دیدبان

وابستگی به اقتصاد نفتی یعنی نابودی تولید داخلی

وابستگی به اقتصاد نفتی یعنی نابودی تولید داخلی

دیدبان: "هدف‌گذاریِ مشخص و ثابتی باید وجود داشته باشد که به‌سمت آن هدف، همه‌ دستگاه‌ها را و همه امکانات را بسیج کنند. به‌نظر بنده آن چیزی که امسال و سالهای بعد از این باید به‌عنوان هدف اقتصاد مورد توجه باشد، عبارت است از سرمایه‌گذاری روی تولید داخلی. همه تلاش‌ها از سوی همه باید برای تقویت تولید داخلی بسیج ‌بشود. از همه مسئولانی که در زمینه‌های اقتصادی فعالیت دارند و از همه آحاد مردم باید مطالبه بشود که به مسئله تقویت تولید داخلی کمک کنند". "مقام معظم رهبری"

به گزارش عصر امروز نگاهی به سرنوشت کشورهایی وابسته به صادرات نفت خام بودند و یا در برابر واردات صنعت و کالای خارجی مرعوب و تسلیم شدند و دچار وابستگی شده اند، می تواند به بینش مردم کمک کند تا برای نجات اقتصاد خود و کشور از مصرف کالاهای خارجی تا جایی که امکان دارد اجتناب نمایند.

بنا بر این گزارش اصولاً نظام سلطه و استعمار در طول تاریخ همیشه درصدد بوده تا با نفوذ همه جانبه از طریق مصرف کالاهای خارجی و لوکس، اهداف خود را در بسترسازی اقدامات سلطه‌گرانه‌اش محقق کند.

فراموش نکرده ایم که وقتی کشور ما از نظر صنعتی از کشورهای اروپایی عقب افتاد، برخی از افراد تحت تأثیر افکار غربی پیشنهاد می‌دادند که ما باید از هر آن‌چه که خود داریم، دست بکشیم و نسخه‌ی بدون دخل و تصرف غرب را برای توسعه‌ی کشورمان به کار بگیریم!

به گزارش خبرنگار ما، بنابر این به طور طبیعی برخی افراد داخل کشور هم تحت تأثیر سلطه‌ی قدرت استعماری غرب به این گفته و فکر اعتقاد پیدا می‌کردند و آن را راه سعادت و پیشرفت کشور می‌دانستند! لذا چنین می شود که مصرف کالای خارجی به تفاخر که نه، به راه پیشرفت و نجات کشور تبدیل می گردد؟!

نکته مهم دیگر در ترویج مصرف غلط کالای خارجی، تکیه بر سرمایه فروش نفت و مصرف از جیب منابع ملی بدون اینکه ذره ای به خود برای رسیدن به بستر شکوفایی اقتصادی زحمت بدهیم می باشد.

اما اگر نگاهی به کشورهایی که در این حوزه همچون عربستان که دارای منابع غنی نفت و گاز هستند و بجای حرکت به سمت صنعتی شدن گام بردارند ولی به سمت واردات و مصرف گرایی صرف کالاهای خارجی رفته اند بیندازیم می تواند نمونه خوبی برای جلوگیری از این فاجعه ( نابودی صنعت داخلی ) باشد.

عربستان سعودی

صادرات نفت خام تقریبا" ۹۵-۹۰ درصد درآمدهای صادراتی و ۸۰-۷۰ درصد درآمد دولت عربستان سعودی را تشکیل می دهد. این میزان درآمد ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل اقتصاد عربستان سعودی علیرغم تلاش‌هایی که برای عدم تکیه اقتصادی بر منابع نفتی صورت می دهد، به شدت وابسته به نفت است و با افزایش یا کاهش درآمدهای نفتی نوسان می کند.

شاید نتوان باور کرد که بیش از 80 درصد مردم کشور عربستان کار نمی کنند که این خود عددی نجومی و شگفت انگیز است. به علاوه بخش خصوصی این کشور توسط اشخاص بیگانه اداره می شود؛‌ به دیگر سخن اشخاصی که حتی سنگی را بر سنگ دیگر می گذارند یا در این کشور فعالیتی انجام می دهند از اهالی آن نیستند.

پیش بینی فروپاشی اقتصادی عربستان

چندی پیش نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال هشدار داد آینده اقتصاد عربستان سعودی که به صورت اساسی بر صادرات نفت متکی است در آستانه فروپاشی خطرناکی قرار گرفته است.  پژوهش این نشریه نشان می دهد مصرف نفت در عربستان برابر با مصرف نفت در آلمان است که سه برابر عربستان جمعیت دارد ولی اقتصاد آلمان پنج برابر اقتصاد عربستان است. 

هشدارها درباره وضع مصرف نفت در داخل عربستان این پیش بینی را ایجاد کرده است این کشور به دلیل افزایش مصرف نفت داخلی در سال 2040 به وارد کننده نفت تبدیل خواهد شد.

همچنین در گزارشی که موسسه مشورتی نایت فرانک منتشر کرده است، از کشورهای قطر، امارات و عربستان به عنوان سه کشور مهم در شاخص فرصت های تجملی جدید نام برده شده است.

به گزارش عصر امروز همه اینها حکایت از این دارد که اگر برنامه ریزی درستی صورت نگیرد اقتصاد برپایه نفت می شود اقتصادی که به دنبال مصرف است نه تولید. یعنی اقتصادی که اگر در راه تولید ملی استفاده نشود به نابودی کشیده می شود.

و این اتفاقی بود که در طول سالهای گذشته و بطور اخص در نیمه‌ی دوم دهه‌ی 1380 در کشور ما نیز روی داد و به نظر می‌رسد که عدم مدیریت صحیح درآمدهای نفتی افزایش‌ یافته طی دهه‌ی 1380 و ورود این درآمدها به اقتصاد، در نهایت منجر به کاهش شدید نرخ ارز واقعی شد که در نتیجه، تولیدکنندگان داخلی قدرت رقابت خود را از دست دادند و واردات ارزان‌ قیمت جایگزین تولیدات داخلی شد. ادامه‌ی این فرآیند در نهایت، منجر به پیامدهایی مانند فروپاشی بازار تولید داخلی و ورود به دوره‌ی رکود اقتصادی طی سال‌های جاری شده است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن