دیدبان

دبه جدید؛ اول آزادی جاسوسان آمریکایی!

دبه جدید؛ اول آزادی جاسوسان آمریکایی!

به گزارش دیدبان، تسنیم به نقل از آسوشیتدپرس نوشت: مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آراء با تصویب قطعنامه‌ای از ایران خواست تا ۳ آمریکایی محبوس در این کشور را آزاد کرده و اطلاعاتی در مورد چهارمین شهروند این کشور که مفقود شده است ارائه کند.

قانونگذاران آمریکایی خواهان این شدند که ایران آمریکایی‌ها را آزاد کند، خاصه اگر به دنبال این است که ایالات متحده توافق هسته‌ای را امضا کند و تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی ایران کاهش دهد.

به نوشته آسوشیتدپرس، رابرت لوینسون، افسر سابق اف‌بی‌آی در سال ۲۰۰۷ و طی یک مأموریت اطلاعاتی غیررسمی برای سازمان سیا، مفقود شد.

جیسون رضائیان، گزارشگر نشریه واشنگتن‌پست نیز به اتهام جاسوسی حدود ۳۰۰ روز است که در بازداشت به سر می‌برد. تاکنون دو جلسه دادگاه برای رسیدگی به اتهامات رضائیان در ایران تشکیل شده است و پرونده اتهامی وی در حال سیر مراحل قضایی خود است.

سعید عابدینی نیز سومین آمریکایی است که اعضای کنگره خواهان آزادی وی شده‌اند. عابدینی در سال ۹۰ به علت فعالیت‌های فرقه‌ای بازداشت و در سال ‏‏۹۱ به ۸ سال زندان محکوم می‌گردد.‏

امیر حکمتی، تفنگدار دریایی سابق آمریکایی نیز در سال ۲۰۱۱ بازداشت شد و به جرم جاسوسی از سوی نظام قضایی ایران به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

در همین حال،«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با روزنامه بوستون‌گلوب گفت: همواره درباره اتباع آمریکایی زندانی با مقامات ایران رایزنی می‌کنم.

اظهارات و مواضع گستاخانه آمریکایی‌ها در حالی است که ده‌ها ایرانی به بهانه‌های مختلف در زندان‌های آمریکا به سر می‌برند و چیزی حدود ۲۰ تن از آنان به بهانه تلاش برای نقض تحریم‌ها دستگیر و زندانی شده‌اند. متاسفانه مسئولان وزارت امور خارجه برخوردی منفعلانه در این قضیه داشته و برخلاف واشنگتن، موضوع ایرانیان دربند آمریکا بطور جدی مطرح و پیگیری نمی‌کنند.

عدم توافق به جای توافق بد

همچنین سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد در صورتی که مواضع مقامات ایرانی در موضوع بازرسی‌ها و بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران منطبق با مطالبات واشنگتن نباشد، توافق هسته‌ای امضا نخواهد شد.
«ند پرایس» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست بار دیگر تأکید کرد که آمریکا عدم توافق را به توافق بد ترجیح می‌دهد.

پرایس افزود: به همین دلیل است که کارشناسان ما در وین به سختی برای نهایی کردن جزئیات فنی و ملحقات مربوط به چارچوب تفاهم حاصل شده در ماه آوریل در لوزان تلاش می‌کنند.

مقام کاخ سفید در ادامه مدعی شد: «باراک اوباما» به صراحت گفته که اگر فهم و موضع مقامات ایران نتواند در توافقنامه نهایی با کف مطالبات ما، از جمله در موضوع بازرسی‌های شدید برای تضمین عدم تقلب ایران و نیاز به توانمندی بازگشت خودکار تحریم‌ها منطق شود، ما به توافق نخواهیم رسید.

سنگ‌اندازی شورای امنیت در رفع تحریم‌ها

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، شورای امنیت سازمان ملل در صورت کسب توافق هسته‌ای بین ایران و ۱+۵، دست‌کم یک ماه رفع تحریم‌های ایران را به تعویق می‌اندازد تا کنگره آمریکا بتواند توافق را بررسی کند.

باراک اوباما ماه گذشته طرحی را امضا کرد که به کنگره اجازه می‌دهد طی ۳۰ روز توافق هسته‌ای را بازبینی کند. مطابق این قانون، در صورتی که قانونگذاران توافقنامه را تا تاریخ ۸ جولای (۱۸ تیر) دریافت نکنند، دوره بررسی به ۶۰ روز افزایش می‌یابد.

مقامات غربی می‌گویند شورای امنیت نیاز به تأیید کنگره ندارد، اما پیش‌دستی بر کنگره از لحاظ سیاسی عاقلانه نیست، هرچند تأخیر ۶۰ روزه نیز زیاد است.

جزئیات جدیدی از حمله سایبری رژیم‌صهیونیستی

تحقیقات بیشتر درباره ویروس کامپیوتری که برای هک کردن هتل‌های محل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ مورد استفاده قرار گرفته بود نشان می‌دهد این نرم‌افزار جاسوسی از اعتبارنامه‌های دیجیتالی به سرقت رفته از شرکت فاکس‌کن (Foxconn) استفاده کرده است.

فاکس‌کن یکی از بزرگترین شرکت‌های ارائه‌دهنده قراردادهای الکترونیکی است.

به گزارش رویترز کسپراسکی، شرکت امنیت سایبری روسی، روز دوشنبه اعلام کرد که محققینش متوجه شده‌اند ویروس دوکو ۲.۰ با استفاده از اعتبارنامه‌های دیجیتال معتبر که از شرکت فاکس‌کن تایوان به سرقت رفته، ترافیک رایانه‌ها را به جای دیگری منحرف کرده است.

مشتریان فاکس‌کون شامل بزرگ‌ترین سازنده‌های الکترونیکی جهان به مانند اپل، بلک‌بری، گوگل، هُوایی و مایکروسافت هستند.

کسپراسکی هفته‌ گذشته یافته‌های اولیه خود درباره نفوذ ویروس‌های جاسوسی در سه هتل اروپایی که مذاکرات هسته‌ای ایران در آنجا انجام شده بودند، منتشر کرد.

گواهی‌های دیجیتال اعتبارنامه‌هایی هستند که رایانه‌های دارای حق دسترسی و معتبر را در یک شبکه شناسایی می‌کنند. این گواهی‌ها به عنوان پایه‌های تجارت الکترونیک و دیگر مبادلات خودکار در وب شناخته می‌شوند.

در سال‌های اخیر، جاسوس‌های سایبری از گواهینامه‌های به سرقت رفته برای فریب ماشین‌ها استفاده کرده‌اند تا آنها فکر کنند بدافزارها از رایانه‌های معتبر سرچشمه گرفته‌اند.

امروز، آغاز هشتمین دور مذاکرات برای نگارش برجام

هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای به منظور نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از امروز(چهارشنبه) با حضور معاونان وزیر خارجه ایران و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز می‌شود.

بر همین اساس سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران بامداد چهارشنبه راهی وین شدند تا با هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نگارش پیش‌نویس برجام را از سر بگیرند.

هفتمین دور این مذاکرات از روز چهارشنبه ۲۰ خرداد ماه به مدت چهار روز در وین برگزار و معاونان ظریف یکشنبه شب برای انجام مشورت‌های داخلی به تهران بازگشتند ولی مذاکرات کارشناسی به ریاست حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه و رئیس هیئت کارشناسی ایران در مذاکره با ۱+۵ در وین در جریان است.

به گزارش فارس،«حمید بعیدی‌نژاد» حجم مباحث مورد گفت‌وگو در مذاکرات را در تاریخ مذاکرات بین‌المللی معاصر کم نظیر خواند و گفت: هیئت‌های آمریکایی و اروپایی نیز به پیچیدگی قوانین تحریمی اروپا و آمریکا اذعان دارند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن