکنش عموم اقشار مردم و مسئولان به این موضوع تا حدی وسیع بود که در تشییع 270 شهید گمنام از جمله 175 شهید غواص، شعارها و پلاکاردهای مردم این موضوع را به خوبی برای شخص رئیس جمهور جاانداخت.

روحانی : کسانی که می‌گویند تحریم مهم نیست از جیب مردم بی‌خبرند

با گذشت یک روز از تاکید روحانی بر نقش داشتن تحریم ها در آب و نان مردم ، ادامه سریال گلایه روحانی از تحریم ها در بجنورد پخش شد و رئیس جمهور این بار کما فی سابق تحت پوشش حمله به منتقدان از آثار تحریم بر جیب مردم سخن گفت: "آنها که می‌گویند تحریم مهم نیست‌، گویی از جیب مردم بی‌خبر هستند".(3)

هاشمی رفسنجانی: تحریم در حال پوساندن استخوان طبقه مزد بگیر است

سخنان هاشمی در 26 خرداد و در ادامه سریال تاثیر تحریم ها مطرح شد: "دکتر روحانی تعبیری کرده اند که شما اگر از جیب مردم خبر داشتید هر چیزی نمی گفتید.عده ای تحریم و غیرتحریم در زندگی شان اثر ندارد خب در کارهایشان اثر می گذارد؛ اما تحریم استخوان طبقه مزد بگیر کشور را که اکثریت کشور هستند می پوساند و زندگی ها سخت شده است...به علاوه شاهدیم خیلی کارهای مهم ما خوابیده است. در برنامه های مصوب، طرح های بسیار بزرگی داریم که ناقص مانده است."(4)

نکته قابل توجه این موضوع است که نظرات هاشمی رفسنجانی در اواخر دولت محمود احمدی نژاد بر خلاف موضع فعلی وی بوده و آن موقع نقش مدیریت کشور را بسیار مهم دانسته و برای تحریم های نقش موثری قائل نمی شد.

یونسی: ازدواج جوانان را هم به تحریم گره زد

علی یونسی مشاور رئیس جمهور که طوماری از اظهانظرهای نامربوط در کارنامه اش دارد، این بار در مورد ارتباط ازدواج جوانان به مساله تحریم اظهارنظر کرد: "دولت روحانی وظیفه خود می‌داند که خدمت کند، اکنون کشور از بیکاری رنج می‌برد، جوانان مشکل عدم استطاعت مالی برای ازدواج دارند و دولت وظیفه دارد این مشکلات را برطرف کند و امیدوارم با لغو تحریم‌ها این مشکلات برطرف شده و کارهای عمرانی نیز با سرعت بیشتری انجام شود".(5)

جنتی هنر انقلاب را به تحریم گره زد

آئین اختتامیه بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر هم به سخنی از تاثیر تحریم ها ختم شد. جنتی وزیر ارشاد گفت:"امیدواریم با توافقات نهایی ایران و گروه 1+5 و رفع برخی از محدودیت‌های بین‌المللی جهشی چشمگیر را در سینمای ایران شاهد باشید".(6)

گودرزی هم رفع مشکلات ورزشکاران را به رفع تحریم گره زد

وزیر ورزش هم در اردیبهشت ماه حل مسائل ورزش را به تحریم گره زد: "وزنه بردارها به نسبت ورزشکاران برخی دیگر از رشته ها کم ادعا تر، خوش خلق تر و پرتلاش تر هستند و مردم هم این مسائل را درک می کنند. در حال حاضر دولت به لحاظ اقتصادی در شرایط خاصی قرار دارد اما ان شا الله با لغو تحریم ها علیه ایران، همه این نیازها هم مرتفع خواهد شد".(7)

گرچه بعید است کسی از وضعیت این وزراتخانه و بودجه های هنگفتی که هزینه ورزش های پرحاشیه و بی نتیجه می شود بی خبر باشد تا جایی که در بین مردم بعضا این وزارتخانه که نه تنها حوزه ورزش بلکه حوزه جوانان را هم عهده دار است، به وزارتخانه فوتبال مشهور است.

بهانه برای بیان آثار تحریم و افشای ظلم ظالم!

افشای ظلم ظالم که اخیرا توسط رئیس جمهور و سخنگوی دولت مطرح می شود به بهانه ای برای بیان مشکلات کشور در تریبون های عمومی و ربط دادن آن به تحریم ها تبدیل شده است. بیان مشکلات و ربط دادن آن به تحریم جدای از بحث عدم صحت این مدعا با هیچ توجیه عقلانی قابل توجیه نیست که توسط مسئولان اصلی دولت و آن هم به عنوان مشکلات  ناشی از تحریم مطرح گردد. رئیس جمهور در کنفرانس خبری خود گفت: "ما ابعاد تحریم را می دانیم و ملت ما می داند. ما ظلم ظالم را بیان می کنیم و توضیح می دهیم ، ما باید کار خلاف قانون قدرت‌های بزرگ را توضیح دهیم اما ملت ما از این فشارها نمی‌هراسد و مسیرش را برای احقاق حقوق خود ادامه خواهد داد".(8)

نمونه ای از کمک ویژه به تیم مذاکره کننده!

آبان ماه سال 1392 بود که حسن روحانی در بحبوحه مذاکرات که ختم به توافق ضعیف ژنو شد با آماری بسیار عجیب و اشتباه سخن از خزانه خالی(9) کرد که این سخن جنجالی و بی پایه نه تنها از سوی اقتصادادنان حتی از سوی طیب نیا وزیر اقتصاد دولت هم رد شد. این سخن عجیب روحانی که همزمان با اوج مذاکرات مطرح شد به نوعی پشت جبهه خودی در مذاکرات را خالی کرد. به اذعان کارشناسان روحانی که خود را متخصص امنیت ملی می دانست امنیت ملی را فدای جناح بازی کرد.

 از توزیع سبدکالا و صف های تحقیر کننده آن در دهه فجر هم به راحتی نمی توان گذشت.

نتیجه گیری

نام گذاری سال 94 به نام دولت و ملت، همدلی و همزبانی از سوی رهبر انقلاب به خوبی رابطه دو طرفه دولت و ملت را مشخص می کند. اینکه دولتمردان یازدهم تنها اعتقاد به همدلی مردم با آنها را داشته باشند به هیچ وجه مورد قبول مردم آگاه ایران نیست. سریال سخنان شبیه و -خدایی ناکرده- با هدف های ناصواب از جمله ارسال پالس مثبت به طرف های غربی مبنی بر نبود توان برای مقاومت از یک طرف و از طرف دیگر تحمیل توافق بد بر ملت؛ بویی از همدلی و همزبانی با ملت را نمی دهد. صحبت های مطرح شده توسط مسئولان دولت و حامیان آنها در تاثیر تحریم بر آب و نان، یا سخن گفتن از خرد شدن استخوان های مردم زیرفشار تحریم و یا بیان کردن مشکلات داخلی کشور تحت لوای افشای ظلم ظالم و ربط دادن همه مشکلات به تحریم علی رغم نقش تقریبی 10 الی 20 درصدی تحریم ها،نه تنها باعث خالی کردن دست تیم هسته ای شده بلکه به طور کلی امیدها به دولت اعتدال را از بین می برد. پر واضح است که از اسلوب این مذاکرات حساس است که مذاکره کنندگان خود را بی نیاز از مذاکرات توصیف کرده و بر توان داخلی خود تکیه کنند که متاسفانه این امر در دولت یازدهم رعایت نمی شود. این نگاه بیش از حد دولت به مذاکرات و  بی توجهی به تجربه ملت ایران در مواجه با زیاده خواهی غربی ها باعث فرصت سوزی های بسیار در دو سال اخیر نیز شده است.

دیدبان معتقد است همواره خواست ملت ایران در کنار حمایت از فرزندان انقلاب در تیم مذاکره کننده رسیدن به یک توافق خوب در چارچوب ارائه شده از سوی رهبرانقلاب از جمله لغو یکجای همه تحریم های ظالمانه است اما بایستی این نکته را در نظر داشت که این کشور از ابتدای انقلاب در تحریم به سر می برده است و حجم پیشرفت ها از جمله پیشرفت های چشم گیر دهه اخیر در زمان اوج تحریم های به اصطلاح فلج کننده صورت گرفته است.

منابع:

1. http://www.tabnak.ir/fa/news/506741

2. http://president.ir/fa/87559

3. http://fararu.com/fa/news/236683

4. http://www.entekhab.ir/fa/news/210222

5.http://didban.ir/fa/news-details/25695

6. http://www.seratnews.ir/fa/news/240572

7. http://www.deztoday.ir/?p=272929

8. http://president.ir/fa/87559

9. http://irannews24.ir/details/15734/politics/

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن