دیدبان

پرونده خصوصی‌سازی سرخابی‌ها بسته شد

پرونده خصوصی‌سازی سرخابی‌ها بسته شد

به گزارش دیدبان به نقل از مهر ، پرونده خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که پس از سال‌ها معطلی در دولت یازدهم دوباره بازگشایی شد، بالاخره با اظهارنظر وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از روش مزایده از دستور کار دولت خارج شده است، به بایگانی رفت.

این در حالی است که سازمان خصوصی سازی پیش از این ۴ بار مزایده سهام این دو باشگاه را در دستور کار خود قرار داد و تمامی مزایده ها بی نتیجه و نافرجام بود. خصوصی سازی این باشگاه ها حاشیه های فراوانی داشت، اما با اعلام تصمیم جدید دولت زمزمه خروج سهام سرخابی‌ها از لیست واگذاری‌های دولتی بیشتر شنیده می شود تا درصورت قطعی شدن، استقلال و پرسپولیس برای همیشه دولتی باقی بمانند.

گرچه وزیر اقتصاد اعلام کرده است که دولتی ها برای واگذاری سهام این باشگاه ها منتظر طرح مجلس هستند و در این دوره طرحی از طرف جمع کثیری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است اما با این وجود همین یک اظهارنظر شائبه دولتی ماندن این دو باشگاه را افزایش داد.

واگذاری سهام این دو باشگاه تکلیف قانون بودجه سال ۹۳ است و قرار بود که دولت از طریق سازمان خصوصی سازی این دو باشگاه را به روش مزایده واگذار کند که البته ۴ مزایده بی نتیجه ماند اما داستان خصوصی سازی این دو برند از حدود شش سال پیش مطرح شد، گرچه پس از آن در دوره ای در دولت قبل مسکوت ماند، اما سازمان خصوصی سازی در دولت جدید یکی از برنامه های جدی خود را واگذاری سهام این دو باشگاه پرطرفدار فوتبال کشورمان اعلام کرده بود.

پیش از این هم عبدالله پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی مطرح کرد که تا پایان فصل نقل و انتقالات بحثی در خصوص برگزاری مزایده نداریم. در این فرصت اگر هیات وزیران و مجلس مصوبه‌ای برای خروج این دو باشگاه از فهرست واگذاری‌ها داشته باشند، از آن تمکین می‌کنیم ولی اگر چنین نشد، با قدرت تمام بعد از فصل نقل و انتقالات مزایده های بعدی را دنبال خواهیم کرد.

با مطرح شدن این موضوع، شک و تردیدها نسبت به مصمم بودن دولت در واگذاری سهام این دو باشگاه بزرگ و پرطرفدار فوتبال کشورمان بیشتر شده بود و این موضوع که با تصمیمات جدیدی از سوی دولت و یا مجلس، سهام این دو باشگاه بخواهد از لیست واگذاری‌ها خارج شود، تقویت شد.

حتی در زمان برگزاری مزایده‌های سرخابی ها، مجلسی‌ها مسائلی را از جمله توقف واگذاری سهام این دو باشگاه با تصویب طرحی دو فوریتی و غیره را مطرح کردند؛ گرچه طرح دو فوریتی نمایندگان مجلس ۱۳۵ امضا را داشت اما به قانون تبدیل نشد.

فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی قبل از برگزاری مزایده چهارم با گرفتن ۱۳۵ امضا از نمایندگان برای تغییر مکانیزم واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی، آن را تقدیم رئیس مجلس کرده بود.

مقداد نجف‌نژاد رئیس فراکسیون ورزش با اعلام این خبر گفته بود: می‌توانستیم بیش از ۱۳۵ امضا از نمایندگان بگیریم اما فرصت کافی نداشتیم. نمایندگان با تغییر مکانیزم واگذاری پرسپولیس و استقلال موافقت کردند که بر این مبنا، ۴۹ درصد سهام باشگاه به هواداران و ۵۱ درصد به بخش خصوصی واگذار شود.

حال با توجه به فرصتی که به واگذاری سهام این باشگاه‌ها تا پایان فصل نقل و انتقالات، یارگیری‌ها و آغاز لیگ پانزدهم که دو تا سه ماه دیگر است، داده شده، به نظر می رسد ترتیباتی در جریان است تا نام این دو باشگاه پرطرفدار از لیست واگذاری‌ها خارج شود.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه شرکت‌هایی که تاکنون در این مزایده ها شرکت کرده اند؛ از جمله ایران خودرو، سایپا، استیل آذین ایرانیان و شرکت بهنام پیشرو کیش بودند و این شرکت‌ها همگی شناخته شده هستند، اما اهلیتشان از سوی هیات واگذاری به تائید نرسید، بنابراین این شائبه و گمانه زنی ایجاد می شود که دولت چندان تمایل عینی و واقعی به واگذاری سرخابی‌ها ندارد و می خواهد که سهام این باشگاه‌ها همچنان حاکمیتی باقی بماند.

در مزایده چهارم سرخابی‌ها، شرکت سرمایه گذاری سمند برای باشگاه استقلال مبلغ ۲۹۰ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان را پیشنهاد داده بود. همچنین رقم پیشنهادی شرکت استیل آذین یکی از سه خریدار پرسپولیس ۳۳۲ میلیارد و ۶۸۸ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۶۶۶تومان بود. شرکت بهنام پیشرو کیش نیز ۳۲۹ میلیارد و ۸۸۹ میلیون و ۵۹۸ هزار و ۸۸۰ تومان و شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی نیوان ابتکار از دیگر خریداران باشگاه پرسپولیس ۲۹۰ میلیارد تومان برای خرید سهام این باشگاه پیشنهاد داده بودند.

به هر حال، واگذاری سهام باشگاه های سرخابی هم اکنون یک قانون است و برای توقف این واگذاری لازم است که مصوبه جدیدی به سازمان خصوصی سازی ابلاغ شود. حال باید منتظر ماند و دید که آیا مجلسی ها طرحی در این خصوص تصویب خواهند کرد و یا اینکه واگذاری این دو باشگاه برای همیشه منتفی خواهد شد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن