دیدبان

حمله وزیر کشور خاتمی به شورای نگهبان

حمله وزیر کشور خاتمی به شورای نگهبان

به گزارش دیدبان به نقل از مهر، حجت‌الاسلام سیدعبدالواحد موسوی‌لاری در اولین همایش تشکیلاتی حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه ساختار قانون اساسی ما در حقیقت برای این بوده است که هم جمهوریت و هم اسلامیت مورد توجه باشد، گفت: در نظام اسلامی ما، هم شریعت اسلامی و هم جمهور مردم باید توأمان با یکدیگر وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه قانون اساسی می خواهد به ما بگوید برای رسیدن به هدفی واحد حرکت کنید، افزود: بالاخره قانون اساسی پیش روی ما است و ما با عنوان یک جریانی که دل در گرو ایران داریم، احزاب را سامان دادیم و همچنین در جامعه دو جریان به مرور زمان شکل گرفته است، جریان اصلاح‌طلب و جریان اصولگرا.

حجت‌الاسلام موسوی‌لاری تاکید کرد: من با آنهایی که در صف مقابله با قانون اساسی هستند کاری ندارم، اما این دو جریان در زیر چتر قانون اساسی مطرح هستند.

وزیر کشور دولت اصلاحات تصریح کرد: گمان می کنم اگر روزی شاهد دو حزب قدرتمند باشیم، بسیار خوب بود، اما امروز این چنین نیست، اما آیا تاکنون فکر کردید که شاخصه های اصلاح‌طلبی و اصولگرایی چیست؟ رقابت این دو جریان تا کجا و تا چه اندازه وابسته به واقعیات و یا وابسته به موهومات است؟ و آیا می شود در این راستا استانداردسازی کرد؟

وی افزود: یکی از موضوعاتی که جای بحث دارد، تشکیل جلساتی برای تبیین برخی مسائل در جامعه که محور تقابل ها و ائتلاف ها است. مثلا جریان اصلاح‌طلبی به مردم‌سالاری پایبند است و جریان اصولگرایی روی واژه ارزش ها تکیه می کند و ممکن است که همدیگر را متهم کنیم که طرف مقابل ما به مردم‌سالاری اعتقاد ندارد و یا اینکه طرف ما بگوید شما هم به ارزش ها توجهی ندارید.

موسوی‌لاری تصریح کرد: اگر این دو واژه را تبیین نکنیم و اگر مفهوم ارزش ها روشن نشود، مشخص نخواهد شد که رقیب به آن پایبند است یا خیر. کلمه ارزش ها دستاویزی برای رقابت شده است.

وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه هر مسلمانی تمام شریعت اسلام را ارزش می داند و به بایدها و نبایدهای آن توجه دارد، تاکید کرد: این واژه امروز در فرهنگ سیاسی ما یک معنای جدید پیدا کرده است. اگر این مفهوم را نشناسیم، همواره وارد محل دعوا خواهیم شد.

وی با اشاره به بحث امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: همه، ضرورت های این موضوع را می شناسند. منکر فراگیری که کل جامعه را هدف قرار داده است، یک منکر است و منکر شخصی که تنها زیان شخصی به همراه دارد، چیز دیگری است. امر به معروف فردی با امر به معروف یک مسئول مملکتی نیز کاملا با هم متفاوت است.

موسوی‌لاری تاکید کرد: آیا می شود کسانی که در مدیریت عالی جامعه هستند به جای اینکه به اصلاح بیت‌المال توجه کنند، تنها به شکل و شمایل دخترهای ما توجه داشته باشند؟ در اینجا سوال می شود که ارزش کدام است؟

وزیر کشور دولت اصلاحات افزود: کشتی شهدا بخشی از ارزش ها است، اما صداقت و امانت هم ارزش است. اگر به برخی موضوعات مهم از جمله صدق لسان توجه نکنیم، جامعه را دچار مشکل کرده ایم. باید در موضوع ارزش ها اولویت بندی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در دو اردوگاه اصلاح‌طلبی و اصولگرایی باید بر روی موارد فکری، اعتقادی و هویت‌ساز بحث کنیم و روی واژه هایی که منشاء افتراق و وحدت با دیگران دارد، صحبت کنیم.

موسوی لاری با بیان اینکه یکسری از اختلافات ما اصولگرایان و اصلاح طلبان ناشی از موهومات است، اذعان کرد: برخی از اختلافات و خط کشی‌ها واقعی نیستند و ما به‌عنوان جریان اصلاح‌طلب و همچنین جریان اصولگرا بر روی یک اصل پایبندی نشان می دهیم که در جمهوری اسلامی، جمهور مردم تاثیرگذار است.

وزیر کشور دولت اصلاحات افزود: هویت اصلاح طلبی علاوه بر پایبندی به ارزش های دینی، باورش این است که شریعت اسلامی نظام بر پایه جمهوریت و اسلامیت است و تمام علماء پای آن را امضا کرده‌اند. امروز کدام ارزش از پایبندی به میثاق ملی و صداقت بالاتر است؟

وی گفت: یکی از محورهای قانون اساسی این است که انتخاب کردن از جمله لاینفک نظام است آنهایی که با انتخاب مردم سر ناسازگاری دارند، راه را برای گزینش مردم آماده نمی کنند، خلاف قانون و ارزش ها عمل می کنند.

موسوی لاری ادامه داد: بحث روسری یک دختربچه ارزش است، ولی میدان دادن به مردم که حق قانونی آنها است که بتوانند انتخاب کنند هم ارزش است.

وزیر کشور دولت اصلاحات با انتقاد از مساله احراز صلاحیت ها در شورای نگهبان توضیح داد: اینطور نباید باشد که یک فیلتر بگذاریم و بگوییم ما احراز نکردیم. اصلا چه کسی گفته است که تو باید احراز کنی؟ قانون به تو نگفته است که باید احراز کنی، قانونی که این موضوع را به تو می گوید را از کجا آورده ای؟

وی با بیان اینکه برخی احزاب در جامعه فصلی هستند، خاطرنشان کرد: حزب نوپای ندای ایرانیان که متکی به قدرت نبوده است، می تواند عجله نکند و از فردا سهم‌خواهی را برای قدرت آغاز نکند. عجله کردن یک آفتی است که گرفتار احزاب می شود.

موسوی لاری تاکید کرد: اگر با حوصله و واقع‌نگری ابعاد مساله را با دقت ببینید، دچار این آفت نمی شوید. جامعه ما در هشت سال گذشته دچار آفت هایی شده است و رسانه های متعددی ایجاد شده اند که جز دروغگویی کاری ندارند.

وزیر کشور دولت اصلاحات تصریح کرد: رسانه ها همان چیزی را که می پسندند، بیان می کنند. گاهی اوقات فکر می کنم یک تیم نشسته است و جعل خبر می کنند و گاهی اوقات یک حرف را می گیرند و تیتر می کنند. این یک بیماری است.

موسوی لاری در پایان خاطرنشان کرد: حزب ندای ایرانیان عجله نکند و استانداردهای حزبی را رعایت کند؛ چراکه امروز خیلی از احزاب حتی به ابتدایی‌ترین مساله های حزبی توجه ندارند و حتی در استان ها دفتر تاسیس نکردند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن